Alle taler om format

I disse tider, hvor i stigende del af alverdens medieforbrugere, ikke længere bruger helt så meget tid foran deres TV, på de tidspunkter hvor “TV” mener de skal være der, sker der ting og sager.

Her på stedet holder vi således lidt øje med de trends der sniger sig ind i produktionsmiljøet.

Typisk først i de “yngre” produktioner, og medieplatforme.

Senere ud til de lidt ældre.

De fleste, der ser TV, er således – idag – vant til at se TV, der er 16 gange 9 bred.

Formatet, der er en videre udvikling af 4 gange 3 formatet, der dominerede frem til for ganske år siden, er – i princippet – det samme format som Super16 mm film blev optaget på i gamle dage.

Altså dengang hvor der stadig fandtes nogle der optog på film.

Igen.

Der findes fortsat produktioner der bliver optaget på film.

Her bliver der dog typisk optaget i et “format” der hedder anamorfisk.

Et “format” der faktisk er lidt af en snyder.

Ideen bag dette “format” er nemlig ikke at optage i en bestemt højde gange bredde, men derimod at “få mest muligt” ud af den film der bliver optaget på.

Derfor bruger en del film produktioner disse optikker, der “presser” eller “Squeezes” et ( færdigt “biograffilms format”, der typisk er 1:2,39 ) sammen til et 4X3 billede, der så først “pakkes ud” nede i biografen.

Læs også  Doggystyle viser vejen for DR

Ud over at dette så sker “optisk”, altså med glas der først presser sammen, og derefter med glas der spreder ud, så bliver der rent faktisk optaget i 4X3.

Det ser der ud til at have været en række filmfolk der har tænkt lidt over.

Det er jo muligt at optage med “ikke anamorfiske” optikker på film – eller mere realistisk – på video.

Arris moderne video kameraer, optager – typisk – ( i den maksimale opløsning/Open Gate ) i 4X3, der så typisk plejer at blive optaget gennem anamorfiske objektiver, der giver de her lækre – og brede – billeder vi er vant til i biografen.

Der er bare et problem.

De unge forbrugere.

Dem der – gerne – skal købe musik, fordi de har set “de fede videoer på TV”, ser ikke længere fjernsyn.

Og selv om at der findes en del over 30 der tror det, ser de såmænd heller ikke Facebook.

De er derimod på et utal af andre medier, og platforme, der – stort set alle – har en ting til fælles.

Nemlig at de bruges på alt andet end et 16X9 TV.

De unger bruger nemlig heller ikke deres TV.

Hvis de da overhovedet har et.

De bruger derimod deres mobil.

Læs også  BBC har et problem mener Ofcom

Og her er kampen om de unges opmærksomhed enorm.

Ganske som at det faktisk er svært at se pop divaen selv om at du står og kløjs i det og får lagt telefonen ned, mens du ser video på den.

Derfor har en række kloge mediefolk fundet på at – du sidder ned – at bruge ( genopfinde ) 4X3 formatet.

Det fordi der findes udstyr der kan bruges til at optage i 4X3 med.

Og fordi det er langt lettere at se indholdet ( typisk popstjerner) der ( igen typisk ) står og vrikker lidt med det hele, mens de laver lidt sing back.

Indhold der – i disse tilfælde – er netop så vigtige for de unge at de nu ser ud til at foretrukne 4X3 videoer, der rent faktisk er en nyere trend end “Vertical Video”, nu hvor du reelt ser ud til at få mere ud af at se på en 4X3 video end en Vertical, der – som du kan se i eksemplerne herunder, reelt ikke fungerer, da folk enten bliver for små, eller fordi man ikke kan se pop stjernens bevægelser.

Trenden har naturligvis for længst sneget sig ind på de sociale medier, hvor blandt andet BBC for længst har gennemskuet af dem der bruger disse platforme også hovedsageligt gør det via deres mobil.

Læs også  eSport rykker heftigt

Igen.

Tjek op på de feeds der kommer fra vores lokale broadcastere på FB og Insta.

Her på redaktionen falder vi ned af stolen hver gang der kommer en 16X9 video på Insta fra enten DRs eller TV2 såkaldte unge afdelinger.

Heldigvis findes der enkelte danske produktioner, der ender på enten YT, Insta eller FB i “mere begavede” formater end 16X9.

Det er – bevares – stadig ekstremt sjældent.

Sådan er det dog ikke ude i den store verden.

Her lidt eksempler.

Vi har sporet tendensen helt tilbage til 2016, hvor en “lyrics video” endte i 4X3, formodentligt fordi det mindre video upload ( i 4X3 ) giver mere plads til lyden, der ser ud til at være vigtig i den statiske Magan video vi er faldet over.
For en god ordens skyld er der ( cirka ) 233 millioner der har set de her videoer over de sidste par måneder.
Så trenden er pænt konkret,