Kampen om de spejlløse fortsætter med S1H

Sidste nyt i den evindelige kamp om de spejlløse kunder, er naturligvis Panasonics nye S1H full-frame mirrorless 6K 24p kamera, der – mere eller mindre – har de samme specs som et EVA1, der kommer fra samme producent.

Som indskudt sidebemærkning, er det reelt nyere at Canon nu dropper deres 7D serie, ganske som 5DSR serien også afgår ved døden.

Relevant.

Jo da.

Panasonic slipper 4K dollars FF spejlløst S1H der er målrettet videoproduktion

Det er fordi Canon hellere vil sælge spejlløse kameraer.

Tilbage hos Panasonic, der – ganske som Canon – først meldte sig ind i kampen en god del år efter at Sony for længst havde gjort dette marked til deres marked, kommer nu deres 6K mirrorless kamera, S1H.

Og nu hvor denne producent har haft lidt held med deres Lumix serie, der – som vi er orienteret – primært er en micro 43 serie, vælger de altså at bruge dette “tilnavn” til deres nye S1H.

Hvad er det så for et kamera.

Det er et spejlløst kamera, med pænt overvældende specs.

Først og fremmest er det et 6K/24p (3:2), kamera, der dermed skyder i “faktor 1,5”.

Noget der – heldigvis – hurtigt kan blive til noget du kan bruge til noget, ved at gå ned til 5.9K/30p ( og eller 25 ).

Læs også  Endnu et par Gimbals

Dette er i et 16:9 format, du kan bruge til at ned skallere direkte til UHD/ HD med, hvis relevant.

Det kan optage i op til 10-bit 60p i 4K DCI & UHD 4:2:2.

Panasonic slipper 4K dollars FF spejlløst S1H der er målrettet videoproduktion

Der er en ( påstået ) dynamic range på mere end14 blænder og så kan der optages i V-Log.

Den helt store – potentielle – gevinst ved dette kamera, er evnen til at kunne arbejde i 4:3 Anamorphic mode.

Det kunne – vi ved det fortsat ikke – betyde at der kan monteres FF anamorfiske glas på monstret, der så pludselig kan bruges på spillefilm, eller andet kreativt, hvor der skal være lidt flere flares.

Panasonic har dog ikke været specielt gode til at fortælle specielt meget om denne funktion.

Ganske som de heller ikke har været præcise omkring deres 6K 24p (3:2) eller 5.9K 25/30p (16:9 ).

Som eksempel er det fortsat uklart i hvilket codec de sidste to ( reelt alle tre ) modes optages i.

Det er forventningen ( men det er heller ikke kendt ) at nyheden ender med at kunne optage Full HD i op til 180 fps.

Det er igen heller ikke bekræftet, hvorfor du bliver nødt til at vente på den gode nyhed, før du ved mere.

Og så ved vi end ikke hvor høj 4×3 mode bliver ( vi ved at nogle promo optagelser blev forestået med en eller flere Atlas anamorphic glas, der – som eksempel ikke er FF. ( image circle 31mm )

Læs også  Planet Earth II er HLG HDR

Om det så er post croppet, eller hvordan.

Får vi alle at vide senere. ( se video nederst )

Man kunne mene, hvis der kigges på specs, at det nye S1H minder gevaldigt meget om det ofte omtalte EVA1.

Nu blot uden RAW delen, ganske som at der nu er tale om et FF kamera, der – i hvert fald indtil videre – kan bruges som FF 16:9 kamera, men måske/åbenbart (ikke) til anamorfisk full frame.

Begge kan – mere eller mindre – det samme, som 4K DCI & UHD 4:2:2 10-bit 60p, 6K/5,7 optagelser i V-Log.

Der skal dog bare tilkøbes lidt, hvis du også vil have XLR ind og/eller ND på, der jo også er indbygget i EVA’en.

Slutteligt er der RAW, der – igen indtil videre – heller ikke er en feature der er en del af S1H, ganske som dobbelt ISO ( EVA kan 800/2500 ).

Alt sammen noget der – omvendt – kunne tænkes at blive til at du i stedet får en masse nyt glas der passer til S1H.

Om de mange features er nok til at få kunderne til at strømme til, er fortsat uklart.

Sikkert er det dog at kameraet ligner et hit, der – måske – burde være kommet for 5 år siden, hvilket bedst ses med Canons tiltag på området, hvor der er crop ind på sensor når der skal optages video, da deres spejlløse jo ellers går ind over den del af markedet deres video kameraer hersker på.

Læs også  En presentation switcher

Om det samme er/bliver tilfældet for sidste nyt fra Panasonic, finder vi ud af over de næste par måneder, hvor kameraet lander på markedet.

Det bliver uanset hvad, spændende at se hvad produktionsmiljøet ender med at bruge nyheden til.

Prisen skulle ende på noget der minder om 4000 dollars.