EVA1 kan et eller andet

Panasonic, der synes at det er på sin plads at der blive købt nogle flere EVA1, har i den forbindelse etableret et site, hvor de omtaler produktioner der bliver optaget på deres nyeste kameraer.

Og nu hvor specielt deres VariCam LT og deres EVA1, er dem der – vist nok – er mest populære er der hele tiden godt nyt om indhold skabt på disse kameraer.

Philip Wages har netop skudt en spillefilm på et panasonic EVA1 - og er tilfreds med kameraets evne til at arbejde i 2500 ISO og optage i 400Mbits

Selv om at den har artikel handler om hvad der er blevet skudt på et EVA1, skulle vi ikke længere end hen i vores eget feed på FB, før vi faldt over historien om at Ozark er blevet skudt på et VariCam.

Tilbage til denne historie, ser det ud til at Philip Wages, har brugt hans EVA1 til at lave en masse fede billeder med.

Han er – som det fremgår af billederne – orienteret mod det “cinematiske”, hvorfor lyset er “kreativt”, samt fuld af den DR (dynamik/ stor forskel på mørke og lys ) der giver “spændende” billeder.

Philip Wages har netop skudt en spillefilm på et panasonic EVA1 - og er tilfreds med kameraets evne til at arbejde i 2500 ISO og optage i 400Mbits

Og selv om at det ikke kan overraske, er han endog særdeles glad for netop EVA1, og dette kameras evne til at håndtere alt fra højlys til low light.

Philip Wages er oprindeligt still fotograf med fokus på reklamer.

Så pludselig var der en af vennerne der spurgte om han ikke lige kunne være foto på en spillefilm, hvorefter han ellers har lavet levende billeder.

Hans nyeste film er “By Night’s End”, der er en såkaldt “indie feature”.

Læs også  MTG har købt hele World Boxing Super Series

Instruktør på denne er Walker Whited, der ønskede at skabe en “dramatic thriller”, fuld af natteoptagelser, der – sjovt nok – brugte den indbyggede 2500 ISO feature, udtalt.

Blandt de teknikker der brugt var såkaldt 360° light, hvilket – vel sagtens – er lys der virker på hele location, så skuespillere kan gøre hvad de vil, hvor de vil gøre det.

Philip Wages har netop skudt en spillefilm på et panasonic EVA1 - og er tilfreds med kameraets evne til at arbejde i 2500 ISO og optage i 400Mbits

Philip Wages forklarer:

 -The issue, like on every movie, was that every scene had to look consistent throughout, starter han og fortsætter.

 -However, on a typical narrative project, you change locations and therefore, returning to locations occurs on different days or times. It affords the ability to change the lighting dramatically. However, this project posed a unique challenge by taking place chronologically, in one night, in the same location. I needed to set up the rooms to film in any direction because you can’t shoot the same angles for an hour and a half without it looking boring, fortsætter han.

Philip Wages har netop skudt en spillefilm på et panasonic EVA1 - og er tilfreds med kameraets evne til at arbejde i 2500 ISO og optage i 400Mbits

-Basically, I’m letting the highlights define the shadows, forklarer han i forhold til DR i dette kamera.

 -Having something bright in the background of each shot defines the rest of the space while also making it look natural. This “halo” of practicals allows me to make the exposure a lot darker, which is fitting since the movie’s tonality is dark, slutter han og understreger at netop de 2500 ISO er heldige.

Læs også  DR fejrer sportsåret

Og så blev der ellers “snydt” med lyset.

Alle lamper blev udstyret med dæmper, der så kunne være 100 procent på den ene spiller, og når der blev krydset, 80 procent på den anden spiller.

Som en specialitet skete dette med LED lamper, hvilket må formodes at hænge sammen med budget, og det faktum at det er svært at dæmpe andet uden farve stik.

Philip Wages har dog ikke – kun – evnerne fra egne jobs.

Hans far, William Wages, ASC, har lært ham et par  ting eller 10.

Philip Wages har netop skudt en spillefilm på et panasonic EVA1 - og er tilfreds med kameraets evne til at arbejde i 2500 ISO og optage i 400Mbits

Herunder brug af “Leko lights”, der ( åbenbart ) kan “bounces”, med gode resultater.

Slutteligt er der – som det fremgår af billederne – en bunke – såkaldte – practicals, der bedst kan oversættes til “lamper der sådan lidt tilfældigt er i billedet”.

De er som bekendt heldige, da de jo kan give lys i situationer hvor de ikke lige er i billedet, som eksempel.

Ganske morsomt er hele “By Night’s End” skudt internt i kameraet på SD kort.

Philip Wages har netop skudt en spillefilm på et panasonic EVA1 - og er tilfreds med kameraets evne til at arbejde i 2500 ISO og optage i 400Mbits

Dog i den højest muligt kvalitet, nemlig 4K DCI ALL-I 400-Mbps.

Og da de jo ville lave en “film” er den “cropped” i et 2:35:1 aspect ratio format, hvilket reelt betyder at de har smidt tæt på halvdelen af data væk, da de jo kun har brugt “midten” af billederne.

Philip Wages fortsætter:

 -We chose a small house because we wanted it to feel claustrophobic and feel like the enemy is pressing in at all times. In addition, when you’re lighting off the ceiling, you need to hide the ceiling. The widescreen ratio gave us the room we needed as well as helping with the claustrophobic feel of the movie, slutter han og løfter i den forbindelse sløret for at de sågar skød enkelte scener i 5000 ISO, hvor det var nødvendigt at kunne se bnåde himmel og hvad der nu skete i billederne:

Læs også  Den er god nok og i 8K

 -It sometimes was too much, but again I’d rather have too much information than too little information, slutter han.

Philip Wages har netop skudt en spillefilm på et panasonic EVA1 - og er tilfreds med kameraets evne til at arbejde i 2500 ISO og optage i 400Mbits

Colorist på projektet Sean McCane, er – ikke overraskende – også positiv over for dette lille kamera.

Han endte med at “farve” produktion i et “orange sodium vapor light look”, som du kan se det på billederne.

Wages forklarer videre:

 -We created a LUT that slightly desaturated, pulled our exposure down one stop, and made the footage slightly warmer. This gave us a really strong negative that could be manipulated well in post. When we started to do our final grade, we pulled together all of the different monitors available to us. One of our main goals in the final color grade was to create a durable image that looked good on any screen, slutter han.

Til formålet havde de en Shogun Inferno og en 17 tommers Panasonic ( grading ) monitor på settet.

Vi har fundet en tidlig teaser fra foråret.