Premiere Pro siger hej til ProRes RAW

Den lille og pænt eksklusive klub, der længe har arbejdet med Apple ProRes RAW, ser nu ud til – potentielt – at kunne eksplodere.

Dette fordi Adobe Premiere Pro nu åbner dørene op for denne måde at pakke optagelser på.

Fordelene ved der i HQ versionen fylder ( op til ) ( reelt som ) ProRes444 er oplagt nok at du i dette format, kan optage “RAW”, helt uden smålig hensyntagen til andet end at det nok bliver klaret i Post.

Adobe åbner op for ProRes RAW der fylder som 444 eller HQ versioner af ProRes

Ganske som det også er muligt med alle andre versioner af RAW.

Det betyder – som eksempel – at det er ligegyldigt om du stiller hvid, da det jo – alligevel – skal klares i efterarbejdet, hvor du – manuelt  – vælger at indstille farve temperatur, som eksempel.

Og så er der jo det med at du får “lidt mere” med hjem.

Så meget at det Panasonic EVA1 der længe har været det eneste der kunne “optages ProRes RAW ud af” var oppe og slås med en række langt dyrere kameraer, da det der nu kommer ud af et EVA 1, i “RAW” “ligner” 12bit lineær. Normalt forbeholdt voldsomt meget dyrere kameraer.

Som om at det ikke var nok at det nu bliver muligt at få fingrene i ProRes RAW i Premiere Pro, ganske som Avid også åbner helt op for denne standard.

Læs også  Soundware er en del af Danmon Group på IBC

Jeromy Young, der er Atomos CEO siger:

 -We are proud that the ProRes RAW ecosystem Apple and Atomos started 18 months ago has now evolved into the standard. Adobe, Avid, Final Cut Pro X, and Edius users now have the choice to use the ProRes RAW to edit on any platform, slutter han.

Adobe åbner op for ProRes RAW der fylder som 444 eller HQ versioner af ProRes

Dermed mangler det så bare at der er nogle flere kameraer der kan levere RAW materiale, der kan optages i ProRes RAW. ( for eksempel et Canon C500 mk2 ) 

Noget der sjovt nok er.

Det kommende Nikon Z6/Z7 og det ligeledes kommende Panasonic S1H, skulle begge kunne “sende” deres ( 12bit/10bit lineær ) RAW ud over HDMI, der så kan optages på en “kompatibel” Atomos enhed, hvilket – understreger – at der fortsat er tale om en Apple/Atomos samarbejde, som ingen andre får lov til at være en del af endnu.

Dermed er de – ellers lovede – 12 måneders “eksklusivitet” nu vokset til mere end 18 måneder, uden af andre end netop Atomos kan optage et ProRes RAW “signal”.

Igen.

Nu hvor det bliver muligt at tage denne slags RAW ind i Premiere Pro, vil nye kameraer samt den supplerende udvikling med Blackmagic RAW, formodentligt betyde at stadig flere – kunne tænkes – at overgå til at optage i RAW, og redigere i deres favorit NLE, der – nu kan hedde – Adobe.

Læs også  Blackmagic på IBC

For en god ordens skyld er det “kun” bekræftet at ProRes RAW er “native” i Premiere Pro.

Blackmagic RAW, ( BlackmagicRAW 1.5 ) er fortsat ikke endeligt bekræftet.

Man må dog formode at det endog meget snart bliver bekræftet i Premiere.

Adobe åbner op for ProRes RAW der fylder som 444 eller HQ versioner af ProRes

Og at når det gør, kunne en masse BlackMagic folk så vende tilbage til Adobe Premiere Pro.

Og nu vi er ved det.

Et Panasonic S1H først optage i ProRes RAW “early 2020”, via en kommende firmware update.

Det er muligt at læse et white paper om Pro Res RAW her

Vi har lige fået under neglene at Apple mod at der kommer ProRes RAW i Avid, nu tilbyder 64bit versioner af ( Avids ) dekodere for DNxHR og DNxHD codecs, der kommer i en “kommende” Pro Video pakke.