Broadcastere i nye problemer – aviserne dropper jer

Hvis du her de sidste mange år har set en avis, har du sikkert bemærket at der sidst i sådanne kan findes en masse kolonner, der er fulde af tidspunkter.

Disse er – for eventuelt uindviede – program oversigter for de mange TV stationer, hovedparten af befolkningen har adgang til.

I takt med at antallet er vokset, og i takt med at seerne har set stadig mere TV, har flow TV – med andre ord – fået tildelt en del sider i de fleste aviser, nu hvor avisernes læsere gerne ville vide hvad der kom i deres TV samme dag som de læste deres avis.

DR og TV2s online platforme får ikke plads i fremtiden program oversigter - de kommer til alene at leve online uden omtale i aviserne

Desværre, er det ikke helt sådan længere.

Der bliver ikke læst mange aviser, der derfor hellere putter andre reklamer ind i deres sider, ganske som at et helt nyt og nærmest ikke eksisterende fænomen er på vej til at holde sit indtog i aviserne.

Dette der er kendt som streaming, er et potentielt problem, for broadcasterne.

Tænk – for eksempel – hvis streamerne er friske på at betale mere for programomtale en TV stationerne er.

Eller hvis der – det kunne jo være – er noget indhold på en af de mange streamtjenester, der er mere relevant – for eksempel – for en ung seer, der ikke lige finder 8 timers optakt til sport, kun afbrudt af indhold ( resten er reklamer ) eller 11 timers kirkekoncert fra en kirke der end ikke kan findes på Google.

Læs også  Helt nyt Zulu
DR og TV2s online platforme får ikke plads i fremtiden program oversigter - de kommer til alene at leve online uden omtale i aviserne

Streamerne ser med andre ord ud til at være på vej ind i programoversigten.

Politikens ansvarhavende chefredaktør Christian Jensen siger:

 -Især blandt de ældre af læsere af den trykte avis, er der mange, der fortsat ser flow-tv. Det er servicestof, som læserne bruger, og vi har ingen aktuelle planer om skære ned på det, slutter han.

Et andet sted hvor der også er store og omfattende program oversigter er i ugebladene.

Herfra siger chefredaktør Niels Pindborg at “over halvdelen af læserne er aktive brugere af tv-sektionen, og omkring en tredjedel mener, det er vigtigt for deres beslutning om at købe bladet”.

Han forklarer:

 -Helt overordnet er det klart, at efterspørgslen til flow tv-servicestof vil falde efter hånden som on-demand og andet tager over. Men for den enkelte læser af Se&Hør, der benytter sig af stoffet, er behovet jo uændret. Derfor er det vigtigt at fastholde et højt serviceniveau så lang tid, man overhovedet kan, slutter han.

DR og TV2s online platforme får ikke plads i fremtiden program oversigter - de kommer til alene at leve online uden omtale i aviserne

De eneste der stadig – hårdnakket – mener at streaming og andre platforme end DR eksisterer, DR Medieforskning, mener dog ikke at programoversigterne betyder noget som helst.

 -Jeg har ikke hørt om studier, der har påvist nogen effekt ( at program oversigter påvirker seertallene, red ), siger Henrik Gregor Knudsen, der er teamleder i DR Medieforskning og fortsætter.

Læs også  TV2 satser på mere digitalt

 -Seertallene er primært præget af den generelle medieudvikling, vejret og selvfølgelig det indhold, der bliver sendt. Fx kan OL løfte seeningen om sommeren, slutter han.

DR Medieforskning kan dog ikke længere “bevise” at forbruget af flow-tv stiger.

Det er derimod “vigende” og har været det i en årrække.

Og i den forbindelse mener Henrik Gregor Knudsen at “…den udvikling er medvirkende til, at de trykte mediers programoversigter mister betydning”, hvilket jo ( vel sagtens ) er totalt selvimodsigende.

Han fortsætter:

 -Vi ved, at de trykte mediers programoversigter betyder mindre og mindre i takt med fremkomsten af EPG og apps. Generelt betyder programoversigter mindre og mindre i takt med, at mere og mere indhold bliver streamet on demand, understreger han.

Og her har vi så problemet.

DR lukker som eksempel tre flowkanaler i 2020 og flytter indholder over på en on-line platform.

Der kan de så ellers gemme sig i fred.

Specielt nu hvor aviserne ingen planer har om at omtale indholdet.

Se&Hør har dog taget “online medierne” til sig.

De omtaler således hvad der sker på Viaplay og Netflix.

Niels Pindborg, forklarer videre:

 -Vi gør os hele tiden overvejelser om, hvodan vi bedre omfavner dette (on-demand streaming, red.) uden at miste værdien for de mange, der trods alt stadig ser tv på flow. Men det er en svær genre, for demand er jo en uendelig indholdsmængde, som det kan være meget svært at presse ned på et begrænset antal sider. Men det er klart, at jo mere de store danske kanaler begynder at fylde i on-demand, des større bliver efterspørgslen på kurrateret indhold og guides, slutter han og bliver suppleret af Christian Jensen fra Politiken.

Læs også  Ekstremt lave seertal

Han siger:

 -Vi føler ikke nogen forpligtelse til at bringe generelle oversigter over on-demand indhold, hverken fra DR eller andre udbydere. Vi vil bringe omtaler af indhold, som vi finder relevant og nyttigt for vores læsere, slutter han og er derimod igang med hvad der – hele tiden – har lignet en potentiel dødsdom af de kanaler der “går online”, da ( specielt DR ) længe har været verdensmester i absolut ikke at omtale deres program indhold online.

Med undtagelse af på Facebook, hvor seerne til de unge kanaler for længst er væk.