Erling undersøger videre

Vi er – over årene – rigtigt mange der har stiftet bekendskab med EBN teknik, der – i den grad – også er kendt som “Ikegami Erling”.

Bag begreberne findes stadig en rasende dygtig tekniker, der – idag – blandt andet kalibrerer monitorer.

Dette med så stor succes, at en række broadcastere og produktions huse, har “monitor Erling” på besøg engang om året, eller to.

Fordelene ved at have en “sikker” kalibrering af alt fra kameraer til monitorer, er jo – oplagt nok – at det der kommer ind ser “rigtigt ud”, ganske som det der forlader redigeringen og senderen, “altid” ser ens ud.

Kan et 1CMOS high end studiekamera  konkurrere med de normale 3CMOS kameraer - sagtens siger Erling

I denne uge, er det så ellers det hele der er blevet til “et job”.

Erling har nemlig haft besøg af Panasonic, der har lånt ham et Panasonic UC4000 kæde, så “Panasonic Erling” kan teste dette nye system ud.

Og der er virkelig tale om en nyhed.

Panasonic, vælger nu også at sælge et “high end” 1 CMOS S35 “studie kamera”, med B4 mount, der så også er et BT.2020 HD high-speed kamera, født med 12G-SDI ud ( over 2x 6G ), TICO over SDI (i 4K over 3G-SDI) samt MoIP, for nu blot at nævne et par features.

Det bør måske forklares. ( den ene CMOS i forhold til de sædvanlige 3 )

Vores “normale” studie kameraer er “typisk” alle sammen 2/3 tomme 3 CMOS kameraer, hvilket betyder at de tre grund farver i et “video kamera”, bliver holdt adskilt, som Erling forklarer det.

Og da det kræver en såkaldt prisme blok, så alle 3 CMOS får lige meget lys, har du gættet det.

En “3 CMOS blok” fylder en del.

Kan et 1CMOS high end studiekamera  konkurrere med de normale 3CMOS kameraer - sagtens siger Erling

Så meget at alle producenter har fravalgt at gøre det med S35 CMOS, der jo fylder væsentligt mere end 2/3 tomme CMOS.

Derfor har et par producenter af kameraer eksperimenteret med netop 1 enkelt S35 CMOS i et “almindeligt” broadcast kamera.

Læs også  Hvis du er til Robycam

Det er der nemlig plads til,

Desværre har de fleste investeret mange millioner i boks optikker, samt lækre ENG zooms, der alle er B4 mount, og som derfor “kun” dækker netop 2/3 tomme CMOS.

Derfor var det første spørgsmål, naturligvis om Panasonic så har fundet en måde “kun” at bruge en enkelt “væsentligt større” sensor, uden at der opstår problemer.

Og det har de, som Erling Nielsen forklarer det.

-Indtil videre har jeg ikke oplevet nogle specielle problemer, starter han og fortsætter.

-Jeg har dog ikke målt på signal og støj -forholdene. Men indtil videre ser de ud som at være inde for det acceptable.

Erling har jo – som altid – gang i hans “lysboks”, der – vel sagtens – har været den samme ( med lidt skiftende lys ) her de sidste 20-30 år.

Det betyder at man vender sig til at se på “det samme billede”, men stadig klogere øjne.

Selv mir.dks udsendte kunne genkende kassen, og se at det – da vist nok – ser godt nok ud.

En af de – udfordringer – der er med moderne kameraer, er jo at de ikke “kun” skal kunne bruges til at lave TV her i landet med.

De skal kunne bruges til at producere TV på, i hele verden.

Og som om at det ikke er nok, skal de også kunne de i et hav af “kvaliteter”.

Derfor kan et Panasonic UC4000, konkret CCUen ( Camera Control Unit ) sende alt fra SD ( 16:9 ) video ud af systemet, til HDR eller HLG, naturligvis i herlig UHD, alt efter om der produceres til 4K TV, i netop HDR eller i HLG.

