Børneproducenternes dag

DR vælger at prioritere børn anderledes, fra engang i 2020.

Årsagerne er mange, herunder den såkaldte “Smartphone”, der – i følge DR – har en “afgørende betydning for børns medievaner”, hvorfor DR nu ændrer på Ultra- og Ramasjang-universernes målgrupper.

DR vurderer dog fortsat at deres såkaldte børnefællesskaber er “utroligt stærke”, desværre er de også “i forandring”.

Og det er denne “forandring”, DR nu reagerer på.

DR mener selv at deres indhold til børn er “hjerteblod for DR”, da “dansk kvalitetsindhold til børn” er “utroligt vigtigt”.

Problemet ser ud til at være at DR ikke længere har den nødvendige “gennemslagskraft i målgruppen”. 

Ramasjang og DR Ultra får redefineret deres målgrupper i 2020 - Børneproducenterne får mere at vide idag

..”Derfor skifter Ultra og Ramasjang målgrupper fra årsskiftet…”.

Morten Skov Hansen, chef for DR Ramasjang og Ultra forklarer:

 -Grænsen mellem Ultra og Ramasjang har tidligere været defineret af skolestart, men i dag er smartphonen den vigtigste markør, som adskiller de to målgrupper, og den får børn typisk i 8-9-års-alderen. Smartphonen er en meget stor gamechanger, som påvirker de større børn. Dels på grund af deres sociale relationer, hvor mobilen har en afgørende betydning, og dels på grund af deres medievaner, som i høj grad defineres af en smartphone, slutter han.

I konkrete tal betyder det at Ramasjang fra år 2020 vil være målrettet de 4-8-årige, mens Ultra-universet vil være målrettet de 9-14-årige.

Læs også  BaseBoys hitter i Norden

Motivationen er ydermere at DR ønsker at have en”stærk relevans for målgrupperne”, samtidig med at “børnene føler, deres interesser og udfordringer bliver afspejlet i DR’s børneindhold”. 

Problemet ser ud til at være “DR’s styrkeposition i markedet”, kræver at DR er nødt til at udvikle flere “skræddersyede tilbud til danske børn”, hvorfor målgrupperne nu bliver rettet til.

Heldigvis er der snart en masse producenter der kigger forbi DR Byen til “Børneproducenternes dag”.

Det er faktisk idag, så det er idag at DR og 170 producenter fra 85 produktionsselskaber, taler om DRs nye plan for omstillingen af DR Ultra, suppleret af en ny spil- og faktastrategi samt den omtalte “ændring af målgrupperne”.

Som altid er det også planen at redaktørerne for DR’s børneindhold præsenterer “de konkrete ting, som DR efterspørger til DR Ramasjangs og DR Ultras universer”.

Man kunne forestille sig at et kommende – potentielt meget stærkt – Disney + har fået DR til at konstatere at de yngste såmænd også kunne tænkes at vælge denne konkurrent, og dermed DR fra.