DFI har talt med 2500 om deres film og serie forbrug

Nu skal man jo altid passe på med statistik.

Specielt – påstået – objektiv statistik.

For selv om at DFI mener at de har talt med et såkaldt “repræsentativt udsnit af den danske befolkning i alderen 15 år – 79 år”, så tyder en del på at de ikke lige har fået spurgt dem om de væsentlige ting.

Omvendt, konstaterer analysen at der er flere der ser matador ( serie ) end der er seere til Game Of Thrones. ( serie )

DFI har begået en analyse af film og serie forbruget - ganske overraskende er der flere der har set Matador end GOT

På samme måde er “The Rain”  ( Netflix ) mere populær end “Riverdale” ( Netflix ).

Detaljen  er bare at den første serie  ( “The Rain”  ) er blevet markedsført heftigt, da der her er tale om en “dansk serie”, mens “Riverdale” er blevet pænt tung bagi, her i sæson 4, hvor det hele nu kører lidt mere i ring end det plejer. ( samt at der er langt flere piger der ser denne serie end drenge, gæt selv hvorfor )

“Riverdale” er ydermere en CW serie i USA, og dermed målrettet en gruppe seere ( unge kvinder ) der er væsentligt mindre end målgruppen til “The Rain”. ( og som i følge analysen såmænd også netop så “Riverdale” og ikke “The Rain”. 

Igen.

Man kan vel ikke skyde DFI noget i skoene, at de vælger at spørge ind til detaljer, der harmonerer med at de modtager et skvat over 500 millioner kroner om året, til at netop at finansiere danske film og serier.

Læs også  YouSee supplerer op med to streamingtjenester

Igen.

De danske serier er og bliver sygt meget mere populære end alt det der udenlandske.

DFI har begået en analyse af film og serie forbruget - ganske overraskende er der flere der har set Matador end GOT

Der er således kun 3 procent af de adspurgte der har set “Killing Eve”, mens 64 procent har set “matador”, der – omvendt – er blevet genudsendt 300 gange siden 1978.

Igen.

Der er masser af sjove tal i DFIs nye “Vidste du? – Om danskernes brug af film og serier”.

Som eksempel ser hele 99 procent af de adspurgte film “hvert år”, mens bare 95 procent ser serier “hvert år”.

Denne gruppe ( de 5 procent ) ser altså hverken “Matador” eller film der har et tal bagerst i titlen.

Film og serie -publikummet, er i den forbindelse en sjov størrelse.

De såkaldte “højfrekvente brugere” ser for 9 procents vedkommende “film” dagligt, mens 17 procent af de adspurgte ser serier dagligt.

Kigges der hen over en uge, når disse tal op på 39 procent, der ser 1-6 film om ugen, mens 44 procent ser 1-6 serie afsnit ugentligt. ( vi gætter på at der kun er spurgt ind til fiktion, da der jo – stort set – ikke bliver sendt andet end “serier” på TV ( reality, livsstil og underholdning )

Kigger vi på biografen, der jo er DFIs hoved indsats område, går det rigtigt godt.

Hele 88 procent af de 15 til 25 årige går nu i biffen mindst en gang om året.

Læs også  Endnu en bonded LTE rygsæk
DFI har begået en analyse af film og serie forbruget - ganske overraskende er der flere der har set Matador end GOT

En herlig stigning fra 81 procent i 2017.

Desværre falder forbruget hos alle andre grupper.

Ikke voldsomt.

Men nok til at det samlede antal solgte biografbiletter, må være mindre i år, end i 2017.

Igen.

De 26 – 35 årige går blot 5 procent mindre i biografen, mens de 36 til 49 årige blot går 1 procent mindre i biografen.

Desværre går de unge 15 til 25 årige ikke specielt meget i biografen, sådan generelt.

47 procent går således ikke i biffen hvert kvartal.

Omvendt var det meget værre i 2017, hvor hele 58 procent gik lige så sjældent i biffen.

Kigger vi på streaming, er det en størrelse i vækst.

Antallet af Netflix abonnementer er således vokset fra 48 til 56 procent af befolkningen, ( små 3 millioner personer har således adgang til denne tjeneste, red. ) efterfulgt af DR TV, der nu er oppe på 51 procent af befolkningen mod 47 procent i 2017.

Ganske interessant er Viaplay, TV2 Play og HBO Nordic nu lige store.

Der er således 30 procent af befolkningen der abonnerer på/har adgang til disse tjenester. ( i omegnen af 1,5 millioner personer, red. )

DFI har begået en analyse af film og serie forbruget - ganske overraskende er der flere der har set Matador end GOT

C More er oppe på 15 procent, mens Amazon Prime stadig halter heftigt efter med bare 5 procent af husstandene som kunder.

I den forbindelse er ( adgang til ) antallet af streamtjenester eksploderet.

Specielt de unge 15 – 25 årige, er gået amok.

De er nu oppe på 4,5 tjenester i snit, mens de 50 til 65 årige er nede på 2,7 tjenester i snit.

Læs også  YouTube på vej med to originals til

Det er dog – reelt – den sidste gruppe hvis forbrug er “eksploderet”.

De havde nemlig “kun” adgang til 2 tjenester i 2017, mens de unge blot er gået fra 4,1 tjeneste til 4,5.

Slutteligt ser de unge fortsat masser af film og serier, på alle platforme.

Igen.

De er mest til TV, hvilket kan undre, men deres forbrug på computer er dog ligeså stort, så måske formuleringen i spørgsmålene var lettere upræcis.

Det er jo aldrig til at vide.

Du kan selv læse analysen her ( https://www.dfi.dk/files/docs/2019-06/Vidste%20du%202019.pdf ) , hvor det også fremgår at spillefilm sagtens kan blive mere populære over tid.

14 procent af alle danskere havde således set “Dræberne fra Nibe” i løbet af de første ti måneder efter biograf premieren.

27 måneder senere havde hele 21 procent set filmen.

En underlig detalje i analysen sert ud til at være at alle TV2 serier, bortset fra dem der er målrettet det ældre publikum, klarer sig overordentligt dårligt.

Grey Zone er der således bare 12 procent der har set, mens 49 procent har set badehotellet.

Igen.

Der er bare 20 procent der har set “Sygeplejeskolen”, så det er – omvendt – heller ikke alle serier målrettet de ældste seere der hitter.

DFI lover at der kommer flere analyser senere på året.