Det internationale ESC er et hit

Her på det sidste har en række – ok en enkelt politiker – skældt Europas PBS stationer ud for ikke at forstår noget, og tillade nogle “forkerte” at optræde i hendes TV.

Det er der en del er pænt uenige i.

Der var således voldsomme 182 millioner seere der valgte at kigge med på “the 64th Eurovision Song Contest” show, der som bekendt blev sendt fra hvad der må siges at være noget af det mest sydlige Europa, man kan tænke sig.

Det Internationale Melodi Grand Prix fik 182 millioner seere til at kigge med og 40 millioner så med på YouTube

Showet, der også kendes som ESC er og bliver dermed verdens største ( live TV ) musik show, hvilket en enkelt forkvinde nok ikke  kommer til at ændre, uanset hvad hun måtte mene ( om noget som helst ).

Skal vi finde lidt andre tal frem, var der nemlig hele 40 “markets” eller lande der kiggede med, i følge Eurodata TV.

Og hvis vi lige kort skulle kigge på rating, er ESC selv der lidt af et hit.

Showet hentede nemlig vilde 36,7 procent fordelt på alle markeder, hvilket er tæt på dobbelt så mange seere som sidste gang.

Forrige gang var der således blot 16,7 procent der kiggede med da “The Grand Final” blev sendt.

Vinderen blev som bekendt Holland.

Og her var de pænt pjattede med ESC.

Læs også  Tid til Store Lars

Her var der således 4,5 millioner seere der kiggede på “Arcade” og dermed Duncan Laurence , hvilket er 73,4 procent af befolkningen ( der havde tændt deres TV på dette tidspunkt ) der kiggede med.

KAN, der var HB, eller Host broadcaster, fortæller at de selv kunne mærke en større interesse end normalt, hvorfor de lokale seertal også var højere i Israel.

Der var der nemlig 24 procent flere der kiggede med, hvilket fik antallet af seere op på 1,3 millioner seere.

Det højeste antal ESC seere der siden 1999, hvor Israel hostede sidste gang.

Ganske interessant var det specielt de unge seere, der valgte at kigge med.

Op imod 45,3 procent af de 15 til 24 -årige kiggede med, målt på alle 40 markeder.

Igen.

Det Internationale Melodi Grand Prix fik 182 millioner seere til at kigge med og 40 millioner så med på YouTube

Formatet, hitter blandt de unge, der har deres TV tændt, og det var således også “kun” 2 procent flere end sidste gang.

Blandt de andre rekorder vi kan se tilbage på, er RAI i Italien der fik deres andenbedste seertal siden de – igen – meldte sig ind under fanerne ( De kom først “med igen i ESC) i 2011 .

De havde 3,4 millioner seere, hvilket selv i Italien er pænt mange.

Tyske seere elsker ESC.

Der kiggede 7,6 millioner seere med, hvilket er det højeste antal seere 9. år i træk til formatet.

Læs også  Nye Zooms fra Fujinon

Og skal vi endelig tale om succes, og øde gader er Island speciel.

Her er det nemlig vilde 98,4 procent af befolkningen der så med.

RUV har dog oplevet at der har været flere der kiggede med. Sidst var i 2014, hvor 98,6 procent kiggede med.

Gæt selv hvorfor.

Jamen, hvad så med de sociale medier.

Tja.

Eurovision Song Contest havde 40 million unique views på YouTube fra 225 territorier i den uge festen var igang.

Og da showet også blev sendt live der, var det muligt at måle at 72 procent af dem der så med var under 35 år.

Slutteligt var der 5 millioner “engagement actions” rundt omkring på diverse “Eurovision Song Contest official social media” sider.

Heraf var 70 procent på Instagram.

Herhjemme var der ESC også et hit.

To af programmerne nået op i top 3 over de mest sete programmer.

Finalen havde 1.108.000 seere og 2. Semifinale havde 771.000 seere.

1. Semi finale havde bare 417.000 seere.

Her vinderen