TV2 vandt valget blandt TV folk

Der er som bekendt Copenhagen TV Festival i disse dage.

Og da en af øvelserne på denne fest, er forårets valgdækning, var det – endnu engang – kampen mellem de to giganter, der blev diskuteret.

Modsat på selve valgaftenen og måske endda valg ugen, løb TV2 med sejren.

Også blandt TV folket.

Diciplinerne DR vand over TV2 i, var følgende:

1) Den mest nyskabende event

2) selve valgaftenen

3) valgdækningen over for de unge

Årsagen til at TV2 vandt var – ikke overraskende – “valgets bedste nyskabelse”.

TV2. valgte som mange husker at lave et “valgfolkemøde på Kvægtorvet”, der – i følge TV festival – ramte de unge, da det ( også ) blev sendt på TV2 Echo, TV2 Zulu, tv2.dk, TV2 Play samt på de sociale medier. 

DR vandt dog “klart” på selve valgaftenen.

Dette baseret på at DR og TV2 rent faktisk dækkede valget forskelligt, og at DR ser ud til at have mest succes med deres version.

Det har dog ikke fået TV2 til at give op.

Nyhedschef Jacob Kwon siger:

DR og TV2 kæmper hver gang om at lave det bedste valg - TV2 vandt i følge TV folket

 -Jeg kan godt lide, at vi leverede to forskellige valgaftener til danskerne. I mange år – og jeg ved det, for jeg har været begge steder – har vi lavet samme valgaften og brugt millioner på at sende det samme. Sådan var det ikke i år, hvor TV2 prioriterede en valgaften med fokus på politikerne på Christiansborg, og hvor prioriteringen var at være tæt på hovedpersonerne og på aftenens overraskende og banebrydende dramaer, slutter han.

Læs også  Stadig ingen tal på SVoD

Hele valget er i den forbindelse et “event”, hvorfor både DR og TV2 længe har haft netop event afdelinger, til at håndtere sådanne enorme opgaver.

Og mens DR “solgte” deres valg på “Uenige sammen”, der blandt andet bød på “1.400 vælgere”, der på på tværs af alt fra køn, til alder og geografi mødtes og talte sammen, om deres uenighed.

TV2 havde fokus på “valget ud i virkeligheden”, der skabte møder mellem borgerne og politikerne. 

Herunder i et remake af “Højlunds Forsamlingshus”, der blev styret af den oprindelige værts datter.

TV2 sendte i den forbindelse op imod “100 debatter”, på TV2, TV2 News, TV2 Play samt på TV2 Regionerne.

DR og TV2 kæmper hver gang om at lave det bedste valg - TV2 vandt i følge TV folket

Valggeneral, på TV2 Ulla Pors Nielsen, der ydermere er chefredaktør for TV2 News og TV2 Event siger:

 -Tre gange under forberedelserne sendte jeg Valgfolkemødet i graven, fordi vi oplevede uoverstigelige udfordringer med et kæmpestort projekt, som var uhyre vanskeligt at planlægge – blandt andet fordi vi ikke anede, hvornår det skulle foregå. Samtidig var Valgfolkemødet en idé, som var for god til at dø, og folkemødet endte med at forløbe fantastisk. Det blev en tur i public service-manegen på den vidunderlige måde, og jeg kunne ikke have forestillet mig det bedre, slutter hun.

Som tidligere havde både DR og TV2 fokus på de unge vælgere og seere.

Læs også  Talentshows tid

Dette typisk i form af “valgdækning” på de(res) relevante kanaler og platforme. 

Noget der på TV2 foregik på tv2.dk, TV2 Play, TV2 Zulu og på TV2 Echo samt på de sociale medier.,

TV2 Echo var således i Costa Rica, Kenya, Norge og Canada, for der at tale med og om unge, konkret om Klima og miljø, SU samt frigivelse af hash.

Et tiltag der i følge redaktionschef, Marie-Louise von Holstein, gav bonus i form af både “nye følgere” og “antallet af delinger”.

Det eneste der dermed ikke blev kigget på, ser ud til at være de “forskellige udgangspunkter” DR og TV2 “angreb” valget på.

Igen.

DR og TV2 er jo påstået objektive, så det er der vel heller ingen grund til at gøre.