YouTube Premium er ude


(Opdateret se nederst ) Kampen om streaming kunderne tager som bekendt t

Apple viste således igår at de med den milliard dollars de – foreløbigt – har investeret i indhold er “hvad der skal til”, for – måske – at få kunderne over på din platform.

En slet kendt detalje i den forbindelse er at YouTube netop har prøvet at få kunderne over på deres platform, i snart et år.

Platformen, er i den forbindelse fortsat så ukendt, at det er svært at gennemskue om den rent faktisk hedder YouTube Red, YouTube Premium, eller YouTube Originals, hvilket sagtens kunne tænkes at være årsagen til at kunderne – måske – ikke har valgt at investere i YouTubes tiltag på området.

Specielt YouTube Premium har ellers været en del af redaktionens potentielle indkøb.

YouTube kaster håndklædet i ringen og opgiver deres streamtjeneste

Som vi læser det, er det muligt med YouTube Premium helt at undgå alle reklamer – overhovedet – på YouTube.

Og når man nu bruger denne tjeneste meget, kunne det faktisk spare en del tid, ikke længere at skulle vente, skrue ned, eller være et andet sted, i de – ind imellem – kun 5 sekunder det tager YouTubne at afvikle en reklame for en burgerkæde i Kazakhstan, eller en herlig reklame for husindkøb i en forstad til Buenos Aires.

Læs også  DR3 lever videre på Internet

Igen. der har i et stykke tid nu også verseret 15 sekunder lange reklamer, ganske som at YouTube nu afbryder deres indhold med potentielt endnu mindre relevante reklamer.

Alt sammen noget man – måske – kan købe sig fri for ved at abonnere på YouTube Premium.

Der – igen som vi forstår det – fortsat lever.

Hvad der derimod skulle være afgået ved døden er YouTube Originals, der ( vist nok ) er en del af YouTube Premium.

Som du har gættet det, hvis du ikke har prøvet det, er YouTube Originals en masse “originalt indhold”.

Og hvis du skulle være i tvivl om at YouTube har kastet millioner af dollars efter tiltaget, kan du tjekke siden, hvor det originale indhold lever.

Det øverste interview er med Michelle Obama, der i den forbindelse end ikke er typisk for denne “kanal”.

YouTube kaster håndklædet i ringen og opgiver deres streamtjeneste

Hvad der derimod er “normalt” der, er de mange – unge – serier som YouTube har fået produceret til deres YouTube Originals.

Et tiltag YouTube nu – i følge Bloomberg – lukker og slukker.

Dermed er serier som “Weird City”, “Wayne”, “Origin”, “Impulse” og “Cobra Kai”, formodentligt serier der er afgået ved døden.

Ganske ærgeligt, da YouTube Originals faktisk kunne noget – stort set – alle andre tjenester ikke kunne, nemlig friste med ungt indhold, der – ydermere – var tilsvarende “vildt og utilpasset”. ( se et par promoer nederst ).

Læs også  Tid til gentagelser og mere IP

Historien er indtil videre ikke bekræftet af YouTube selv, snarere tværtimod.

Head of original productions Susanne Daniels, har blot sagt:

 -While it’s strangely flattering to be the topic of Hollywood gossip, please know I am committed to YouTube and can’t wait to unveil our robust slate of new and returning originals, slutter hun i et tweet.

BTIG Research analyst Rich Greenfield er dog ikke i tvivl:

 -Just because a big tech company wants to get into media, that doesn’t mean it’ll be successful, hvilket – i princippet – må formodes at være det samme som at YouTube er igang med at afvikle “scripted” indhold.

Formodentligt fordi Disney og Apple nu også melder sig ind i krigen om kunderne.

YouTube kunne – næsten – klare sig overfor Netflix, der jo slet ikke satser på unge seer, mens Amazon, stadig er målrettet et “ældre – ungt”  publikum.

Nu kommer der så to tjenester til, der begge vil de unge.

Og så var det – måske – at Google gav op.

Head of originals EMEA, Luke Hyams sagde ellers sidst i oktober:

 -We’ve had more than 65 shows and movies since it launched at the end of 2016, and we’ve got 50 shows releasing in 2019. ( de kan stadig tænkes at komme, selv om at tjenesten er “slukket” )

Læs også  20 nye UC4000ere igang

Her et par promoer for original YT indhold.

(Opdateret)
YT/Google “benægter” at de lukker for “scripted content”, men erkender at de har slukket for blandt andet “Origin” og “Overthinking with Kate & June”.