Det gode vejr og TV seeningen

Nu hvor det har regnet i det uendelige, kun afbrudt af hæderligt vejr, enkelte gange, begynder foråret for alvor at sætte sit præg på TV forbruget.

Seerne ser ud til at være på vej ud af deres vinterhi, og ud i haven, hvorfor der ikke er så mange tilbage til at kigge med, selv om at TV stationenerne gør deres bedste for at få dem til at gøre det.

Alt sammen noget der kan ses i antallet af seere der kiggede med på sidste uges mest sete programmer.

Sidste uges store seersucces var i den forbindelse naturligvis valget.

Eller rettere.

DR storhittede med EP19 - TV2 seerne ville hellere se Hjem til Gården

Det var meget set på DR og pænt ignoreret på TV2.

DRs mest sete programmer i sidste var således “EP19: Valgaften på DR – Stemmerne Tælles” og “EP19: Valgaften på DR – Exit Poll. Der havde 606.000 seere og 567.000 seere 

Herefter var vi tilbage i virkeligheden med “I hus til halsen 7”, der fik hele 557.000 seere til at kigge med.

TV2s seere, der åbenbart ikke var vilde med valget, ville hellere se “Badehotellet”, der havde tilsvarende flotte 537.000 seere, selv om at der er tale om en genudsendelse.

DR, der sendte et utal af programmer om “EP19”, hittede også med “EP19: Valgaften på DR – De første resultater”, der sent søndag aften, fik 530.000 seere til at kigge med.

Læs også  Vind et PXW-FS7M2K

TV2 var dog ikke slået ud af de mange valgprogrammer på DR, søndag aften.

Der var således flotte 526.000 seere der hellere ville se “Hjem til Gården” på TV2 end valg på DR.

Underholdning betyder fortsat en masse for de seere, der bruger hovedkanalerne.

Derfor kan det ikke undre at “Stormester” på TV2 fredag, hentede pænt mange seere over.

Hele 523.000 kiggede således med og blev underholdt.

Blandt de mest sete programmer med mindre end 500.000 seere, kunne DR konstatere, at det er der hvor “Gintberg på kanten af EU” der blev sendt sidste mandag, lever.

Her kiggede 462.000 seere med, på denne fusion af underholdning og livsstil.

I forhold til netop livsstil, var “Spise med Price” også ude og rejse. Og da de denne gang er på “Nordisk Odysse: Finland” kunne seerne nyde med, deroppe fra.

TV2 “svarede igen” med “Keramikkamp”, der havde 27.000 færre seere end DRs format.

Ret flot, nu hvor de havde 412.000 seere.

TV2 havde omvendt ikke helt den forventede succes med “EP19”.

Hovedkanalen og TV2 News, havde således “kun” 379.000 seere, til TV2s dækning af valget, hvilket kunne tænkes at hænge sammen med at TV2s seere ikke går helt så meget op i EP valget som DRs seere gør det.

Læs også  DR omdefinerer børn

Noget der ser ud til at blive understreget af at der altså var 526.000 seere der så “Hjem til Gården”, hvilket så faldt til de omtalte 379.000 seere da valgdækningen startede, bagefter.

Ganske interessant har afmatningen ikke meldt sig hos de største FTA og reklame kanaler.

TV3 havde således 248.000 seere til “Boligkøb i blinde”, mens “Forsidefruer” havde hele 147.000 seere.

DR storhittede med EP19 - TV2 seerne ville hellere se Hjem til Gården

TV3+ brillierede med vilde 286.000 seere til “Formel 1 – GrandPrix”.

Der derfor skubbede Superliga kampen ned på 3. pladsen over de mest sete programmer på den kanal.

Brøndby – FC Midtjylland havde således 118.000, hvilket stadig er flot til en mandagskamp.

Kanal 5 havde 122.000 seere til deres “Politijagt” og 120.000 til “Voice Junior”, hvilket i begge tilfælde er i omegnen af hvad disse formater plejer at have.

Tallene er dog vigende, hvilket kunne tyde på at foråret, der burde være sommer, for alvor begynder at påvirke seernes valg og tidsforbrug foran skærmen.