Sony pusher IP på IBC2019

Selv om at vi alle godt er klar over det, er IP Live Production tæt på den eneste måde vi burde producere på.

I hvert fald ude i fremtiden.

Sony mener – ikke overraskende – at fremtiden er for et par år siden, hvorfor vi alle burde diskutere hvordan vi forbedrer IP Live Production, i stedet for – som de fleste stadig gør det – diskutere hvordan man kan få integreret ny indkøbt SDI gear i en fremtidig IP løsning.

Bevares, vi er nu oppe på 12G, hvilket – cirka – betyder at det er muligt at sende 12 gange så meget data igennem en enkelt ( eller flere ) BNC kabler, end denne løsning var tænkt til at kunne.

Sony tager på IBC2019 med et mål - produktion burde overgå til IP - de har et par produkter med der understreger deres plan

Dem der har skiftet til IP produktion, ved at det – fortsat – er muligt at bruge en enkelt ledning.

Det kræver bare lidt hardware, der er IP orienteret.

For eksempel det som Sony leverer.

Og det er netop det de tager på IBC for at tale om.

Bedst af alt med lidt nyt i tasken, i form af to nye “IP extension adapters”, hvor den ene passer til kameraerne mens den anden passer til CCUerne.

Igen.

Det hele skal hedde Sony, og have de rigtige numre.

Når det er på plads kan – for eksempel – deres nyeste PWS-4500 4K/HD live production server trylle i SMPTE ST 2110.

Tilbage i juni, partnerede Sony op med Nevion AS, som vi var inde på det her

.

Nu begynder der så at komme ting ud i den anden ende.

Læs også  Super Bowl LIII bliver mest 4K og lidt 8K

Konkret noget de har planer om at vise frem på netop IBC2019.

Derfor ved vi – indtil videre – ikke mere end at Sony og Nevion AS lover at de er på vej med “the next level of IP-based production environments”.

Og selv om at det lyder lidt plat, kunne det faktisk sagtens være tilfældet.

Indtil videre skal de jo stadig – lige – have overbevist produktionsmiljøet om at de burde overgå til IP produktion, og “ignorere” de broadcastere der fortsat “insisterer på” at der skal produceres i SDI ( miljøer ).

Sony er dog klar over at verden ikke ser sådan ud, hvorfor de løbende henviser til de mere end 60 “IP live studios” og “( ip)OB vogne” de har leveret her på det sidste.

Norbert Paquet, Head of Product Management, Sony Professional Solutions Europe siger:

 -Media organisations are focused on how to become more efficient and achieve higher return on investment from the production systems they deploy. Sony has been working closely with customers and prospects to develop products, services and solutions that meet those expectations – and our latest line-up of IP Live production solutions does exactly that, starter han og fortsætter.

 -At Sony, we help media companies embrace the changes IP can bring to their organisations. The transition to IP requires a change in mindset, workflows and skills. As such we are committed to working with our customers and industry partners to deploy their projects on time and on budget, slutter han.

Læs også  IP på NAB2019

De omtalte IP extension adapters, er i den forbindelse ganske relevante her.

Som vi forstår det, kan de nu konverterer ( alle ?) HDC SDI kameraer til “IP kameraer”, der efterlever SMPTE ST 2110.

I konkreter betyder det at HDC-2500, HDC-3100 og HDC-3500 kamera hoveder med en HDCE-TX30 udvidelse ( det er vist nok rack delen til kameraet det her ) der blot fylder 1/3 del rack ( 3 Cams pr 1U )( som vi forstår det ) konverterer hele vognen fra SDI til IP.

Og nu hvor det hele overholder alle krav fra SMPTE ST2110 IP Live Network connectivity standarden, er du reelt gået IP, efter denne investering.

Det eneste der også lige skal investeres i er en tilsvarende mængde HDCE-RX30 ( der er CCU delen ) der tillader både at “blande” IP og SDI samt rode med alt fra 4K/HD, HDR/SDR, der ligeldes kan “blandes” eller køres som seperate outputs.
I både TX og RX enhedernes tilfælde, har Sony stadig ikke en side oppe, så du kan intet mere læse om enheden, endnu.
Siden eksisterer dog, så hvis du tjekker om et par dage, kan det være at siden her virker.

Undrer du dig over at Sony bliver ved med at tale om SMPTE ST 2110, og at du ikke kender denne standard, er det ( måske ) fordi den først kommer til april 2020 i HD versionen.

Indtil videre er det altså en “eksklusiv” 4K ( UHD ) standard.

Der – forresten – først kommer efter HD, altså sidst i 2020.

Læs også  Optag på SSD med dit URSA Mini

Hardwaren efterlever ( med andre ord ) et par standarder, der først kommer om 8-15 måneder.

Velkommen til IP verdenen.

Har du – slutteligt – en bunke PWS-4500’ere, er der også et ny board på vej til denne.

Dette, et PWSK-4509, tilbyder både SMPTE ST 2110 support og mulighed for at sende dit output ud via en 25 GbE (SFP28) port over et IP network.

Så hvis du vil op og producere i 25GBit/s er det åbenbart en mulighed nu.

Sony har sammen med United Broadcast og CenturyLink planlagt en “end-to-end IP Live total solution demo”, der sender fra Sony standen til Nevion standen, via et IP remote production studio i Hilversum. 

CenturyLink sørger for at der er ild i ledningerne med en – helt almindelig – 10Gbit/s netværks sforbindelse til Hilversum studiet.

Tænker du allerede, jamen hvor er så den nye JPEG XS standard henne.

Fortvivl ikke.

Video signalerne bliver netop encodet i JPEG XS, der kombinere “ultra-low latency” med en ny “compression technology”, der – formodentligt – ender med at blive en ny kontributions standard, eller den “folk” sender IP over, da det – indtil videre – er den smarteste til at pakke hårdt, hvilket tit er relevant når der skal sendes en masse data, trådløst.

Kig forbi IBC den 13. til 17. september.

Har du ikke tid, er der “Sony presse møde” der bliver streamet til alle fredag formiddag ( 09.30 CEST ) her

Her lidt promo for tankerne bag IP udviklingen 

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.