Variabel ND i billedet

Sidste nye er – som du måske har bemærket et nyt “auto filter” fra Cinefade.

Der i princippet er netop så anti “auto”, som noget overhovedet kan være.

Filteret der – rimeligt simpelt – blot er et variable ND filter, der kan håndtere 6 blænder, og som starter med at spise 1,5 blænde, kan dog en smule mere end fungere som ND filter.

I den forbindelse, er det derfor på plads med et kort ophold, ved teorien, bag glas.

Hvis du har et objektiv og monterer det på et kamera, kan du se hvad du laver.

Hvis du – har en “halv lang” ting på dit kamera, må du have bemærket at en høj blænde åbning, giver en udtalt kortere dybdeskarphed, end – for eksempel – blænde 16.

CineFade ser ud til at være hurtigere end Panavision til at frigive et Variabelt ND filter der kan bruges til at lave Dof Effekter med

Og uden at blive alt for teknisk fungere alle zooms, primes og alt andet på netop denne måde.

Det er derfor mange – selv brede objektiver – nu er “meget hurtige”, som i t1,2 eller bedre.

Det betyder nemlig ikke – kun  – at der kommer meget ly igennem, sådanne.

Det betyder også at det er muligt at få en “lidt kortere” dybdeskarphed, men brede og hurtige objektiver.

Tilbage hos Cinefade har man så ellers udtænkt et filter, der kan fungere som et variabelt ND filter, med den – specielt heldige fordel – at det er muligt at styre “filteret” med en af de motorer du “normalt” bruger til at klare fokus eller zoom med.

Læs også  Når småt er godt

Nu kan du i stedet styre dit filter, da variable ND jo har det indbyggede problem, at det er muligt at se, når der drejes på et sådan filter.

Og så er det at vi er inde ved sagens kerne.

For hvad nu hvis man samtidig kunne blænde op, mens variable ND filteret blænder “ned”.

Så ville disse to “filtre” ( blænde og variable ND filter ) ophæve hinanden, og blot nøjes med at give den – sjældent sete  – effekt at dybdeskarpheden skifter, mens billedet ikke gør det.

CineFade ser ud til at være hurtigere end Panavision til at frigive et Variabelt ND filter der kan bruges til at lave Dof Effekter med

Nederst kan du se en række salgs og promo vidoer for både The cmotion Cinefade, og for det kommende Panavision LCND filter system, der – grundliggende – kan og gør det samme, formodentligt til helt andre priser.

I begge tilfælde, og i de mange “indbyggede” ND filtre tilfælde, er der med andre ord muligt at opnå denne effekt, der – må siges – at høre til inden for drama produktion, hvor mere subtile udviklinger i billedet – som regel – har det med at betyde at nu kommer morderen sikkert snart med en kniv, etc.

Det er bare første gang at det ser ud til at være lykkedes at få effekten gjort så “usynlig” at seeren kun ser “effekten af effekten”, hvilket jo er hele ideen.

Rent teknisk ser det ud til at både The cmotion Cinefade og Panavision LCND filter systemet, arbejder med de fokus/zoom motorer der “normalt” bruges.

Læs også  8K eller ej på NAB2017

Derfor er det muligt (?) at programmere – for eksempel – din ARRI CLM4, CLM5 eller jeres cmotion cforce motorer, så det hele fungerer som det skal.

Der er dog en detalje, der er væsentlig.

Og det er at Panavision LCND filter systemet ikke er Variabel ND, men derimod et meget klogt ( og utroligt hemmeligt ) flydende krystal system.

Igen.

Et eller andet skal Panavision jo finde på, hvis de skal forlange sygt mange penge for at leje et LCND filter system ud.

Rygterne vil nemlig vide at det kun bliver muligt at leje et Panavision LCND filter system, mens det burde være/blive muligt at købe et Cinefade variable ND filter system.

Det er i den forbindelse lettere usikkert, hvor mange blænder Panavisions system vil kunne håndtere, ganske som det er ukendt hvor mange blænder den starter med at spise, når det bliver monteret.

Igen.

Til “effekten” alene, er det jo mindre vigtigt, da denne jo typisk ikke vil spænde over mere end et par blænder eller 4.

Omvendt er det jo oplagt at et variabelt ND filter jo ofte kan vise sig at være smart at have med.

Nu hvor det – for længst – er blevet en del af små kamera systemer som Sony FS5 og FS7, ganske som der er kommet løsninger til RED ganske som Panasonic Eva1 har et indbygget ND filter også.

Dette er dog ikke inddelt i så mange “niveauer” som dem FS5 og FS7 er udstyret med.

Læs også  De store LED lamper kommer

Som vi forstår det, er både Cinefade variable ND og Panavision LCND, reelt først blevet introduceret på Cine Gear 2019, så det er – i princippet – en 1-2 måneder gammel opfindelse.

Der dog tidligere er blevet brugt “manuelt”, hvor der har været folk nok på settet til at dreje på både et Variabelt ND filter og på blænden, mens der blev optaget.

Slutteligt, hvis du er ude for at shoppe, har Tiffen også et system ude, til professionelt brug.

Dette skulle være “verdens letteste” system, der består af to tynde 4×5.65 størrelse filtre, hvor det ene ikke bevæger sig.

Vurderingen fra konkurrenter som Schneider og Arri er at tyndt ND ( variabelt og fast ND ) giver dårlige optiske resultater, hvorfor disse producenter ikke er på vej med tilsvarende ( Tiffen lignende ) systemer.

Arri viste deres Rota Pola frame frem, sidste år, ganske som Vantage og Schneider, begge tilbyder enorme “Pola frames” filtre, der fungerer som polfiltre, der – reelt – også spiser blænder.

Igen.

Nyheden fra Cinefade ligner noget der er værd at holde øje med.

Panavisions system, finder vi sikkert “kun” i Hollywood og i de andre – store studier – hvor der produceres intenationale blockbusterns.

Her et par promoer og andet, for de nye Variabel ND koncepter der netop er blevet vist frem.

Panavision LCND from Panavision on Vimeo.

Panavision LCND First Look from Newsshooter on Vimeo.