DR vandt valget over TV2

Valget blev – alt efter hvem du er – netop den gyser, du forventede ( eller også gjorde du ikke ).

Der var dog en gyser, som en god del af os ikke overså, nemlig afviklingen af valget.

Altså på TV.

Og selv om at en del ser ud til at tyde på at seerne valgte den station de “stemte på”, var der – set her fra – hele to vindere, ved FV2019.

3 hvis vi tager demokratiet med.

Ellers er de to vindere ellers DR og TV2.

Begge broadcastere producerede nemlig nyheder som gale op til, under og her efter valget, eller FV19 ( FV2019 ).

DR løb fra TV2 i forhold til seere både  ved EP2019 og nu også ved FV2019

Kigger vi i den forbindelse på fordelingen af seerne, er der dog ingen tvivl om hvem der løber med de “politisk interesserede” seere.

Fordelingen var således 653.000 seere til DR mens 489.000 fulgte med på TV2 og TV2 News.

Dermed ser det ud til er der er en tendens i forhold til politisk TV.

DR havde nemlig også væsentligt flere seere ved EP2019 ( i sidste uge )

Der havde DR nemlig 606.000 seere mens TV2 og News var nede på pænt kedelige 379.000 seere.

Vi har ikke hvor TV2 peakede.

DR peakede til gengæld omkring klokken 22.00, hvor 1,2 millioner seere kiggede med.

Læs også  Tour de France er fortsat et hit her i landet

Nyhedsdirektør Sandy French sige.

 -Jeg tror, at det engagement, vi har oplevet, bygger på respekt for politikerne og den klassiske oplysningstradition, DR står for kombineret med, at vi har taget nye midler i brug for at klæde vælgerne bedst muligt på til de to valg, starter hun og bliver suppleret af nyhedschef Thomas Falbe.

Han siger:

 -Efter valgudskrivelsen har der været omtrent tre gange så mange unge i alderen 15 til 35 år forbi vores politiksider på dr.dk hver uge, i forhold til hvad vi normalt ser. Både i forhold til folketingsvalget og valget til Europa-Parlamentet tror jeg, at det hænger sammen med, at vi har gjort os særligt umage med at forklare valgene helt fra bunden, starter han og fortsætter.

 -Dertil kommer, at også P3, der har mange førstegangsvælgere blandt sine lyttere, har dækket valgene intensivt i sine faste programmer og blandt andet fulgt fire unge førstegangsvælgere fra valgkampens start og frem til valgdagen. Og det politiske indhold har langt fra afskrækket de unge lyttere, for P3 havde flere lyttere under valgkampen end før, slutter han.

DR har ydermere været meget aktive på P4.

Om det siger Thomas Falbe 

 -En fælles valgredaktion har sikret, at de lokale dagsordener også kom ind i den nationale valgkamp, og at vi i det hele taget er kommet mere rundt i hele Danmark. Og så har P4’s version af “Mød partierne” lokalt gjort det muligt for vælgeren at møde deres lokale kandidater, slutter han og henviser til de 351 kandidater der blev “præsenteret på P4”.

Læs også  Endnu en 700 dollars gimbal

Selv P1, der ellers nu er blandt de mere oversete kanaler, hittede under valget.

Falbe fortsætter:

 -Radioens P1 har haft en omfattende valgdækning i de faste daglige programmer, men har også haft succes med en nyskabelse, nemlig podcastserien “Partierne i Slotsholmen” med præsentation af alle de opstillingsparate partier. Den er blevet godt modtaget og er i alt blevet streamet og downloadet 80.350 gange.

Han fortsætter.

 -Udover den mere traditionelle valgdækning er jeg ikke i tvivl om, at DR med flere nyskabende formater har været med til at engagere danskere i demokratiet over hele landet, slutter han.

DR kan formodentligt ydermere se tilbage på ugens højeste seertal, med “Duellen mellem Mette Frederiksen og Lars Løkke Rasmussen”.

Denne blev set af 744.000 på DR1, mod TV2s tilsvarende duel 14 dage tidligere, der “kun” havde 570.000 seere.

Med mindre at de 859.000 der “fulgte med i debatten på sendetidspunktet” af “Demokratiets aften”, er det samme som antal seere.