NEP går S35 på boksning

Selv om at det efterhånden er ved at være “normalt” at internationale broadcastere eksperimenterer med at “gå S35” på bestemte produktioner, er fænomenet ikke rigtigt nået her til landet.

Sidste nyt på den front var Coachella 2019, der blev skudt på en pose Arrier, med voldsomt lange og langsomme zooms på.

Desværre – som det kan opleves nederst – fik denne produktion ikke meget “cinema look” ud af at gå S35.

De mikser MMA og boksning i Tyskland - her dem der sloges i marts

Den potentielle – langt kortere – dybdeskarphed, eller DOF, er – blandt de store udfordringer, der – problemfrit – kunne klares med flere kameraer, og et kraftigere sats på netop kort DOF, men som – ofte – resulterer i – pænt ligegyldig – lang DOF, da det ellers er ret svært at sørge for at ting er skarpe.

Det har ProSiebenSat.1 nu gjort noget ved, sammen med NEP Germany.

De har nemlig meldt sig ind i fremtiden, med “live UHD sports production”, der blev sendt i 4K så TV seerne kan opleve hvad det vil sige at arbejde med en kort DOF og kameraer nok til at kunne klippe sig ud af problemerne.

NEP, har nemlig tænkt sig om fra starten af, og valgte at tage hele 5 Amiraer og og Mini Alexaer med til “Steko’s Fight Club kickboxing event at Mixed Munich Arts” der blev sendt On Demand den 28.marts som stream.

Læs også  BBC udvikler indhold til young Africans

Og uden at vi er helt sikre, ser det ud til at denne stream var netop så stor en succes at NEP Germany nu er på vej med flere produktioner i UHD, skudt på S35 kameraer, der – cirka – har en dobbelt så kort dybdeskarphed som B4 Mount broadcast kameraer.

De mikser MMA og boksning i Tyskland - her dem der sloges i marts

Den væsentligere kortere DOF, betyder – kombineret med at det rent faktisk stadig er muligt at lave slow med både Amiraer og med Mini Alexaer at seerne fik sig lidt af en oplevelse, da de kiggede med.

NEP Germany technical director Mark Overkamp siger:

 -The idea for this project was developed at IBC in 2017 between ProSiebenSat.1, ARRI and NEP. The goal was to give a live boxing event a look that borders on major movie productions such as Creed. The Creed and Creed2 movies were filmed with Arri Alexa cameras. The chip of this 35mm camera is also used in the ARRI Amira camera, which was selected for our test, starter han og fortsætter.

 -The biggest challenge on our side in this case was to make the conversion of the OB van so that it could be used again the next day in standard setup fortsætter han.

-The base stations of the Arri Amira were integrated into the NEP HD36 4K including intercom, cue light connection and PGM return, forklarer han videre.

Læs også  Per Stig Møller vært på P1

 -In addition, two EVS Via servers were used to create replays and highlights in UHD. The UHD graphics were connected via 2x 12G to the OB truck.

For en god ordens skyld blev det hele så også optaget på disk, selected.

 -In addition to the live production, all cameras were recorded in UHD and a program recording in UHD as well as HD recorded on hard disks. The event was broadcast on UHD1, the demo channel of HD + in SQD format, HD 1050i on Kabel eins and livestream on Ran Fighting, slutter han.

Werner Sailer der var lysmand (Lighting designer) på produktionen supplerer:

 -Due to the higher photosensitivity of the camera in combination with the PL Mount Cinema optics, a working aperture (4.5-5.6) could be achieved at 500/600 lux, slutter han og bliver suppleret af head of planning Sandro Martorana fra NEP Germany.

Han siger

 -We are very pleased that ProSiebenSat.1 had the courage and confidence to implement this unique and innovative project with NEP Germany. It was a special production for all involved, with a truly remarkable result, which has also inspired industry colleagues, slutter han.

Vi har både fundet lidt s35 fra Coachella 2019 og et klip fra “Steko’s Fight Club kickboxing event at Mixed Munich Arts”.

Læs også  1080P HDR begynder at ligne en trend

Her på redaktionen synes vi godt at de kan gå ned på T2.0 på boksning.

Så ville det blive rigtigt sjovt.