Spil er kommet for at blive

Giganten Ericsson, der er så store at de har deres egen afdeling til at tjekke op på forbrugervaner, har netop sluppet en ny rapport.

Og her er der faktisk rigtigt mange gode toner.

En god del af fremtidens aktiviteter blandt forbrugere, kræver nemlig at der bliver produceret indhold.

Og da du – ja dig – er kvinden, der kan det, er det altså med at komme igang.

Ericsson ConsumerLab, der har kigget på der nyeste gaming-trends, kan således konstatere at “Vi kommer til at spille i stedet for at spilde tiden i supermarkedet”.

Ericsson ConsumerLab har målt på spil - det ligner et vækstområde

Dette skal forstås sådan at vi jo alle spilder en masse tid der, under transport i bussen, eller på vej på job, på vores cykel.

Hvad nu hvis de steder blev udstyret med Augumented Reality (AR), så vi alle kan spille eller blot bliver underholdt, mens vi bevæger os, eller venter.

Den smarte virksomhed, der gerne vil sælge lidt mere, kunne så ellers lave deres egen AR, eller hoppe på eksisterende løsninger, uanset om tilgang er “spil” eller “AR ude i virkeligheden”.

Ericsson ConsumerLab har – oplagt nok – allerede kigget på fænomener som Pokémon Go, Fortnite og Counterstrike.

Og selv om at det heller ikke kan undre er vurderingen at sådanne tiltager på vej til at blive til flere.

Læs også  Alle vil lokalt - det meste er stadig fra USA

DR medieforskning vurderer i den forbindelse at “gaming” allerede er omkring 10 procent af de unges “medieforbrug”.

Ericsson ConsumerLab kigger lidt bredere og rammer i princippet en tendens der i følge Ericsson handler om hvad 676 millioner mennesker kommer til at gøre i fremtiden.

Blandt de svar som Ericsson er nået frem til er at tæt på hver anden forventer at de kommer til at “bruge AR på tværs af forskellige medietyper i løbet af de næste fem”.

Ericsson ConsumerLab har målt på spil - det ligner et vækstområde

Totalt overraskende er hele 45 procent parate til at iføre sig AR briller – for eksempel – når de ser TV.

Anders Erlandsson, Senior Advisor hos Ericsson forklarer:

 -Når AR-spil flytter ud i vores fysiske omgivelser og omdanner vores dagligdag til en spilplatform, som eksempelvis Pokémon Go gjorde, ændrer det vores liv dramatisk. I takt med at AR driver udviklingen i spilverdenen, vil andre aspekter af vores liv også påvirkes. Man kan fx sagtens forestille sig, at ens supermarkedsbesøg bliver en spiloplevelse, hvor man via mobil og AR kan nedsætte spildtiden i køen med en sjov spiloplevelse, hvor man kan spille sig til rabat på indkøbet, slutter han.

Gaming er i den forbindelse vokset de senere år.

Der er således tæt på 3 ud af ti der spiller, globalt.

Dette er – ikke overraskende – afstedkommet af at mange spiller på deres mobil.

Læs også  MTG sælger deres tjekkiske TV aktiviteter

De fleste vurderer i den forbindelse ikke “gaming” som “vigtigt”.

Det er fortsat en slags “tidsfordriv”.

Det er det dog ikke for de unge 25 til 34 årige.

De vurderer at “gaming” er “vigtigt”.

Den største overraskelse ved Ericsson ConsumerLabs analyse er at stadig flere er parate til at “spil og virkelighed flyder sammen”.

Ericsson ConsumerLab har målt på spil - det ligner et vækstområde

Som eksempel kræver/tilbyder AR jo netop at virkeligheden integreres i oplevelsen.

På samme måde er “Gaming” idag “socialt accepteret”.

Dette fordi en voksende del af de spil der spilles på – for eksempel – PC- og konsol, er såkaldte multiplayer spil.

Det er en udvikling i forhold til for fem år siden, hvor færre spille “sammen med andre”.

Som altid er det de unge der trækker spillet.

De 16 til 24-årige drenge, spiller mere eller mindre 90 procent af alle de spil der spilles.

Fremtiden er i den forbindelse ganske lys, hvis du – for eksempel – producerer spil, eller relateret indhold til spil.

Mere end halvdelen af forbrugerne forventer således at spille på deres mobil i 2023.

Forventningen var tidligere at 12 procent ville spille på deres mobil i 2013.

Så spil ( på mobilen ) eksploderer altså.

Det eneste der mangler.

Og det er så her du – ja dig der producerer indhold – kommer ind i billedet igen.

Læs også  DR K fejrer 100 året for Første Verdenskrigs ophør

De fleste vurderer fortsat at AR er “for dårlig”.

40 procent mener således at “oplevelsen vil blive bedre”, hvis det blev muligt at “fordybe sig” i de enkelte spil.

Endnu en opgave til indholdsproducenterne.

Det er muligt at læse hele rapporten her .

Den er ganske omfattende.