Tour de France er fortsat et hit her i landet

Seerne kiggede med som aldrig før, ved året netop afholdte Tour de France.

Som TV2, der sendte løbet, skriver det, var det “mere smuk, spændende og ( mere ?) dramatisk, end det længe er set”.

Og det er altså noget faste seere af formatet sætter pris på, vurderer TV2 videre.

Bedst af alt for TV2, brugte seerne – om muligt – endnu mere tid på at se med på løbet i år, end de gjorde de foregående fem år. 

Og nu hvor 91 procent af seeningen foregik på TV2s kanaler, har du gættet det.

TV2 havde endnu flere seere der så endnu mere Tour De France i 2019 end tidligere

TV2 hersker når det handler om Tour de France.

Nu blev årets løb, ydermere netop så dramatisk, som mange forventede, nu hvor de oplagte favoritter Chris Froome og Tom Dumoulin ikke kunne være med.

En udvikling der gav plads til ryttere som Jakob Fuglsang, Julian Alaphilippe, Thibaut Pinot og ikke mindst den unge colombianske komet Egan Bernal, der som du må være klar over, netop har har vundet Schweiz Rundt. 

Alt sammen detaljer der gav plads til stor dramatik, mange triumfer, gråd, styrt, jordskred og ikke mindst masser af landevejsløb på allerhøjeste niveau, som TV2 videre skriver det.

Og nu hvor TV2 har opgjort kiggeriet, der endte på 6 timer 9 minutter i snit, målt på alle danskere, er Tour de France ikke bare et hit.

Læs også  Det går ufatteligt godt for Waoo

Det hitter mere end det har gjort siden 2013. 

DR1 der også sendte det nu snart lukkede ( sparet væk ) “AftenTour på DR1”, måtte dermed nøjes med at nærmest ingen kiggede med, da TV2 løb med 91 procent af Tour-kiggeriet.

TV2 kan ydermere se tilbage på en gennemsnitlig etape sening, på – i snit – 263.000 seere, hvilket gav en ( gennemsnitlig ) seerandel på 53 procent, der er den næsthøjeste share siden 2011.

TV2 havde endnu flere seere der så endnu mere Tour De France i 2019 end tidligere

Ikke overraskende er de danske ( TV2 ) seere derfor blandt de “bedste” til at se netop Tour de France, målt i forhold til andre nationer.

Tallene for 2019 er i den forbindelse ikke opgjort, men vurderingen fra EBU og A.S.O ( der er Tour-arrangør) er at “de danske Tour de France-seerandele fortsat ligger helt i top” målt på forbrug og på share i forhold til TV forbrug i perioden.

John Jäger siger:

 -Danmark er det land, hvor forholdsmæssigt flest mennesker ser Tour de France. At vi i år kan få danskerne til at bruge endnu mere tid på Touren, så det blev det mest sete Tour de France i mere end fem år, er da et dejligt skulderklap og en stor anerkendelse af TV2 Sports store arbejde med Touren, starter han og fortsætter.

 -Jeg er stolt over mine dygtige medarbejdere, som har leveret et fremragende Tour de France på TV2, og jeg er stolt over, at der er så mange danskere, der har valgt at bruge så meget tid på at se Tour de France. Det kommer ikke af sig selv. Det er en konsekvens af fagligt dygtige menneskers hårde arbejde, og det er en konsekvens af, at vi hele tiden gør os umage for at levere det bedst mulige, forklarer han videre.

Læs også  DR oplever stor interesse for CosterWaldau serie

 -Lige nu holder vi ferie, men når vi kommer tilbage, så sætter vi os ned og ser på, hvordan vi kan gøre det endnu bedre til næste år – og være klar til, at Touren snart kommer til Danmark, slutter han.

Forventningerne i forhold til de digitale tiltag, ser ydermere også ud til at være blevet indfriet.

TV2 Play havde for 3. år i træk flere live-seere, ganske som de “særlige Play-programmer” også oplevede “høj interesse”.

Som eksempel havde “Rolf og Ritter på Tour” tæt på 50 procent seere end “tilsvarende programmer i 2018”.