Europæerne dropper en kilde TV

Ny analyse af forbrugervaner ser ud til at understrege at vi her i Europa er pænt langt fremme i skoene, i forhold til vores medie forbrug.

Ikke at det er specielt overraskende.

Og så alligevel.

Nye tal, der ærligt talt ikke er repræsentative ( 1500 respondenter i 3 lande ) ( måske 1500 i hvert land ) siger i hvert fald at seere i England, Sverige og i Tyskland, har ændret vaner på få år.

Smart og Online TV rykker for tiden hos forbrugerne - og så er de glade for at se FTA TV på deres mobil

Tidligere havde husstande i disse lande ( med omtalte statistiske usikkerhed ) alle kun en enkelt kilde, og det var – typisk – deres TV udbyder.

Nu har vi så ellers ændret vaner i følge metadata specialist Gracenote og digital media analyst firm nScreenMedia, der kan fortælle at pay TV, free-to-air og online TV kiggeri nu er de vigtigste trends i “TV World”.

TV er ydermere ikke længere “bare” TV, da stadig flere husstande nu tilkøber flere services for at kunne “følge med”.

Forbrugerne ( i UK og i Sverige ) er dog – fortsat – ikke mere moderne end at de fortsat foretrække betalings TV ( abo TV kanaler, der betales for adgang til ).

Mens free-to-air TV er mest populær i Tyskland.

Tilbage i Q1 i år var der dog en ny spiller, der begyndte at fylde godt.

Online TV, er således nu det mest købte produkt efter betalings TV.

Læs også  Det er cool hvis det er gratis
Smart og Online TV rykker for tiden hos forbrugerne - og så er de glade for at se FTA TV på deres mobil

50 procent af de engelske forbrugere ser nu “online TV”, i England og i Sverige, mens 40 procent af forbrugerne i Tyskland er med på den bølge.

Som vi forstår tallene er “online TV” reelt TV kanaler/indhold der købes som en slags “streamet flow TV”, nu bare vira broadband i stedet for via en antenne/kabel.

Streaming er som altid en heftig spiller på TV markedet.,

Netflix, der kom til UK for 12 år siden er idag den største “enkelt kilde” for forbrugerne i England.

Fordelene ved online TV, ( forbrugernes motivation til at købe TV kanaler som “online indhold”, i stedet for som flow TV, er – typisk – de brugerflader der er blevet udviklet til sådanne tiltag.

Op imod 60 procent af dem der bruger “online TV”, er det således EPG’erne ( de elektroniske program guides ) der har fået dem over på “online” vognen.

Blandt de 18-til-24 årige er det omkring 90 procent der er gået online ( både fordi de ikke har et TV, og fordi brugerfladen tiltaler dem mere.

Smart og Online TV rykker for tiden hos forbrugerne - og så er de glade for at se FTA TV på deres mobil

I konkrete tal mente 7 ud af ti i England at den elektroniske program forklaring var – relativt – vigtigt.

65 procent af svenskerne og 57 procent af tyskerne havde det på samme måde.

En anden – interessant – udvikling er at Free-to-air TV, i øjeblikket vokser heftigt på mobilen.

Læs også  Brugt salg og køb på mir

Noget FTA udbydere burde forholde sig til, også her i landet.

FTA i England sker via en enkelt app, “TV Everywhere”, der her i landet – vel sagtens – hedder DRTV.

I forhold til husalteret, er det de smarte TV, der er ved at tage over.

Dette fordi det er muligt at se andet end TV på et sådan. 

7 ud af ti i UK og Tyskland er til smarte TV, mens 65 ud af ti i Sverige foretrækker TV med indbyggede apps.

Simon Adams, Chief Product Officer, Gracenote forklarer:

 -Consumer behaviour relating to TV viewing is changing rapidly in Europe as it is around the world, starter han og fortsætter.

Smart og Online TV rykker for tiden hos forbrugerne - og så er de glade for at se FTA TV på deres mobil

 -This new research provides the clearest, most timely snapshot of how viewers in the UK, Germany and Sweden get the movies and TV programs they are looking for and how they discover new content. By understanding viewer needs, behaviors and attitudes, Gracenote is uniquely positioned to help the industry develop new products and features that maximise TV viewership and engagement – critical business priorities in today’s hotly competitive landscape, slutter han.

Og nu hvor analysen har dikteret, hvad der er hvad, kan den også fortælle at det fortsat kun er:

17 procent der har adgang til alle tre typer “TV” på deres TV.

Læs også  Streaming v2 i Danmark

31 procent af svenskerne vurderer at “online TV” er deres primære kilde til TV.

Colin Dixon, Founder og Chief Analyst hos nScreenMedia, supplerer:

 -The new TV Universe study shows that online TV has become the second most popular source of TV entertainment in a remarkably short period of time, starter han og fortsætter.

 -Also telling is the fact that, though most online viewing takes place on the television, consumers don’t have the discovery tools they need to efficiently find something to watch there. Features such as voice and cross-

service search are thinly used in each country. There is also plenty of room for improvement with content recommendations as a quarter or less think they accurately reflect their interests, slutter han.

Tallene er fra marts måned og giver – om end ikke andet – så et billede af at ( betalings ) TV og Online TV idag lever og fylder meget i forbrugernes TV forbrug.