Sidste uge er seernormalen

Nu hvor valgene er overstået, suppleret af at de fleste “sikre” sportsbegivenheder også er væk, er seerne på vej væk.

Der er dog et par enkelte formater de ikke helt kan slippe, ganske som der såmænd også var en en enkelt landskamp i sidste uge.

Denne, mode Georgien, der blev sendt på Kanal 5 endte således som det meste sete program, på trods af at kampen endte på den lille kommercielle kanal.

Der var 784.000 der så med.

Alt er tilbage til normalen nu - livsstil og underholdning hersker på TV

Herefter ligner listen over de 20 mest sete programmer, mere eller mindre, den plan de to store broadcastere udtænkte for 20-30 år siden.

Der skal sendes livsstil og underholdning til de seere, der vil det.

Og nu hvor der – stort set – ikke er andre seere tilbage, end dem der vil netop livsstil og underholdning, går det ret godt på TV.

Bevares, der er ikke længere en million der vælger at se “Hammerslag” på en onsdag.

Igen.

Der er stadig 581.000 seere tilbage, til dette format.

Flot gået, og en herlig understregning af at de seere der ser med, når solen skinner, ikke ønsker forandring.

Som i “overhovedet nogensinde”.

TV2 kan igen, efter de mange uger med aktualitet og andet, som DR stadig hersker over, kigge med, helt oppe i toppen af listen.

Læs også  TV2 glæder sig over 2019

Deres “Trailerpark Danmark”, der – vel sagtens – handler om alle dem der ikke ser med, havde således 555.000 seere på en tirsdag.

Helten fra GOT og en skuespiller, der ser ud til at falde i seernes smag, Nikolaj Coster-Waldau, har netop været i Grønland med DR1.

Og det hitter.

Alt er tilbage til normalen nu - livsstil og underholdning hersker på TV

Der var således 537.000 seere der kiggede med og lod sig bliver underholdt.

Listen af formater som – ser ud til – at være målrettet dem der ser med, mod at de handler om dem der ikke ser med, fortsætter så ellers.

Det 5. mest sete format, er – i princippet – sæson 2 af “Fra Thailand til Thy”, der nu er blevet til “10 år senere”.

Det var der 532.000 seere, der så med på.

Og med så “identiske” seertal, er der en del der tyder på at det må være de samme der ser med, suppleret af den statiske unøjagtighed, der jo – potentielt – kunne betyde at formater der – næsten – har det samme antal seere, formodentligt også bliver set af de samme seere.

Hoppet ned til 6. pladsen er derfor ikke “markant”, selv om at der næsten var 10 procent færre seere til “Svinkløv Badehotel”, ikke at forveksle med genudsendelsen af Badehotellet, der havde 2000 færre seere.

Læs også  YouSee vil have streamere i pakken

Badehotellet, der dermed må siges at være på niveau med “Matador” i genudsendelsesværdi, kan derfor forventes at blive genudsendt mange gange over de næste mange år.

TV2s seere elsker serien, så hvorfor egentligt ikke.

Det 8. mest sete format, er straks mere seriøst, da det “Kampen om vores barnebarn” tager fat i et alvorligt emne.

Noget 480.000 fandt relevant, nok til at kigge med.

Nede på 12. pladsen, kommer forresten lidt af en overraskelse.

“Royal Run”: Kronprinsens 10 kilometer i København, havde således 426.000 seere, hvilket må siges at være flot, da der jo ikke rigtigt sker andet end at en royal løber rundt inde i fjernsynet.

Igen.

Seerne elsker Kronprinsen, så de kigger med.

I den forbindelse er sport stadig en del af TV.

TV2 kunne således hygge sig med at “Håndbold: EM-Kval. Danmark – Færørene” også hittede hos de faste TV2 seere.

Der var således 366.000 seere der kiggede med til kampen, og 357.000 der så studiedelen.

Det 20. mest sete program, var – ganske morsomt – også lidt af en genudsendelse.

Her var det nemlig “Ørkenens Sønner” der med “Et skud i tågen” fik de ældre DR seere til at kigge med.

Igen.

Der var 353.000 der kiggede med på DR1.