Alt sammen noget Erling også tester i hans gennemgang af denne Panasonic kæde.

Igen.

Der ryger mange informationer over bordet når man sådan besøger Erling.

Læs også  Cartoni vil være med igen

Han er – som eksempel – på IBC hvert år, hvor også tester eller “tjekker gear op” for andre virksomheder.

Det gør han igen i år, hvor han allerede skulle have et par aftaler, hvorfor der stadig er plads til at du ringer til hans nye kontor, der nu er i Brøndby.

Tilbage til Panasonic UC4000 kæden, så er det faktisk ret uhyggeligt.

Vi har vel alle bemærket at visse ( læs blandt andet “Game of Thrones” ) TV serier, “koger” i det sorte.

Det er den “støj” Erling også tester.

Og selv om at man ikke skulle tro det, er der også “en masse støj” i den her kæde fra Panasonic.

Bare ikke mere end der er forventeligt.

Årsagen er – igen – pænt teknisk.

Som Erling forklarer det, er der jo et bestemt signal støj forhold i alle high end kameraer.

Det bliver hele tiden bedre.

Men i takt med at vi forlanger stadig mere, bliver støjen altså værre.

Således står Panasonic UC4000 kæden og – formodentligt – alle andre moderne high end kæder, lige som de skal, så længe vi taler REC709, altså den “kvalitet” eller “billeddynamik” vi har vænnet os til siden TVs barndom.

Problemet er bare at barnet er blevet voksen, og idag kan – og vil – HLG og HDR.

Disse to formater påstås jo at kunne håndtere langt flere blænder, og langt højere “billeddynamik” end vi er vant til.

Og det kan de.

Problemet er bare at det betyder at vi skal acceptere “lidt mere” støj. ( Bortset fra med Dolby Vision, der sender metadata om scenerne ud til dit TV, som Erling forklarer det, red. ) ( omvendt har alle TVs nits niveau deres egen gamma kurve, som den enkelte film sjældent er graded til, igen i følge ham den kloge )

Læs også  Lidt Eva1 hype

Så meget at det “sædvanlige” billede fra Erlings lyskasse, pludselig ligner noget værre støjfyldt noget.

Igen.

Dette er ikke fordi at kameraet ikke kan håndtere HLG.

Det er derimod fordi at alle led i kæden – inklusiv det TV vi kigger på – pludselig ( selv ) ser støjen, og derfor “forstærker” støjen.

På samme måde er det ikke muligt på “almindelige” TV at vise de mange nits der bliver talt om, hele tiden.

Nits er – som bekendt – mængden af lys – på et bestemt område.

Og det er alt sammen fint at din monitor kan viser 1000 eller 1500 nits.

Hvis du får Erlling til at måle efter, vil han – igen – kunne konstatere at de mange nits blot lyser i nogle få 1000/dele af et sekund.

Ellers bliver du blændet, og batteriet bliver fladt, ganske som din monitor bliver 200 grader varm.

Slutteligt findes der en række standarder for hvor meget strøm din monitor må bruge, hvis den skal kunne sælge som kommercielt produkt i Elgiganten.

Og – som Erling siger det – den kan måske vise mange nits.

Bare ikke særligt længe, og så skal der spares på strømmen et andet sted.

Alt sammen noget Erling, eller EBN teknik holder kurser i, og uddeler guldkorn omkring.

Så hvis du har brug for at få testet en kamerakæde eller andet, før du investerer kunne det være på sin plads at tale med Erling.

Vi har i den forbindelse allerede  8 styk UC4000 kæder igang her i landet.

Eller rettere. BBH har investeret i 8 kæder, der rejser verden rundt med E-sport i blandt andet LA, Sau Paulo og andre steder.

Og så har France TV, samt selskaber som Lang og Mediapro investeret i denne kæde.

Panasonic opgør selv deres markedandel på studio kameraer i Europa, til værende omkring 20 procent.