Indholds streaming er eksploderet

Der er sikkert en del der fortsat går og tror at Netflix er den største streamer.

Og det kan såmænd også godt være tilfældet.

Detaljen er bare at et hav af andre streamere bider giganten i haserne her i Norden.

Forventningen hos Mediavision er som eksempel at der nu er 10 millioner der betaler for “et eller andet” streaming abonnement.

Det betyder ikke at der er 10 million er husstande der har tegnet et abonnement, men derimod at rigtigt mange husstande ( konkret 5,8 millioner husstande ) nu har 10 millioner abonnement’er, hvilket er pænt tæt på at hver husstand der streamer har to abonnements som minimum.

Små 20 procent flere streamere nu i Norden målt i forhold til sidste år - endnu flere stacker

Sandheden er nok snarere at en stor andel af de omtalte 5,8 millioner husstande hun har et abonnement, mens en mindre del – for længst – er oppe på 2-4 abonnement’s, da det jo fortsat er “billigere end at købe et “tilsvarende” produkt fuld af flowTV kanaler.

Mediavision, der på kort tid har slået sig fast som en endog meget præcis analytiker af hvad der sker på streaming fronten, kan ydermere fortælle at de har “statistisk belæg” for at vurdere at der nu “kun” er kommet 800.000 nye husstande som kunder, siden de sidste gang lavede denne analyse.

Læs også  HBO Max til Canada via Bell Media - Sky klarer UK

Det lyder måske af mange ( nye ) husstande, men i forhold til hvordan tilgangen tidligere nærmest eksploderede, er 800.000 nye (husstande) i Norden nærmest ingenting.

Igen.

Det har været med til at få antallet af “på årsbasis” købte streamtjeneste “adgange” op på voldsomme 5,8 millioner betalende husstande.

Streaming markedet ser samtidig ud til at ændre sig, forstået sådan at der nu både investeres i “forudbetalt/abonnement adgang” til “onlinevideo” ( der kan være film, eller musik eller events).

SVoD, som vi alle kender det med Netflix, samt andre former for streaming, herunder streaming af flow TV.

De mange streamkunder, der – af forskellige årsager – vælger at købe siga adgang til streaming, er nu oppe på vilde 52 procent af befolkningen i Norden.

Og nu hvor vi alle er begyndt at “stacke”, har de mange kunder – i snit – 1,7 tjeneste i husstanden. ( der er som pointeret ikke nogle præcise tal på hvor stor en andel der har mange flere tjenester, og hvor mange der “kun” har en enkelt )

Udviklingen på stream markedet understreger den globale udvikling, at det nu – i stadig højere grad – er TelCo’erne der styrer udviklingen af “TV markedet”.

Og nu hvor disse har valgt at sælge eller “pakketere” flowTV kanaler med streamtjenester, er der fortsat mange kunder der køber netop sådanne pakker.

Læs også  Ny Panasonic Live Production Centre Control Panel

Marie Nilsson VD på Mediavision, siger:

 -Omsättningen på streamingmarknaden växer starkt i alla nordiska länder, framförallt på grund av stacking-fenomenet, dvs att hushållen skaffar fler abonnemang. Denna utveckling är också ett tecken på att onlinevideo rör sig mot större mognad. Vi vet att flera nya tjänster kommer att släppas i Norden 2019 och 2020. Detta gör att Mediavision förutspår en fortsatt stark marknadstillväxt och att hushållen successivt kommer att lägga mer pengar på streaming. För konsumenterna har det blivit allt tydligare att det bästa och mest attraktiva innehållet idag finns i dessa tjänster, slutter hun.

For en god ordens skyld har Mediavision talt med 6700 respondenter i alderen fra 15 til 74 år, hvilket gør denne analyse endog (potentiel ) meget præcis.