Traditionelt TV går rent faktisk tilbage

De mange gæt på at TV er ved at tabe til streaming, ser for første gang – i historien – ud til at ligne en egentlig sandhed.

I hvert fald ifølge en ny analyse, som PwC står bag ved.

Den såkaldte PwC Global Entertainment & Media Outlook 2019–2023 report, har for første gang – nogen sinde – vurderet at “traditionelt TV” taber seere, og at denne udvikling vil fortsætte.,

Det betyder – naturligvis – ikke at folk kommer til at bruge mindre tid foran deres TV.

Eller rettere.

TV taber omsætning målt i forhold til alle andre medier med undtagelse af af aviser

Det gør det faktisk.

Dette forstået sådan at folk fortsat vil forbruge mere på at “kunne se på deres TV”, de vil bare komme til at se mindre ( flow TV ) samtidig med at alle andre former for “digital TV”, læs OTT, vil vokse.

Dermed ser det ud til at såkaldt “traditionelt TV” og “home video” for alvor taber pusten fra 2019 til 2023.

Som altid med sådanne analyser er der tale om egentlige trend analyser, der “bare” kigger på den “estimerede” udvikling, hvilket svarer pænt meget til “formodninger”.

Det er dog første gang at alle andre former for “kommunikation” som forbrugere kan købe sig adgang til fortsat vokser, mens TV ( flow og lineært) taber kunder.

Læs også  Waoo fortsat hovedsponsor

Blandt årsagerne er – ganske interessant – 5G, der forventes at betyde at hurtigere data betyder at forbrugerne vil vende sig mod “tungere data”, hvilket – nærmest – er alle andre udbydere af indhold end TV stationerne, der jo ingen “forpligtigelser” har til at alle kan se med.

Som vi forstår det, er vores lokale PBS broadcastere fortsat kompatibelt med 5-10 år gammelt TV udstyr, mens Netflix og Amazon har tjenester og indhold der “kun” fungerer på TV fra 2019, der ydermere skal være af 4K HDR og Dolby Vision typen, før du overhovedet kan nyde indholdet.

Der så omvednt er pænere at se på, end 720P i 2mbit/s.

Wilson Chow, PwC China global technology, media and telecommunications leader and partner, siger:

TV taber omsætning målt i forhold til alle andre medier med undtagelse af af aviser

 -5G’s impact will be felt across the entire technology, media and telecommunications value chain for the next decade, starter han og fortsætter.

 -It will hasten existing trends towards personalisation, making it easier, more convenient and cheaper to access more media on phones and other mobile devices, slutter han.

Det er muligt at få et kig ind i rapporten heromkring.