DR og de digitale talenter

DR har netop entreret med hele 25 digitale produktionstalenter, der er en gruppe unge mennesker mellem 18 og 25 år, der – indtil videre – “deltager i DR Lab”, der er en uge, der bliver brugt på at lade unge – eksterne – “udfordre vanetænkningen på DR’s redaktioner”.

Tiltaget der denne gang er nået til den 3. version, byder derfor velkommen til “25 nye digitale produktionstalenter”, der “kommer fra hele landet med vidt forskellige baggrunde”.

Nogle er “autodidakte” mens andre har “flere års erfaring med animation, storytelling eller spiludvikling”.

Andre “har måske egen forretning og lever af at udvikle apps”, som DR videre forklarer det.

DR Nyheder har på et år fået 35K abonnenter der ser mange af deres videoer

Alle har de dog det til fælles at de har søgt om at blive en del af de 25 digitale produktionstalenter, og er blevet det.

Ideen er oplagt nok derfor at udvikle DR, med hjælp af denne gruppe unge mennesker.

Noget der sidste år resulterede i at DR fik sig en “YouTube-kanal“.

Dog kun til DR Nyheder, da dem der ikke ser reklamerne for egenproduktionen i programfladen, jo ikke behøves at vide hvad der sker på DRs kanaler.

Vil de vide det, kan de jo bare se kanalerne.

Bedst af alt var det faktisk hele to fra sidste års gruppe af digitale produktionstalenter der blev hyret til at etablere en “prototypen” af DR nyheders YT kanal.

Læs også  Nyt fænomen

En kanal der allered nu har 35.483 abonnenter.

I år, er det så ellers planen at DR Lab at dele de unge ind i hele fire grupper, der “på tværs af talenter” skal rundt i koncernen.

Fokus i år bliver dog yngre end året før, da de unge skal tjekke op på “DR Viden”, “DR Ultra”, “DR Nyheder” og “DR2+”.

Sarah Cederberg, der er projektleder på DR Lab, forklarer:

 -DR Lab arbejder aktivt med at begrænse forudindtagethed i DRs egne procedurer – for ikke at mindske talentmassen og rekrutteringen i DR. Det har vi blandt andet fået sparring til fra ph.d. Tess Skadegård Thorsen fra Aalborg Universitet, som forsker i repræsentation, ulighed og diversitet i danske film og medier. Vi ser derfor frem til at møde en bred repræsentation af deltagere og deres forskellige talenter i dette års DR Lab, slutter hun.

DR pointerer dog i den forbindelse at de 25 unge der kigger forbi denne uge, ikke “skal udarbejde et helt færdigt projekt i løbet af blot en uge. Det er alene ideen og konceptet, som de skal præsentere, når DR Lab slutter fredag den 16. august”.

Man kunne fristes til at gætte på hvorfor det er tilfældet.

Igen.

Konceptudvikling, er jo heller ikke noget de fleste andre betaler for.

Læs også  Seerne gør som de plejer

DR Lab, plejer at blive fulgt op med et billede af hvad det var de unge fandt på, og hvad DR har tænkt sig at gøre ved det.

Du ved mere, når vi ved mere.

Her sidste nye video fra DRs nyheder på YT.