Ikegami går 25GbE via MO-IP


Der er – som vi er orienteret – ikke mange tilbage der bruger Ikegami, herhjemme.

Og da slet ikke i studio konfigurationer.

Desværre.

Denne producent er nemlig pænt spændende, og producerer løbende nyt og spændende udstyr.

Det meste er naturligvis proprietært, som nyheden der lander på The 2019 Media Production Show.

Ikegamie tilbyder nu ukomprimeret ud af deres CCU blokke - ligner et skridt imod en fremtid med 8K, der - om muligt - fylder endnu mere

Denne, deres nye Media-over-IP interface for CCU-430 camera control enheden, er i den forbindelse forbandet spændende, og viser med stor tydelighed at flere af de store producenter, nu begynder at varme op til at du får droppet SDI og overgår til MO IP, eller ( digitl ) fiber ud af dine CCUer.

Fordele er mange, herunder at du kan flytte meget mere data igennem, og dermed – endelig – kan sende “hele kamera signalet” videre fra CCU til billedmikser, og videre ud i folks stuer, efter den gode gamle H265 kompression.

Det skulle dog være endog meget synligt at se forskel på de “almindelige” 3G SDI signaler, der lever – selv i 4K OB vogne, og output af dette nye 25GbE optical interface, der i princippet kan håndtere “uncompressed video”.

Årsagen er jo at – oplagt nok – at signaler der starter i den bedst mulige kvalitet, beholder en god del af deres “wauw” effekt, helt ude i folks hjem.

Læs også  Grass Valley viser T2 4K frem

Nyheden som Ikegami selv kalder for et Media-over-IP GW interface module, er i realiteten blot en “videre udvikling” af deres CCU-430 camera control unit, hvilket betyder at nyheden kun er relevant for dem der allerede har – eller som er på vej til at investere – i 4K Ikegami kæder.

Vi andre, kan omvendt tjekke nyheden ud i London, den11. og 12,. juni på det kommende Media Production Show, der har en hvis slagside imod High End OB produktion.

Ikegami, er dog ikke “dummere” end at de er klar over at der stadig findes ( en del ) OB vogne der nu endelig er nået til 12G, hvorfor de ingen planer har om at overgå til MO-IP.

Heldigvis har producenten derfor indbygget 2 x 12G SDI forbindelser i enheden, så du kan blive på SDI og – formodentligt – komme op på noget der ligner ukomprimeret 4K DCI, via 2 SDI forbindelse.

Er du stadig på en langsom 10GbE router, er der også indbygget 2x10GbE SFP forbindelser, så du – på denne måde – kan distribuere output fra kamera, i noget der ser ud til at være fremtidens format.

Ikegamie tilbyder nu ukomprimeret ud af deres CCU blokke - ligner et skridt imod en fremtid med 8K, der - om muligt - fylder endnu mere

I forhold til kompatibilitet, er nyheden på plads i forhold til SMPTE ST-2110 IP standard ( uanset om du overfører via et 25GbE stik, eller 2 10GbE SFP forbindelser.

Læs også  Apple vil også

Og skulle du nogensinde have lyst til at se hvordan absolut ukomprimeret 4K DCI ud af at et kamera ser ud, har Ikegami sjovt nok også tænkt over den side af sagen.

Du kan – som eksempel – kigge med på en HQLM-3125X broadcast master monitor, der er i high brightness kaliberen, hvilket betyder at folk i OB vogne også bliver solbrændte af en dag på The Copenhagen Marathon, som eksempel.

En mere budget venlig monitor er deres HLM-1760 der er udstyret med “high dynamic electro-optical transfer function support”, som vi håber betyder at du kan se det meste, i en pænt høj kvalitet.

Monitorer er – desværre – fortsat ikke rigtigt nået længere end til 10Bit, så der er i begge tilfælde tale om 4,096 × 2,160 pixel monitorer der “kun” kan håndtere10bit.

Til gengæld er den store en “1000 candela per square metre” monitor, hvilket vi ( gætter på ) er det samme som en 1000 nits monitor, dog med den forskel at du vil kunne måle 1000 nits over alt på sådanne paneler.

Begge dækker fuldt ud BT.2020 wide colour gamut og kan tage “op til” 12G-SDI video ind, eller 3G-SDI, hvis du ikke er nået længere.

Som vi læser det, er der 5 indgange i 3G/HD-SDI, hvilket ( måske ) betyder at du kan tage et 12-16bit output ud af et F65 eller Venice og endelig ser hvad der kommer ud af sådanne monstre.

Læs også  Fuld CCU på et EVA1

Igen.

Begrænsningen ser ud til at være at den maksimale “opløsning” fortsat er 10 bit.

Der er dog support for “Square-division” og “two-sample interleave sources”, så det meste er nok muligt med nyhederne ( der er blevet vist frem på NAB 2019 ).

Disse to top modeller følges op af Ikegami HQLM-1720WR der er en “compact UHD HDR monitor”, ligeledes udstyret med 2x 12G-SDI input, samt the HQLM-1720WR der er en 16,5 tommers 3840×2160 pixel UHD monitor.

Læs videre hos Ikegami her.

Eller besøg the Media Production Show i Londons Olympia event centre den 11.-12. juni.