Myterne om 4K stortrives

Enkelte har sikkert hørt om en fin og højopløst fremtid med 4K.

En fremtid, hvor produktionen har skulle forholde sig til små fimrehår på ellers normalt plørede værter, rynker, godt dækket til af make up, der nu pludselig kan ses og som derfor springer i øjnene, på selv gode dage.

Bare rolig.

Der er ingen grund til at fortvivle.

Seerne, bruger slet ikke de her nye muligheder.

Forbrugerne ved ikke rigtigt hvad 4K indhold er og har som regel aldrig set det

Nye tal fra USA viser nemlig at blot lidt over halvdelen – nogen sinde – har set højere opløsning end 1080P.

Og dem der så rent faktisk har set 4K, har blot set denne fine kvalitet en enkelt gang eller 2.

I konkrete tal er det således kun halvdelen af alle TV hjem i USA, der overhovedet har et 4K TV.

Og af dem har bare 55 procent der – nogen sinde – er blevet brugt til at “vise 4K”, hvilket gør “4K” til noget af det mindst udbredte, selv i USA.

Indholdet, er i de tilfælde hvor det har været 4K, i 68 procents tilfælde hentet via de smarte funktioner i det smarte TV, der kan vise 4K.

Der er dog et problem.

Op imod 15 procent af de smarte TV, er end ikke forbundet til Internet.

Så selv om at de er smarte, er de altså ikke kloge.

Læs også  Zulu går regnbue på fredag

Dem der er forbundet er omvendt pænt aktive.

Næsten 7 ud af ti bruger således deres smarte TV til at streame med.

23 procent streamer kun “ind imellem” med deres smart TV, mens 8 procent ( af dem der er forbundet ) ikke streamer i det hele taget.

Forbrugerne ved ikke rigtigt hvad 4K indhold er og har som regel aldrig set det

Som en morsomt detalje har mere end hver anden 4K husstand en “streaming media device”, der vel kan oversættes til en enhed leveret af en “kabel TV udbyder”. 

I USA typisk Roku eller Amazon Fire.

Dem der fortsat ikke har et 4K TV, har – hovedsageligt – planer om at købe det i en butik, så de kan blive “rådgivet”, når de investerer.

Bare 27 procent forventer at købe det online, og blot opdatere deres nuværende TV set up, med noget der kan vise 4K.

David Tice, co-author af dette forbrugerstudie siger:

 -With 4K TV sets, we see the classic case of capability leading content, similar to what was seen with high definition and 3D sets, starter han og fortsætter.

 -With 8K TV sets and “Next Gen TV” broadcast TV sets soon to debut, manufacturers must be careful that their technological ambitions don’t outstrip the ability of content creators and distributors to serve new platforms – otherwise consumers will tune innovation out, slutter han og bliver suppleret af Jon Giegengack, en anden co-author.

Læs også  Fujinon på vej med den længste

Han siger:

 -It’s really interesting to see the importance of the retail channel, even as consumers are buying more of everything online, starter han og fortsætter.

 -People still want to see and touch before they buy, even though they often don’t intend to use new features. This suggests retail partnerships, like the one between Amazon and Best Buy on TV sets, might be a real opportunity for content providers to drive adoption and content, slutter han.

Her i landet, har forbrugerne reelt kun en enkelt satellit TV kanal de kan købe adgang til, hvis de vil se 4K.
Denne, der er Viaplys UHD kanal streamer fodbold i UHD.
Enkelte streamtjenester på smart TV her i landet tilbyder også UHD indhold.