Vi ændrer ikke vaner mens vi ændrer vores vaner

DR Medieforskning, der retteligt kunne hedde DR Markedsføring, har igen analyseret sig frem til at det går rigtigt fint for DR, uanfægtet at de for tiden sparer 720 millioner kroner om året på indhold.

Sidste nyt på den front viser at “DR er så stor en succes”, at der – tilbage i foråret – var flere hundrede tusind der så med, selv om at DR sendte sort skærm. 

Nu har DR Medieforskning så målt på seervaner i forhold til streaming.

Og her viser det sig at der fortsat at “næsten ingen streamer”.

Desuden streamer dem der streamer, streamet flow TV, i følge de tal som DR Medieforskning har fundet frem til.

Vi ser med andre ord alle sammen – næsten – TV som vi gjorde tidligere, nu bare på en lidt anden måde.

Som DR Medieforskning finder det, er det “måden, vi ser fjernsyn på”, der ikke forandrer sig.

Som eksempel viser afdelingens nyeste tal at “DRTV i 2018 stod for 14 procent af danskernes samlede tidsforbrug på TV indhold fra DR”. ( for dem der ikke ved det, er DRTV, DRs streamtjeneste )

Seerne streamer tit uden at vide det
Online Streamtjenester på en almindeligt smart TV

Og da “tallet var blot steget til 17 procent i de første seks måneder af 2019”, har du gættet det.

Der er nærmest ingen der streamer, og dem der gør det, streamer DR flow og VoD. ( 83 procent af DRs seere ser åbenbart flow TV, via kabel/antenne/IP )

Læs også  4 ud af 10 US husstande har nu 2 SVoD tjenester

Igen.

Ude i virkeligheden ser andre tal ud til at vise at mere end 30 procent af befolkningen nu personligt har købt adgang til 3-4 stream tjenester, af typen der ikke sender flow TV. ( forskudt TV )

Tjenester der sender forskudt er – hos denne gruppe – blot tilkøb, eller “gratis”, nu hvor denne mulighed følger med Medielicensen.

Medieforsker Jakob Vikær Hansen fra DR Medieforskning, forklarer:

 -Selv om der er en bevægelse fra TV mod streaming, er der rigtig mange af de vaner, vi har på flow-TV, som vi tager med os, når vi streamer, starter han og fortsætter.

 -Man skulle tro, at vores streamingforbrug var højere, når vi er på farten, fordi man stort set kan streame overalt, er det faktisk ikke tilfældet. Danskernes streamingforbrug minder stort set en-til-en om deres TV-forbrug. Både måned for måned og dag for dag, fortsætter han, og pointerer at der er en enkelt “undtagelse”.

 -Nyheds- og aktualitetsudsendelserne bliver for eksempel fundet mindre på DRTV, end de gør på flow, hvorimod fiktion og fascinationsudsendelser særligt hitter on demand, forklarer han videre.

Der er i den forbindelse en sjov detalje, nemlig at seerne ser mere flow TV – som stream – på bestemte tidspunkter.

 -Det er for eksempel stadig om aftenen, at den største del af forbruget af levende billeder på DR’s platforme foregår – både på TV og streaming. Det er ganske enkelt dér, vi har tid til det, slutter Jakob Vikær Hansen fra DR Medieforskning.

Læs også  FlowTV er under angreb

En flig indtil hvordan DR måler streaming, er i den forbindelse netop blevet løftet.

DR Medieforskning måler nemlig ikke seperat på streaming ( VoD ) og på live flow TV ( streamet lineært TV, distribueret på andre platforme end kabel/antenne/IP ) 

Det hele bliver samlet som “streaming”, hvilket kunne være medvirkende årsag til at netop live streaming fylder så meget i deres tal.

Bunken af smarte TV, streamende – set top -bokse, Apple TVs og Chrome Casts, der – i stadig mere udtalt grad – bliver brugt til at se netop live TV med, tæller altså også med som “streaming”.