DR Drama skal ramme hele befolkningen

Så er det idag at alle der er leverer drama til DR, er ude i TV byen, for at høre hvad det er DR vil med DR Drama over de næste par år.

Og det ser spændende ud.

Ambittionerne er nemlig store.

Alene det at der er inviteret hele 300 mennesker viser hvor store ambitionerne er.

DR har planer med deres fiktion og DR drama - niveauet fortsætter og der skal produceres mere fiktion til børn og unge

Som dramachef Christian Rank, siger det:

 -Drama er en særlig styrkeposition i DR, og det skal det fortsat være, starter han og fortsætter.

 -DR Drama skal levere originale og vedkommende fortællinger til hele Danmark. Vi vil fortælle historier, der spejler, reflekterer og udfordrer vores blik på os selv og vores fælles liv. Fortællinger, der inviterer til både samtale og refleksion. For at sikre at DRs fiktionstilbud også fremover står tydeligt og har stor gennemslagskraft i hele befolkningen, præsenterer vi nu en række konkrete indsatser og initiativer, der skal sætte retning for DRs kommende fiktionsproduktioner til både børn, unge og voksne, slutter han og når lige at henvise til at “det tid til at gentænke public service-dramatikken til en ny tid, nye generationer og nye medievaner og -markeder”.

DR har planer med deres fiktion og DR drama - niveauet fortsætter og der skal produceres mere fiktion til børn og unge

Han forklarer videre.

 -I en tid med et enormt udbud af tv-serier fra store, internationale aktører, er det vigtigere for os end nogensinde før, at DR formår at levere originalt, lokalt drama af høj kvalitet, der skiller sig ud fra det øvrige udbud. DRs dramaserier skal på underholdende vis fortælle relevante historier og behandle tematikker med relation til vores danske samfund, demokrati og kultur. Den ambition gælder både for vores store søndagsserier, men i den grad også for de mindre og mere specialiserede formater, som vi også mener, det er vigtigt at skabe plads til for at sikre en løbende udvikling og fornyelse af både form og indhold, slutter han.

Læs også  LiveU var ret meget på Vinter OL

DR stopper dog ikke der.

Planen er ydermere også at supplere egne dramaserier med “en fælles ambition blandt de nordiske public service-broadcastere om at finde store, fælles, nordiske fortællinger, der kan ramme et publikum i hele Skandinavien”.

Blandt visionerne er at DR drama fortsat skal opleves lineært søndag klokken 20.00.

DR har planer med deres fiktion og DR drama - niveauet fortsætter og der skal produceres mere fiktion til børn og unge

Og nu hvor mange streamer, vil det ydermere blive muligt at se samme serie episode på DRTV, søndag klokken 20.00.

Årsagen er oplagt nok at “søndag klokken 20.00/DRs ugentlige drama episode”, er “ét af ugens vigtigste samlingspunkter”.

Derfor kan seerne se frem til hele “to store søndags-dramaserier med stærk kulturel gennemslagskraft”, hvert år.

Ambitionen er fortsat at “DR1-dramaserier skal fortælle indlevende og følelsesmæssigt identificerbare historier, som opleves relevante og vedkommende for et bredt udsnit af befolkningen”.

Dermed skal den yngre del at befolkningen altså ikke prioriteres, som vi var flere der troede.

I stedet handler det om at “fiktion kraften til at samle befolkningen på tværs af forskelligheder og knytte mennesker sammen i små og store fællesskaber, skabe samtale og forbinde mennesker til hinanden”.

Noget DR nu vil sætte endnu mere fokus på “på tværs af indkøbt og nyproduceret fiktion”.

Noget skal der dog ske i forhold til de unge seere.

DR har planer med deres fiktion og DR drama - niveauet fortsætter og der skal produceres mere fiktion til børn og unge

DR vil således “også styrke fiktionstilbuddet med flere specialiserede produktioner, der målrettet henvender sig til unge og børn”.

Læs også  SVT går IP med Grass Valley

Ideen er nemlig at “blive Danmarks i særklasse mest kompetente og innovative producent af fiktion til den yngre del af befolkningen”.

Det er forresten derfor at alt DR drama samles under samme tag.

DR1 Drama, fiktion til DR3 og DR Ultra, skal nu alt sammen produceres af DR Drama, da denne udvikling vil “medføre en styrkelse og deling af individuelle spidskompetencer, og samtidig styrke vækstmulighederne for nye stemmer og talenter”.

Christian Rank forklarer videre:

 -At fortælle stærkt relevante historier til både børn og unge om den verden, de befinder sig i, er en del af DR’s kerneopgave. Vi vil gerne ramme de unge med ærlige fortællinger, der tager udgangspunkt i deres egen virkelighed, og som de oplever som identificerbare, vedkommende og i øjenhøjde. Med fiktionen kan vi fortælle historier og afdække områder, andre genrer kan have svært ved at forløse. Det skal vi benytte os af i arbejdet med dramatik til både børn og unge, slutter han.

Unge kan således allerede i dette efterår se frem til en ny DR Drama produktion, der dog både er til “unge og børn”.

Planen er at “producere 4-5 serier til unge” og “et tilsvarende antal serier til de store børn i alderen 9-14 år” årligt.

Det er og bliver på DR1 kræfterne bliver fokuseret.

Således kan faste brugere af “søndag aften på DR1” se frem til “Fred til lands”, der er en serie på 8 episoder.

Læs også  Danmarks næste møbelklassiker fra i aften

Der er tale om et “psykologisk drama, hvor en gruppe indbyggere i en lille landsby beslutter sig for at tage kampen op mod den lokale landsbypsykopat”.

Under forløbet oplever de medvirkende “nye og ukendte sider” af sig selv.

Producent er Motor i samarbejde med DR Drama.

Christian Torpe og Marie Østerbye har skrevet historien mens Louise Friedberg instruerer.

Januar 2020 byder på “Når støvet har lagt sig”, der er et såkaldt “multiplot-drama”, hvor otte menneskers historier fortælles.

Alt sammen efter et “tragisk terrorangreb rammer Danmark”.

DR forklarer at det er en “serie om den sammenhængskraft, der forbinder os, og de handlinger, der truer med at splitte os ad. For hvad sker der i det enkelte menneske og i samfundet, når fællesskabet bliver angrebet”.

Er skrevet af Ida Maria Rydén og Dorte Høgh.

Milad Alami instruerer sammen med Jeanette Nordahl og Iram Haq.

Senere i 2020 kommer der så en serie om “kærlighed, ansvar og omsorg”, skrevet af Maja Jul Larsen.

På den unge front er “En familiesag” på vej.

Her er det Pernille Fischer Christensen der instruerer og “stiller skarpt på en familie, der splittes af beskyldninger om vold i hjemmet”. 

Det hele starter med at en “14-årig pige skriver en skoleopgave, der anklager stedfaren for grov vold”, hvorefter “systemet reagerer hårdt”.

Forældre og lillebror nægter alt, hvorefter det er blevet tid til at “forældrene tvinges i krig mod systemet”.

Serien kommer dog først efter “opfølgeren til Doggystyle”, der senere bliver suppleret med 3. sæson af “BaseBoys”.