4 ud af ti ser ikke broadcast om 5 år i UK

Nu ved vi jo alle, at streaming nærmest er ikke eksisterende her i landet.

Og at den smule der måtte være, som regel bliver nedgjort af medieforskere der kan påvise at nærmest ingen af de 2-3 millioner der har købt adgang til stream tjenesterne streamer.

Sådan er det ikke i England.

Her er vurderingen nu at “hele landet” vender ( er ved ) ryggen til “traditionelt TV” og i stedet streamer.

Bedst understreget af at 38 procent af dem Ofcom har talt med “can’t imagine watching broadcast TV in five years time”.

Det morsomme i den forbindelse er at det – formodentligt – er en mindre andel af befolkningen i England, der har købt adgang til en eller flere stream tjenester, end herhjemme.

Igen.

Englænderne streamer nu mere end nogensinde før - det påvirker seervanerne og flowTV er presset

Medieforskere påstår jo det modsatte, så her i landet er der ingen problemer.

Tilbage i England, vurdere Ofcom’s Media Nations rapport at der nu sker såkaldte “major shifts” i forhold til streaming i England.

Antallet af husstande der har adgang til Netflix, Amazon Prime Video, Now TV og Disney Life, er nu oppe på 13,3 millioner husstande, konkret 47 procent.

Formodentligt en mindre procentdel end her i landet.

Strategy and Research Group Director at Ofcom, Yih-Choung Teh,  siger det til trods:

 -The way we watch TV is changing faster than ever before. In the space of seven years, streaming services have grown from nothing to reach nearly half of British homes, starter han og fortsætter.

Læs også  2019 eksploderer i streamtjenester

 -But traditional broadcasters still have a vital role to play, producing the kind of brilliant UK programmes that overseas tech giants struggle to match. We want to sustain that content for future generations, so we’re leading a nationwide debate on the future of public service broadcasting, slutter han.

Skulle man et kort øjeblik kigge på vores lokale flowTV, så er det svært ikke også at mene at der også er sket “et eller andet” her i landet de sidste 7 år.

Englænderne streamer nu mere end nogensinde før - det påvirker seervanerne og flowTV er presset

Hovedparten af de ti mest sete formater og serier i sidste uge, er alle målrettet de ældste seere.

Formater som “Forsvundne Arvinger”, “Beliggenhed, Beliggenhed, Beliggenhed” og “Guld i Købstæderne” må siges at være skabt til de mest voksne seere, hvilket – bevares – ikke burde afholde de unge fra at se med.

Igen.

Herfra er påstanden at “de unge” under 50 år streamer, i stedet for at se flow TV.

Og at “formater” som “Hammerslag”, “Søren Ryge” og Barnaby”, der ligeledes er til at finde på sidste uges top ti over de mest sete programmer, på ingen måde har den mindste smule relevans for seere under 60 år.

Lige netop det, som Ofcom ser som udviklingen.

De såkaldte “”Stackers”, altså de hjem der har adgang til flere streamtjenester, er nu oppe på 19,1 millioner husstande.

Læs også  Traditionelt TV går rent faktisk tilbage

Som her i landet, kæmper PBS dog stadig for at blive husket.

BBC, ITV, Channel 4, Channel 5 og S4C, sender således 32.000 timers “nyt originalt indhold” ( premierer ), hvilket – kun lige netop – kan fastholde en vigende del af seerne på “platformen” ( flow TV ).

England oplever i den forbindelse også kun små og “marginale” fald i TV seeningen.

Seerne ser i snit således stadig 3 timer og 12 minutter og dagen. ( +4 år )

Og da antallet brugte minutter, målt på alle, bare er faldet med 11 minutter, er der altså ingen problemer.

Lige indtil man kigger lidt på de yngre seere.

Dem der gerne skulle blive ældre, og så ellers se en masse flow TV.

Her er de 16 til 24 årige nu oppe på at se 50 minutter mindre TV om dagen, siden 2010.

Formodentligt et fald der er mindre end her i landet, hvor – påstår vi – hovedparten af de unge, end ikke har et TV.

Streaming – igen målt på alle – er samtidig ikke mere voldsom end at alle nu ser 26 minutter hver dag, i England.

Måske ikke meget.

Men nu hvor det “kun” er halvdelen af befolkningen der har adgang til streaming, må de jo streame noget der ligner en time hver dag.

Læs også  Og vinderen er PBS TV