Hvis penetration blev målt

Hvis vi et kort øjeblik ser bort fra de faktiske tal på Kantar TV-Meter – over de meste sete programmer i sidste uge – og i stedet kigger på hvor mange der kunne have set med, hvis alle TV stationer var at finde i alle TV stuer, sker der ting og sager.

Noget landets to store broadcastere fortsat ser ud til at ignorere.

De store stationer har nemlig “uden for TV højtid”, en række konkrete problemer.

Som eksempel valgte 90 procent af befolkningen ikke at se de “mest sete” programmer på DR1 og TV2 i sidste uge.

Bevares, der var 570.000 der så “Hjem til gården”, hvilket gjorde det til sidste uges mest sete format.

Det betyder dog at resten af de 5.806.081 millioner seere ikke kiggede med. ( der er 2.444.467 husstande i Danmark ) 

Seerne svigter for tiden - der var blot 570.000 der så de mest sete formater i sidste uge

Man kunne på samme måde fristes til at mene at der var ligeså mange der heller ikke så “Forsvundne Arvinger”.

Et format der også havde 570.000 seere ( i følge DR nogle få hundrede mindre end TV2, hvorfor det var det 2. mest sete )

TV2 havde også sat sig på 3. pladsen, med “Stormester”, der næsten blev overhalet af “Mad dysten”, der havde 13.000 færre seere.

Igen.

Det er ikke fair at mene at 90,2 procent af befolkningen ikke kigger med, når det mest sete format har 570.000 seere.

Læs også  Panasonic inviterer til Roadshow

Eller er det ?

Detaljen er jo at “TV” (de to store hovedkanaler) nu snart kun har over en million seere i den “mørke tid”, hvilket – mere eller mindre er årets 13 første uger, og 13-16 andre uger i efteråret.

Fra tidligt i april, konkret når “X Factor” slutter, og frem til september/oktober, er der derfor ikke mange der kigger med.

Kombineres denne udvikling med at et par af “de små”, ikke rigtigt længere kan kaldes for små, er der tale om en udvikling, de store broadcastere har svært ved fortsat at ignorere.

Seerne svigter for tiden - der var blot 570.000 der så de mest sete formater i sidste uge

Tag – som eksempel TV3+

Det er lidt usikkert hvor mange der rent faktisk har adgang til denne kanal. ( penetration )

Et bud herfra er at kanalen ( cirka ) kan ses i op imod 50 procent af landets husstande, hvilket giver kanalen halv så stor en penetration, som DR1 og TV2.

Hvis dette tal holder, ville Uefa Champions Legue – Barcelona – Liverpool, i den forgangne uge, have haft 954.000, hvis alle kunne have set kanalen. ( Tallet på top tyve var 477.000 seere )

På samme måde ville 548.000 have set med da FC København – Brøndby spillede i Superligaen. ( reelt 274.000 seere )

Igen forudsat at der “kompenseres” for den lavere penetration, disse mindre kanaler har.

Læs også  DR beskyldes for at genudsende helt vildt

Med til dette regnestykke hører ydermere at hverken DR1 eller TV2 har 100 procent penetration.

Hovedkanalerne har – i følge de sidste tal – mistet 10-12 procent af seerne der har valgt ikke at have adgang til DR1, eller TV2. ( 88-92 procent har stadig adgang til de to hovedkanaler)

I begge tilfælde er det dog muligt at mene at DR1 og TV2 reelt har 100 procent penetration, da det er muligt at få øjnene i kanalerne, på andre måder end som lineært flow TV.

Det er det som eksempel også med TV3, via app eller browser.

Kompenseres der for denne kanals “relativt lave” penetration, der formodentligt heller ikke er højere end 50 procent, havde “Familien fra Bryggen” flotte 536.000 seere i sidste uge. ( reelt 268.000 seere)

Igen, ren fiktion, da både TV3+ og TV3 jo har en langt lavere penetration end DR1 og TV2.

Der skal dog ikke meget “fantasi” til at mene at de store hovedkanaler – snart – får svært ved at trække seerne hen til “store formater” som “X Factor” eller “VMD”, hvis de ikke har seernes interesse resten af året.