OLED hedder nu CLED

Enkelte der kan huske tilbage til CES ved årsskiftet, bemærkede – måske – at Samsung viste noget “Micro LED” ( display ) frem, som de kaldte for “Crystal LED”.

Nu viser det sig at de ikke var helt alene om at have fået den ide.

Sony synes også at mene at Crystal LED, eller CLED, er den rigtige vej frem.

Ny Sony teknologi bag dyr med spændende videovæg eller VideoWall - holder en ekstrem opløsning og giver de vildeste billeder nogensinde

Årsagerne er mange, herunder at det er særdeles proff gear, og at der skal investeres en masse, før det er muligt at vise noget frem på en CLED væg.

Omvendt, ser slutresultatet væsentligt bedre ud end hvad du er vant til at se i biografen, og så – du har gættet det – er det muligt at bygge op i moduler, du kan spare en 4K HDR projekter, og meget mere.

Uanset om du laver konference, eller er en biograf.

Hvad er CLED så for noget.

Det er såmænd en ny teknologi, der – til trod for – at den blot bruger 1 procent af de 100 procent hver LED har, har et output på væsentligt over 1000 Nits.

Ny Sony teknologi bag dyr med spændende videovæg eller VideoWall - holder en ekstrem opløsning og giver de vildeste billeder nogensinde

Jamen hvad skal man så bruge alt det “ikke brugte” plads til.

Jamen det siger jo sig selv.

Det skal du bruge til at få et ordentligt sort niveau.

Som du har gættet det, er de der 99 procent rundt om hver LED – naturligvis – bare sort, hvilket betyder at “når der er sort på optagelsen”, er der meget sort på skærmen.

Fordelene er mange,.

Herunder at Sony nu rent faktisk kan “bevise” at der er et kontrastforhold mellem “sort” og hvis, på 1.000.000:1, ved de omtalte 1.000 Nits.

Læs også  Benhårde AX32 og DX32 ude med ny firmware

Og nu hvor der – indtil videre – er tale om ekstremt professionelt udstyr, så kan hele skærmen vise 1000 Nits, hvilket ingen andre skærme kan.

Det siger sig selv.

Det kræver en hulens masse strøm, og en heftig afkøling, da LED jo ikke er glad for at blive så varm.

Og da slet ikke længe af gangen.

Ny Sony teknologi bag dyr med spændende videovæg eller VideoWall - holder en ekstrem opløsning og giver de vildeste billeder nogensinde

Sony lover i den forbindelse at deres CLED, kan vise – omkring – 140 procent af sRGB, hvilket er et skvat over 100 procent DCI/P3.

Og nu hvor de var igang, er det – naturligvis – en 10bit 120 fps monitor, der – formodentligt – kun er tiltænkt professionelt brug.

Alene det at hver “CLED tile”, der hedder en ZRD-2, der måler 16 x 18 x 4 tommer, “kun” kan levere 320 x 360 pixels, med en pixel pitch på 1.26mm.

Det betyder at der skal 6-7 stykker oven på hinanden før det bliver til 4K og 12-15 stykker i bredden.

Konkret.

En hulens masse kasser, der med garanti allerede koster kassen for en enkelt.

Sony har dog været dygtige denne gang.

De har fået bygget sig en kasse, der ( når der er mange ) nærmest ikke opleves som samlet af mange “tiles”.

Og som professionel “Video Wall”, er der masser af potentiale.

Den er ekstrem lys, den kan vise billeder i bedre kvalitet end i biografen, og så kan det – vel sagtens – “stables” så der er 4x 4K, eller hvad der nu måtte være behov for.

Læs også  Premiere på Magewells nye NDI encodere

Som tidligere pointeret har Samsung vist hvad de kalder for “Micro LED” frem på CES2019.

Og nu kommer Sony så med deres CLED.

Så der kan vel ingen tvivl herske om at denne teknologi, men “meget store sorte huller i en LED skærm”, på et tidspunkt begynder at ramme konsumerne.

Altså forudsat at “Crystal LED displays” rent faktisk fungerer som lovet.

Noget der skulle være tilfældet.

En “anmelder” har set “Men in Black: International” på en Sony CLED skærm.

Og selv om at det lyder lidt poppet, blev anmelderen – i følge anmelderen – blæst væk af billederne.

Det ser simpelthen langt bedre ud end det du oplever i biografen. ( der jo typisk vil være projekteret )

Rent teknologisk er Crystal LED, en teknik, der minder om det vi kender, hvor der er “en gruppe” af pixels ( RGB), der fungerer som OLED (Micro LED er en slags OLED )

Forskellen er bare at CLED ( Micro LED ) kan blive meget lysere end OLED.

Kombineret med et “stort” sort område omkring hver gruppe, kan CLED paneler ydermere lettere bliver “sort”, da der jo er en masse sort at tage af.

Sony selv skulle i hvert fald tror på teknologien, hvorfor de har monteret en 16K x 4K CLED skærm i et firma i Shiseido in Yokohama, Japan, der beskæftiger sig med “beauty” ( skønheds produkter )

Skærmen er på 66 x 18 fod, og dermed sygt stor.

En almindelig opstilling skulle være med ( op til ) 72 ZRD-2 tiles, der giver en opløsning på 3840 x 2160.

Styringen hedder ZRCT-200, der styrer 12 tiles, der så netværker videre til de resterende tiles.

Læs også  Sony Venice hitter

Som vi forstår det, giver 16.5 x 9 fod 4096 x 2160.

Dette kræver dog 78 ZRD-2 tiles, hvorfor der skal 2 ZRCT-200 bokse ind over, hvis du vil gå fra UHD til DCI.

Jamen tænker du sikkert allerede.

Det er jo nærmest LED, så det bruger da ikke strøm.

Jo, det gør det.

Forvent et strømforbrug på 7KW i timen, når væggen er tændt.

Det er med andre ord endog særdeles professionelt gear, der koster lidt at investere i og mere at holde i drift.

Vi har ( næsten ) ingen priser, og ingen anelse om fænomenet nogensinde når det professionelle miljø i form af enkelt stående paneler, der bruger denne teknologi, eller – med lidt held – når helt ned til forbrugerne, så vi andre også kan investere.

Hvis du vil vide hvad en 78 tile løsning koster, må du forvente priser på omkring 10.000 dollars for hver “tile”, så med det løse kommer du altså op over 800K dollars, før du er igang med DCI.

Er det så dyrt.

Det er vel en afvejning, den enkelte udstiller må gøre sig.

Skal der kunne vises HDR i verdens bedste ( pt ) kvalitet på en væg, der – potentielt – får 100.000 mennesker om dagen til at få lyst til at købe et eller andet ( som eksempel Piccadilly Circus i London eller 42th street i NYC),  er det sikkert bare et greb i lommen.

Igen.

Det er sikkert ikke noget vi kommer til at se herhjemme med det samme. 

Det er muligt at læse mere om produkterne her