Apple TV+

Ganske som Disney, er Apple på vej med en streamtjeneste der går i luften her den 1. november.

Og mens Disney ser ud til at være på vej med en ny Netflix, der rent faktisk ser ud til at kunne hente en del kunder netop der, tyder stadig mere på at Apple er på vej med “noget andet”.

Alene deres prissætning, ser ud til at understrege at Apple for længst har erkendt at deres produkt – langt mere – er “endnu et” Apple produkt, som Apple fan Boys (m/k) kan tilkøbe, mens resten af verden vælger andre streamere.

Apple, har omvendt valgt at kaste penge efter en række – virker det til – langt mere originale, og – på en eller anden måde – mere elitære – produktioner end dem Netflix tilbyder.

AppleTVPlus kommer til november og ligner et forskelligt produkt fra de andre streamtjenesters tilbud

Endnu et billede af at Apples tjeneste ikke er et forsøg på at skabe en streamtjeneste, der “ligner alle de andre”.

Salget af platformen, der bliver skudt i luften under lanceringen af Iphone 11, ser også ud til at understrege at Apple TV Plus, eller + som tjenesten retteligt hedder, mere er til allerede eksisterende Apple kunder, end til folk der bruger Android.

Bevares, der kommer sikkert en app til Android.

Men tjenesten er og bliver i iOS og OSX tjeneste, hvilket – set herfra – er interessant.

Det betyder jo netoip at Apple kan vælge en række “stilarter fra”.

Apple behøves således ikke at starte med 5-10 superhelte produktioner.

De kan nøjes med “3 til unge kvinder” i stedet.

De behøves ikke fokusere på “drengerøvs film” ( eller serier ) da det jo bliver klaret på alle de andre streamtjenester.

Læs også  Streamere kan nu tilbyde 4K multistream
AppleTVPlus kommer til november og ligner et forskelligt produkt fra de andre streamtjenesters tilbud

I stedet kan de dykke ned i deres egne brugere, og konstatere at dem der – allerede – smider kassen efter Apple produkter, baseret på vaner og en masse andet, som Apple allerede har analyseret på siden 1984 – må formodes – at få det de leder efter.

Igen.

Indholdet, bærer allerede nu præg af netop sådanne analyser.

“See”, er – se promo nederst – visuelt flot – har en bunke meget sikre spillere på listen, og virker – på en eller anden måde – “Mac agtig”.

Sådan lidt klippet og graded i FCPX, agtig..

Noget der allerede nu også kan siges om “The Morning Show”, der er en Reese Witherspoon og Jennifer Aniston.

Gæt selv om det er dem der køber lyserøde og guld telefoner, denne serier er til. ( promo nederst )

I det hele taget virker lanceringen af Apple TV+ langt mere som en direkte “spekulation” i de brugerdata Apple har, end en SVoD tjeneste der skal tjene penge.

Som vi læser det, kommer tjenesten – som eksempel – end ikke på smart TV og Android “lige med det samme”.

Det vil dog være muligt at se med i en browser, så der er en vej, for dem der har et ikke Apple produkt, hvis de virkelig vil se med.

Lanceringen der rammer 100 lande i første omgang, er og bliver en iPhone, iPad, Apple TV, iPod touch, Mac “og andre platforme” tjeneste, der koster 5 Euro, eller ( cirka ) 35-40 kroner om måneden.

Dermed er selv prisen en pointering af at Apple er klar over at deres tjeneste ikke er “den samme type” som den, andre tilbyder.

Læs også  Har 1,055 millioner husstande virkeligt Netflix

Gør det den så til en mindre relevant tjeneste.

Bestemt.

For Apple folk.

Overhovedet ikke.

De ved jo netop at det indhold der bliver tilbudt, er identisk med deres brugsvaner og “præferencer”, så hvorfor ikke baree læne sig tilbage og lade Apple klare den udfordring, og bliver underholdt mens det sker.

Zack Van Amburg, Apple’s head of Worldwide Video, siger:

 -With Apple TV+, we are presenting all-original stories from the best, brightest and most creative minds, and we know viewers will find their new favourite show or movie on our service, startede han igår og fortsatte.

 -Each Apple TV+ original offers its own unique story, fresh perspective and powerful message — all meant to entertain, connect and inspire cultural conversations, sluttede han og blev suppleret af Jamie Erlicht, der sagde:

 -Apple TV+ is an unprecedented global video service with an all-original slate, startede han og fortsatte.

 -We look forward to giving audiences everywhere the opportunity to enjoy these compelling stories within a rich, personalised experience on all the screens they love, sluttede han.

Apple supplerer op her om en uges tid med et nyt OS til deres telefoner og andet.

Og der er det hele ( Apple TV+ ) såmænd allerede indbygget.

Vil du se med ( fra den 1. november ) klikker du på køb, og du er med.

Noget der også virker på iPad, Apple TV og iPod touch, samt macOS Catalina ( næste OSX). 

Folk der ikke har Apple gear, kan se med på Amazon Fire TV, LG, Roku, Sony og Vizio platformene, der – hovedsageligt – kun findes i USA.

Læs også  DR kom langt med nyt sats

Her et par af de shows der kommer i starten ( på premiere dagen, som vi forstår det )

“See” et episk drama med Jason Momoa og Alfre Woodard ( 600 år ude i fremtiden )

“The Morning Show” om ung wanna be vært. Reese Witherspoon og Jennifer Aniston er EP og medvirker, sammen med Steve Carell.

“Dickinson” en mørk komedie om “at blive voksen”. Set gennem øjnene på en ung poet, Emily Dickinson.

“For All Mankind” ny “space Opera” af Ronald D. Moore. ( fra 50-60erne )

“Snoopy in Space” er en ny Søren Brun (?) historien/animation.

“Ghostwriter” er et remake af en serie af samme navn.

“The Elephant Queen” en dokumentar.

Oprah Winfrey og hendes OWN ser ud til at blive en del af Apple TV+.

“Servant” en psykologisk thriller fra M. Night Shyamalan.

“Truth Be Told” af/med Octavia Spencer og Aaron Paul. følger op på et podcast om “true crime”.

“Little America” inspireret af historier i “Epic Magazine”, der handler om immigranter i USA.

“The Banker” en spillefilm med Anthony Mackie og Samuel L. Jackson, som “to afrikanske entreprenører der slås med raceproblemerne i 50erne iUSA.

“Hala” endnu en spillefilm. Blev udvalgt af the 2019 Sundance Film Festival og 2019 Toronto International Film Festival, til at blive vist i programmet. 

<iframe width=”853″ height=”480″ src=”https://www.youtube.com/embed/7Rg0y7NT1gU” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen></iframe>

<iframe width=”853″ height=”480″ src=”https://www.youtube.com/embed/eA7D4_qU9jo” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen></iframe>

<iframe width=”853″ height=”480″ src=”https://www.youtube.com/embed/HZS9M52Bd_w” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen></iframe>