TV2 satser endnu mere på Play

Hvis du gik og troede at TV2 ikke har planer med deres streamtjeneste Play, tager du helt fejl.

Det er nu nærmest det vigtigste redskab i kassen af værktøj, der skal sikre fremtiden for TV2.

Udviklingen som TV2 selv kalder for en “acceleration af Play-forretningen”, understreges af at koncernens kommercielle direktør, Flemming Rasmussen, her fra den 1. september bliver til viceadministrerende direktør, der skal styre “en ny og tværgående strategisk ledergruppe, der skal sætte yderligere kraft bag TV2s mange koncernstrategiske udviklingsprojekter og den digitale vækststrategi”.

Flemming Rasmussen forklarer:

 -Organisationsændringerne skal sætte yderligere fart og vægt bag vores kommercielle strategi, hvor ambitionen er, at den digitale forretning inkl. abonnementsomsætningen på TV2 Play ved udgangen af 2021 udgør over 25 procent af TV2s samlede koncernomsætning. Ændringerne styrker det digitale ledelsesniveau og gør os endnu stærkere i forhold til at kunne indfri vores høje kommercielle ambitioner på det digitale salg – i særdeleshed Play, slutter han.

Dermed sætter den viceadministrerende direktør – mere eller mindre for første gang – “pris” på TV2 Play, da koncernen jo omsætter for noget der ligner 3 milliarder om året, skal Play altså op og omsætte for 750 millioner kroner i 2021.

TV2 vil til at omsætte 750mio på Play - der bliver opprioriteret heftigt over de næste par år

Salgsdirektør for TV2 Betalings-tv, Stig Møller Christensen, har ingen problemer med den udfordring.

Læs også  I den langhårede ende

TV2s abonnementsomsætning er idag på omkring 1,5 milliarder kroner.

Det er – ikke overraskende – bare ikke længere konventionelt TV der trækker udviklingen.

Det er i stedet salg af Play abo’er, der nu skal prioriteres endnu mere.

Stig Møller Christensen forklarer:

TV2 Play er i rivende udvikling og vækst, og det momentum skal vi udnytte til at sætte endnu mere fart på omsætningsvæksten og vores samlede distribution, både i vores egen værdikæde og via partnere. Det gør vi med en ny og mere tværgående organisation, hvor vi styrker holdet med to dedikerede enheder – én med ansvaret for vores DtC-forretning (Direct to Consumer) og én med ansvaret for vores BtB-forretning (Business to Business). Begge enheder får øget ledelseskraft og sammen med TV2s kundecenter, Customer Operations, udgør de det nye TV2 Betalings-tv, understreger han.

TV2 vil til at omsætte 750mio på Play - der bliver opprioriteret heftigt over de næste par år

Salgsdirektør for TV2 Reklamesalg, Peter Olafsson ser også udviklingen på det digitale område som en spændende udvikling.

Han siger:

 -Vi skal være en endnu stærkere og tættere sparringspartner i forhold til annoncørerne, som i stigende grad selv står for det digitale medieindkøb. Addressable TV, der jo er vores premium reklameprodukt på TV2 Play, er et godt eksempel på et af de produkter, der vil fylde mere. Her får kunderne helt nye muligheder for at ramme specifikke målgrupper, og TV2 skal være frontløberen med de højeste standarder i forhold til både kvalitet, brand safety, effektdokumentation og transparens, slutter han.

Læs også  TV2 siger farvel til en TV løve

Udviklingen betyder reelt at “den traditionelle reklameforretning” og “den digitale reklameforretning” bliver til en og samme ting.

Konkret bliver de to “området” prioriteret “ens” for fremtiden, hvorfor “den nye salgsorganisation” udvikles til at “bestå af to forretningsenheder, der skal arbejde tæt sammen blandt andet om udvikling og salg af Addressable TV”.

Rolf Mikkelsen får som salgschef ansvaret for den traditionelle tv-forretning, mens de øvrige digitale områder, Display-salg, Programmatic salg, Direkte salg og Branded Content-salg, samles i en ny digital enhed, hvor Kenneth Brenøe bliver salgschef med ansvaret for den digitale reklameforretning.