Atomos gør det igen med Neon

Nu hvor vi ellers gik og troede at det ikke kunne blive bedre end deres Sumo, ser det ud til at det godt kunne.

Blive bedre altså.

Her for et par minutter siden, har Atomos nemlig løftet sløret for at de er på vej med en ny serie, der ikke “bare” kan bruges på location.

Den kan faktisk bruges hele vejen igennem systemet.

Med andre ord.

Hvad du ser – og optager i op til 4Kp60/HDp240 Apple ProRes RAW – kan du se på “ens” monitorer hele systemet igennem.

Atomos har med andre ord skabt en “fuld monitor kæde”, der starter ved 17 tommer ( i princippet kan du starte med en Shinobi 5 tommer monitor, og allerede der “se det samme” som du gør på den største af de nye Neon monitorer, deres 55 tommer.

Og nu hvor det hele kan optages i herlig HDR, eller konkret i ProRes RAW, har du gættet det.

Der er fuld support for diverse LUTs og alt det andet, der – i princippet – gør denne serie pænt interessant.

Atomos selv vurderer at deres nye Neon serie, er en “begyndelse på en ny rejse for filmskabere”.

Igen.

Et eller andet skal de jo finde på, når de – her fredag eftermiddag – slipper en hel serie monitorer, der rent faktisk har pænt meget potentiale.

Læs også  Canons nye 12bit RAW internt kamera

Som eksempel, hvis du ved at jeres produktion skal vises i Dolby Vision. ( HDR ) 

Er det heller ikke et problem.

Alle Neon monitorer kan real time håndtere Dolby Vision.

Og nu hvor skærmene – typisk – er af 1000 Nit typen, kan de problemfrit bruges i studier eller ude i solen.

Der er selvfølgelig fuld support for 4KDCI, og alt kan ses i op til 10bit DCI-P3 (100 procent ).

Og dem der er vant til at se med på en lille bitte monitor, når de – som eksempel – trækker fokus, kan få deres egen gigant monitor og begynde at trække fokus, lige der hvor øjnene er våde.

Jamen er det så ikke bare en Sumo.

Tjoe, det er det vel.

Bare med det forbehold at der nu er 4 af slagsen, nemlig en 17”, en 24”, en 31” og endelig den vilde 55”.

Og nu hvor de “spiller med” Shinobi SDI, Ninja V, Shogun 7 og den omtalte Sumo 19, er det altså muligt at “holde farven” ( og lidt til ) hele vejen igennem systemet, og dermed ud til slutbrugeren, der nu – igen og igen –  kan forvente at få det samme produkt, nu hvor produktionen er blevet “farve rigtig” hele vejen igennem systemet.

Læs også  Hvad er så det der Atomos ProRes RAW

Jamen, tænker du så.

Vi skyder altså i 12bit.

Ikke et problem.

Neon serien håndterer problemfrit 12G SDI i op til 12Bit, hvilket ( lettere overraskende ) betyder at serien kun håndtere HDMI i op til 10bit.

Uanset hvad du putter på serien, vil du dog kunne optage i op til 4Kp60 RAW ( i op til HQ kvaliteten, der – i princippet – er svag komprimeret 880Mbit/s data ), hvilket blandt andet betyder at alle kameraer der skyder RAW, kan optages ( i 10-12bit RAW), alt efter kamera.

I den forbindelse er det hele stadig helt nyt.

Vi tror derfor at der – senere – kommer support for flere bits over HDMI, ganske som at en række af de features der findes i Sumo ( blandt andet ) 4xHD optagelser( 4 kamerasignaler ) er, eller kommer senere til neon.

Læs videre her, hvor du også findes specs, på de forskellige monitorer.

Herunder at nyhederne er udstyret med en såkaldt “master caddy 2”, hvilket betyder at der optages på Atomos godkendte SSDs, som mange nu er vant til at optage på.