DRs foræring af seere til TV2 er en realitet

TV2 er – ikke overraskende – meget glade for at DR var så venlige at opgive “X Factor”.

Foræringen af dette format til TV2, der – endnu mindre overraskende – har opdateret formatet, og – i princippet – fået det til at virke endnu bedre, har ikke blot betydet et stadig mere udsultet og overset DR.

Det har også betydet at – ganske bestemte – seergrupper, nu bruger TV2 mere.

TV2 selv er positive.

Formatet har nemlig løftet hele TV2, da formatet endte med at blive set af flotte 1,2 millioner seere i snit, i formatets første sæson på TV2.

TV2 hentede 7 ud af 10 under 30 der havde deres TV tændt over på Xfactor

Kanalchef Lotte Lindegaard er glad.

Hun siger:

 -Først og fremmest har “X Factor” i snit trukket næsten 1,2 millioner seere per udsendelse. Det er der ingen andre underholdningsprogrammer, der gør. “X Factor” sidder fortsat suverænt på tronen som landets stærkeste underholdningsformat. Og når et godt stykke over en million danskere ser med hos os fredag efter fredag – endda i marked, hvor færre og færre ser traditionelt TV – er det indbegrebet af succes for os: At samle og engagere over en million danskere om fremragende underholdning og give dem en stor fælles tv-oplevelse, starter hun og løfter sløret for specielt en målgruppe TV2 er rigtigt glade for at de nu har flere fra.

Læs også  TV2 kigger ind i fremtiden

 -Vi er særligt glade for den massive opbakning til denne sæson af “X Factor” fra de unge seere; det er et vigtigt mål for os at have attraktive tilbud til dem. Det er en afgørende forudsætning for at sikre deres fremtidige relation til TV2 at de ved, at vi har indhold, der er højrelevant for dem, slutter hun.

Målt på de såkaldt “kommercielt attraktive” målgruppe, der på TV2 er de 20 til 60 årige, har formatet hentet vilde 62 procent i share.

Allerede der løber TV2 totalt fra DR, der i 2018, havde en lavere en af slagsen.

Det er dog ikke kun der TV2 giver DR baghjul.

Måles der på de 21 til 30 årige, gik det helt amok.

Vilde 71 procent af de 21 til 30 årige, der havde deres TV tændt så således med.

Det er den stærkeste share siden 2010, hvilket formodentligt betyder nogen sinde.

TV2 har desuden målt på deres andre platforme.

Og her ser det også godt ud.

På tv2.dk var hele 20 procent af brugerne unge i aldersgruppen 20 til 29 år, hvilket er et “løft på 10 procent i målgruppen i forhold til samme periode sidste år”.

På samme måde gik tv2.dk/underholdning frem med hele 31 procent i den samme målgruppe, der må være endog meget interesserede i nyt om deltagere og værter.

Læs også  TV2 Echo hitter mener TV2

Overordnet set har DR – mere eller mindre  – foræret deres unge seere til TV2, da de opgav formatet, i et anfald af “DF-pleasing”.

Hele TV2 voksede således så heftigt blandt de unge ( under 30 år ) i Q1 at TV2 nu er tilbage til at have lige så mange unge seere/brugere som de havde i 2009. (eller som de har tabt siden 2009 ).

Og måles der på de 21 til 30 årige er Q1 det bedste i målgruppen siden 1993 ( eller, som de har tabt siden 1993 )

“X Factor” flyttede målt på hele TV2s kommercielle målgruppe, 40 sharepoints, hvilket – vel sagtens – kan oversættes til at TV2 har “tjent” væsentligt mere end de ( estimerede men ikke kendte 150 millioner kroner formatet koster om året ).

I konkrete tal har “X Factor” skabt mere end 11 millioner sidevisninger, hvor der som bekendt er mange reklamer, suppleret af alt de andre annoncekroner man må formode at TV2 har tjent på at overtage formatet.

Lotte Lindegaard, fortsætter:

 -Det er en helt central pointe omkring medieforbruget i dag: Succes for et program som “X Factor” ligger ikke kun i seertal på aftenen, men handler i meget høj grad også om seening på tværs af tider og platforme – og om at lykkes med at brede formatet ud, så det lever i hele TV 2s økosystem, på tværs af hovedkanalen, Zulu, tv2.dk, TV2 Play og vores sociale platforme. Hér har “X Factor” – ud over den flotte seeropbakning – givet en kæmpestor digital rækkevidde blandt danskerne og været kommercielt værdifuldt, f.eks. ved at drive væksten på TV2 Play frem. Det er kort fortalt god grund til at fejre “X Factor”s første sæson på TV2, slutter hun og understreger dermed at der kommer flere.

Læs også  TV2s hovedkanal hitter igen hos seerne

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.