Ikke alle tror på Disney Plus

Den korte version af Rethink TVs analyse er at der kun er plads til en streamer på toppen.

Og nu hvor vurderingen er at det ikke bliver Disney Plus ( eller +) er det altså stadig Netflix, der fører.

Værst at alt vurderer Rethink Technology Research videre at indkomsten, der skal holde hjulene igang, ikke ser helt så sikker og stabil ud som Disney ellers går og håber på.

Disney bliver måske alligevel ikke dominerende som streamer - Netflix ser ud til at vinde også i 2024

Time Warner, der blandt andet står bag HBO Nordic her i landet, som deres modereselskab, AT&T netop har brugt 85 milliarder dollars på at købe og Disney der lige har brugt 71 andre milliarder dollars på at købe dele af 21st Century Fox, står langt fra “nær så sikkert” i markedet som Netflix.

Den sidste store streamer – der igen primært opererer i USA – Comcast, der der ejer NBC-Universal og Sky som de købte for 39 milliarder dollars, står alle foran den udfordring ( i Europa ) at Netflix jo allerede er der, og at deres indhold, er endog særdeles velafstemt til kunderne.

Comcast forventes i den forbindelse at klare sig specielt dårligt.

Sky lever og har det – vel sagtens – fint i England Italien, og lidt til.

Men heller ikke meget mere/ andre steder.

Så der skal kæmpes om SVoD kunderne, hvis de vil videre.

Læs også  Her i landet taler de fortsat om Netflix

Disney, har – bevares – et kæmpe katalog.

Men de har jo reelt nul kunder idag.

Og det er – som eksempel – kun begrænset hvor mange de kan finde via deres andre brands, som ESPN+ der er strore i Indien.

Så Disney + skal også slås for at få fingre i en masse nye SVoD kunder, der – måske – allerede har 1-3 streamtjenester i forvejen, eller – endnu værre – ingen.

Disney bliver måske alligevel ikke dominerende som streamer - Netflix ser ud til at vinde også i 2024

Rethink TVs analyse kigger også frem.

Og ser vi – som eksempel – på år 2024, er forventningen at Netflix fortsat på dette tidspunkt vil være en dominereden streamer.

Bevares.

Netflix vil blive angrebet fra alle sider, og forventes derfor at tabe deres globale del af “markedet” fra 63 procent sidste år, til 52 procent i 2024.

Stadig.

Det er pænt dominerende.

Vurderingen er derfor at – regionale detaljer – som at de store Hollywood studier allerede nu er igang med, og i 2024 vil have skiftet “stil”, og at de derfor ikke længere er helt så friske på at producere til Netflix.

Noget der allerede opleves i England og i Spanien, hvor Netflix har etableret gigantiske studie faciliteter.

Et gæt kunne være at det er planen at producere Hollywood produktioner i Spanien, og på den måde undgå de “regionale problemer” der er i USA.

Læs også  Så er det snart

Det store spørgsmål forandrer sig dog ikke.

Netflix står til at blive angrebet fra alle fronter.

Klarer de det, og hvor er kunderne overhovedet henne i denne “krig”.

I kulisserne lurer som bekendt også Apple og Facebook, der begge har været endog meget “sære” i deres tilgang til hvad de vil.

Apple afholdt sidst i marts en slags fanklub fest, hvor en række kendte instruktører og skuespillere der optræder eller instruerer et par serier for Apple.

Apple viste dog ikke mere frem end vores lokale streamer Viaplay producerer på et par uger for tiden ( de har 50-70 serier i produktion/forberedelse).

Og Facebook vil – vist – bare sende sport, og andet der er populært hos dem der alligevel ikke ser særligt meget TV.

Tilbage i Rethink TVs analyse, er vurderingen at AT&T og Comcast grundliggende ender med at klare sig fint i USA ( de sælger mobil og bredbånd ) og at deres globale streaming eventyr bliver i den “lette ende”.

Et par markeder der er super vigtige og meget specielle er Kina og Indien.

Her ser det ud til at AVoD vinder. ( advertising eller ad baseret  – Video on Demand ) 

Her skal den enkelte bruger igennem en hulens masse reklamer for at få øjnene i indholdet.

Det er de lokale enten tilfredse med.

Læs også  Upopulært TV2 salg spøger fortsat

Eller også har de ikke råd til at købe de produkter hvor der ikke er reklamer i.

Nu fik du måske det indtryk at Disney ( og de andre streamere ) ikke har en chance.

Det er ikke det som Rethink TV er nået frem til.

De er blot nået frem til at Disney Plus kun har 96,5 millioner SVoD kunder i 2024.

Og da det “kun” er 12, 5 procent af det globale marked er det er altså ikke “en ledende spiller i 2024”.

Tilbage i USA, hvor Pay TV, for alvor falder sammen, er forventningen af omsætningen på “legacy pay-TV” vil falde med 16 milliarder dollars i 2024 alene for AT&T, mens Comcast forventes at omsætte for 5,8 milliarder dollars mindre.

Disney, der ingen TV kanaler har, men som plejer at sælge deres indhold til TV kanaler, forventes at omsætte for 2,5 milliarder dollars mindre i 2024.

Så de skal altså hente deres penge ude i resten af verden, hvis de fortsat vil vokse.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.