Svensk TV marked eksploderer

Analysevirksomheden Mediavision, kan endnu engang løfte sløret for at det går rigtigt godt i Sverige.

TV markeder der, kan således se tilbage på endnu en rekord.

Den korte version er at “svensk TV” i 2018 slog alle rekorder og havde den højeste omsætning siden 2010.

Detaljen er bare at det “svenske TV marked”, slet ikke er et TV marked længere.

Det er et SVoD marked, hvor det fortsat findes flowTV.

SVOD og AVoD går amok i Sverige - ser ud til at supplere omsætning for konventionelt TV

Og uden at virke alt fra negativ var det da også netop SVoD markedet der eksploderede, mens flow “overlevede”.

I konkrete kronor og ører, har flow TV det ikke dårligere end at det fortsat omsætter for mange millioner.

Det vokser bare ikke som SVoD der i 2018 voksede med – pænt vilde – 45 procent til en ( estimeret ) omsætning på 4 milliarder svenske kroner i Sverige.

Ganske morsomt voksede såkaldt AVoD også pænt.

AVoD, der er den “billige” version af SVoD, hvor kunderne får lov til at se lidt reklamer, mod at betale mindre – eller intet – for adgang til indhold voksede også.

Og selv om at den trend kan overraske, vurderer Mediavision at netop AVoD er et område med masser af vækst i 2019 og i 2020.

Den totale omsætning på det svenske TV marked endte i 2018 på en omsætning på 25,3 milliarder svenske kronor, hvilket – igen – er en flot vækst.

Læs også  Disney vinder på kvalitet af indhold

Omsætningen steg nemlig – totalt – med 8 procent målt i forhold til året før.

Måske ikke voldsomt, men stadig en hulens masse penge.

Og nu hvor vi rent faktisk skal tilbage til 2010 for at finde lignende vækst, er det oplagt at kombinationen af SVoD, AVoD og “konventionelt TV”, har fundet “hinanden” og fusionerer til  en samlet størrelse, der vokser for alle.

Netflix og Viaplay er dog – uden undtagelse – de absolutte vindere.

Omvendt er TV4 Play ( AVoD ) også vokset heftigt.

Og nu hvor Mediavision vurderer at omsætningen på AVoD ender på 2,5 milliarder i 2020 kunne det tænkes at lokale broadcastere burde overveje at kigge på den udvikling i nabolandet.

Marie Nilsson, CEO of Mediavision siger:

 -The Swedish TV market remains strong, with few signs of deceleration. Digital revenue streams and consumer appetite for streaming services continuous to grow. But uncertainty regarding gambling ads and the possible impact of self-regulatory measures might affect the ad market ahead. Looking at premium revenues, Mediavision predicts a continued high demand for streaming services. Particularly as several new actors (Apple, Disney) are entering the market this year. All things considered we believe in continued growth and positive development on the market throughout 2019 and 2020, slutter hun.

Læs også  4 ud af 10 US husstande har nu 2 SVoD tjenester

Mediavisions tal baseres sig på 3000 respondenter i Sverige, hvilket – burde – være nok til at overkomme eventuel statistisk usikkerhed.