BRAW er nået ud i verden

I en tid hvor der kommer stadig flere RAW formater, er det altid interessant at høre når de så rent faktisk bliver brugt.

Noget et nyt Channel 5 – i England – drama/serie har taget til sig, hvorfor denne serie er “optaget” i Blackmagic RAW.

Serien, der hedder “Clink”, er ydermere gået et skidt videre og har udelukkende arbejdet i netop Blackmagic RAW både i optagelse og i efterarbejde.

Det betyder at Colin McKeown der er creator og Donna Molloy, der er producer nu har fået en masse erfaring med Blackmagic RAW workflowet.

Det specielle B RAW look ser d til at fange stadig fleres instruktørers interesse - Clink er skudt og efterarbejdet i og på BlackMagic RAW

Og da det ikke ser ud at afskrække dem, at “gå RAW”, kunne man sagtens forestille sig at deres næste produktion også ender som en RAW en af slagsen.

Producent på serien, LA Productions og The Kew Media Group er inspireret af “virkelige hændelser”, hvorfor ideen blandt andet var at få serien til at se “realistisk ud”.

Noget de opnåede ved at arbejde i en pænt presset del af RAW verdenen, da de optog i Blackmagic RAW 12:1, der med en konstant bitrate, nok får det meste med hjem.

Men som altså også sparer godt på dataforbruget.

Gary Williams har instrueret og Tim Pollard har fotograferet.

Og der blev optaget på et  Ursa Mini Pro G1.

Læs også  Mere Blackmagic Design

Gary Williams forklarer:

 -I used to be a DP myself for many years, and I’ve always been impressed by the look and skin tones that you get out of the Ursa Mini Pro. I find it responds very well to light, starter han og fortsætter.

Det specielle B RAW look ser d til at fange stadig fleres instruktørers interesse - Clink er skudt og efterarbejdet i og på BlackMagic RAW

 -I’ve used it before on numerous documentary projects and felt it translated well to drama, forklarer han videre.

 -Its latitude came into its own shooting with Blackmagic RAW. It meant much more freedom on a shoot that involved a lot of confined spaces that were especially difficult to light. Knowing that all of that detail was in the frame, to begin with, meant we could lift that information out from the blacks or the highlights and put it back during post, slutter han.

Serien der så ellers blev optaget på Blackmagic gear, blev så efterarbejdet på Blackmagic gear, konkret i DaVinci Resolve Studio, hvor en del “VFX compositing” også blev forestået ( i Fusion Studio ) ( der vist er en del af DaVinci Resolve Studio nu )

Ganske interessant løfte producenten lidt af sløret for – hvordan – de har optaget “Clink”.

Hver episode er optaget på en uge, ( syv dage ) hvilket betyder at de har optaget 8-9 minutter om dagen, og at de derfor har haft rasende travlt.

Læs også  Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K

Produktionen har dog været pænt godt planlagt, da hver episode så ellers er blevet klippet sammen på 2,5 dag ( hver episode er på 60 minutter ) hvorefter produktionen så ellers blev gradet.

Gary Williams fortsætter:

 -We initially tested a proxy workflow against Blackmagic RAW but found the latter to be more straight forward in terms of speed. It also meant that we freed up an assistant editor do more work with keyword metadata and exports. That made it much easier finding material further down the line for the promotional trailers much easier, slutter han.

Som vi forstår det, er serien næsten færdig i England.

Vi har fundet en promo.