Netflix måske med reklamer

I en ikke nærmere defineret fremtid, er vurderingen at enkelte streamere ikke længere kan “vokse nok” ved “bare” at streame.

Der blive nødt til at gøre noget ved deres indtjening, og deres vækst.

En af de streamere, der forventes at konvertere til en slags reklamefinansieret FTA platform, hvor kunderne bliver mødt med reklamer, er Netflix.

I hvert fald i følge Tara Walpert Levy, der er YouTube og Google’s VP of Agency and Media Solutions.

Netflix vurderes til at indføre reklamer på et tidspunkt - indtjening er potentielt presset af Disney og Apples streamtjenester
Her en ældre reklame fra Hulu

Hun forklarede – i går – en forsamling i New York:

 -They’re going to need growth. Eventually, they’re going to need more growth, sluttede hun og blev suppleret af Joshua Lowcock fra medie agenturet UM.

Han sagde:

 -We grew up in digital, believing we should inject ads everywhere at every moment we could, starter han og fortsætter.

 -And that’s why you’ve seen ad blockers and a move to ad-free environments. I think there will become a tipping point where ads come back, fortsætter han.

Netflix vurderes til at indføre reklamer på et tidspunkt - indtjening er potentielt presset af Disney og Apples streamtjenester

 -Netflix is ad-free now. I can’t imagine a world where Netflix will be ad-free forever. If you look at their content costs, that’s where addressable advertising and new ad formats will come in, slutter han og henviser til at netop Netflix formodentligt har rigtigt mange informationer om deres kunder.

JP Morgans Chase CMO Kristin Lemkau, var enig.

Læs også  DRs streaming succes nu i +4Mbits

Hun forklarede:

 -The consumer wants choice and they want something that creates value for them, startede hun og fortsatte.

 -To the extent that you’ve got this subscription version versus the non-subscription version, consumers will take that tradeoff, sluttede hun.

Og selv om at det ikke kan overraske, kunne det let blive tilfældet.

Her i landet har vi allerede set de første gratis versioner af hvad der – med lidt god vilje – kan kaldes for streamtjenester.

Detaljen er jo at både TV2 og TV3, der begge tilbyder “reklame finansierede” tjenester, der er “gratis” eller “billigere”, jo begge blot tilbyder indhold der også kan ses som flow TV.

Netflix vurderes til at indføre reklamer på et tidspunkt - indtjening er potentielt presset af Disney og Apples streamtjenester

Skulle udviklingen med Netflix oversættes til danske forhold, kunne man forstille sig at TV2 og TV3 begyndte at streame originalt indhold – der kun kunne opleves – på deres “play tjenester”, og derfor mente at originalt indhold skulle pakkes ind i og afbrydes af reklamer som det oplevet på Nent Groups FTA kanaler. ( blot et tænkt eksempel ).

De kloge hoveder i New York havde ingen konkret tidshorisont.

Men det er vel oplagt nok, at reklamer på Netflix ikke er længere væk end en potentiel “konsekvens” af Disney og Apples tjeneste, der begge starter dette efterår.

Læs også  OTT er nu mere populær end pay-TV globalt

Som altid er det hele forbrugernes “problem”.

Disse har jo netop valgt “tjenester” uden reklamer.

Det kunne tænkes at de rent faktisk er motiveret af de totalt fraværende reklamer.

Igen.

Kan Netflix bruge deres enorme forbrugerkendskab til at målrette reklamerne, kunne det tænkes at disse forbrugere blev hængende efter reklamerne.

Blot for en god ordens skyld, er det nu “en gang om året” at kloge medie og reklame -mennesker vurderer at Netflix burde bringe reklamer ( sidste gang var i august 2018 )