Panasonic og multikamera markedet


Der er sikkert et par stykker der har bemærket at der lige har været 1500 kilo Sony FS7 og 5’ere ude på en endog særdeles eksotisk location, her på det sidste.

Og selv om at det ikke kan overraske at de skulle bruge en masse kameraer til at optage “et eller andet show”, er det overraskende såmænd heller ikke kameraerne.

Panasonic VariCam er på vej ind på 4K koncertmarkedet - her på en 12Cam koncert fra Paris

Men valget af kamera type.

Produktionen valgte nemlig en s35 kameratype, der jo ser “væsentligt forskellig” ud i forhold til broadcast kameraer, ganske som den væsentligt mere omfattende DR eller dynamik der findes i disse kameraer, jo også kan gøre efterarbejdet problematisk.

Bevares, Panasonic, slap her igår – sådan lidt uden trumpeter – deres nyeste firmware update til deres AK-UC4000 Studio kameraer.

Og nu hvor der også er VLOG i dem, er det altså også muligt at optage “i Log” med studie kameraer.

Panasonic VariCam er på vej ind på 4K koncertmarkedet - her på en 12Cam koncert fra Paris

Det var det åbenbart ikke i Paris tilbage i Januar.

Derfor valgte TMC kanalen, der havde besluttet sig for at dække franske Calogero der var på tour med hans “Liberté Chérie” tor.

Og da den skulle dækkes valgte de ( formodentligt ) at “ringe til Luc” ( til Panasonic France ) for at høre om de ikke lige kunne låne/leje 12 VariCam LT’s.

Det kunne de godt, hvorfor HDLOC skaffede dem en bunke kameraer.

Læs også  Nyt boligprogram på TV2

Igen er “kamera typen” her relevant.

både fordi valget af VariCam kunne overraske, men ligeså meget fordi koncerten her bliver optaget “mere cinematisk” ( som den eksotiske produktion på BBH gear ) hvilket – kort og godt – giver et radikalt forskelligt look, fra det som “konventionelle” broadcast kameraer giver.

Nicolas Foulon, der er Managing Director på HDLOC

 var først ude og tjekke markedet ud, og siger:

 -We decided to purchase VariCam LT cameras in order to support our clients in transitioning to 4K technology and large-sensor cameras. After comparing all the different rival models on the market, the VariCam was the clear winner from an investment perspective, slutter han.

Panasonic VariCam er på vej ind på 4K koncertmarkedet - her på en 12Cam koncert fra Paris

Og ganske heldigt var der så lige en koncert der skulle foreviges.

Eller rettere sendes.

For det var nemlig TMC der stod bag produktionen der blev sendt i prime time.

Nicolas Foulon, forklarer videre at de ikke blot investerede i 12 LT’ere.

De supplerede op med et SMPTE fibre transmission system, målrettet til netop VariCam, hvorfor alt fra signaler begge veje til netværk, tally, intercom, TC og alt andet findes og lever i dette system.

Rent teknisk betyder det at det både er muligt at sende eller optage i LUT 709 ( vel sagtens REC 709 ) og i V-LOG i HD.

Læs også  Skårhøj tryller igen

Internt kan der ydermere optaget i 4K/UHD V-LOG (or UHD), på P2 kort.

Billedmiks og kontrol er en Panasonic AK-HRP1000 der har “full access” til kameraet og som derfor kan bruges som CCU.

Panasonic VariCam er på vej ind på 4K koncertmarkedet - her på en 12Cam koncert fra Paris

Som det fremgår af billederne var et par VariCams udstyret med B4 mount adaptorer.

Det er – igen vel sagtens – fordi de ellers ikke kun nå scenen.

Koncerten her var “morsomt” fordi produktionen valgte at styre hele 4 Varicams på P/T heads ( vi gætter på noget Vinten Ramadek eller tilsvarende ).

Glas var som du kan se, alt fra brede Canon zooms til en enkelt 10 mm PL, til en eller flere Cabrio 20-120 zooms og de omtalte B4 Mounts herunder en x95’er.

Vi er ikke helt sikre, men tror at det er den her koncert der blev optaget på VariCams.