Blackmagic på IBC

Den største nyhed fra Blackmagic Design på årets IBC, er ubetinget deres Video Assist 12G, der kan optage i BRAW.

Bevares, der er – pænt mange ( måske endda voldsomt mange ) der ikke er glade for de Video Assists som Blackmagic Design slipper, da de har en ( kedelig ) tendens til at gå ( lidt ) i stykker.

Konkret skulle der “lidt for ofte” ske det at SDI porten ophører med at fungere, mens alt andet fortsat virker.

Årsagen, skulle i følge rygter være at der er et eller andet “i vejen” med den måde stel er bygget ind i SDI, cirka.

Blackmagic havde masser af nyt med på IBC2019

Igen.

Nu kan det jo være at det er helt på plads, nu hvor der netop er blevet sluppet en ny Video Assist, der nu har en større skærm, som kan HDR monitorering og pænt meget mere.

Spec mæssigt er der nemlig mindre end intet at udsætte på de små monstre.

Blackmagic Video Assist, er således nået til 12G versionen, hvilket betyder at du kan flytte netop så meget data den vej, at 4K nærmest er blevet det nye “normal”.

Og med den indbyggede evne til at vise HDR for 795 dollars, er der virkeligt tale om godt nyt herfra.

Eneste problem er derfor det potentielle SDI problem, der stadig ikke forhindrer enheden i at kunne alt fra HD, til Ultra HD, samt 2K og 4K DCI.

Læs også  Blackmagic Design ude med ny FW

Og nu hvor den også kan vise 2500 Nits ( et TV viser reelt billeder der holder sig under 100 Nits ), kan den også bruges som højfjelds sol i 2160p60.

Både 5 og 7 tommeren er udstyret med 12G-SDI og HDMI 2.0, hvilket betyder at den budgetorientede, reelt kan det samme på den lille, hvilket kan være smart på små “set ups”.

Som vi fortstår det, er der dog kun et slot til kort på 5 tommeren, mens 7 tommeren har 2 slots.

Blackmagic havde masser af nyt med på IBC2019

Begge kan til gengæld optage eksternt på USB C diske.

Det hele kan nu ydermere klares i Blackmagic RAW. uanset om du optager via HDMI eller 12G-SDI, hvilket betyder at alle de her SLR kameraer der kan sende urimeligt meget ( rå ) CMOS data ud, nu kan optages som B-RAW.

Som vi forstår det, er det allerede nu muligt at optage RAW ud af Panasonic EVA1 og C300 MK II, på nyheden.

Forventningen er at flere følger efter, hvilket kunne være relevant i forhold til udbredelsen af Davinci, der følger med i den fulde version når du investerer.

Grant Petty, Blackmagic Design CEO siger:

 -The original Blackmagic Video Assist monitors and recorders were very popular and a fantastic way to upgrade older cameras, as well as for use in general broadcast areas of the television industry, starter han og fortsætter.

Læs også  BRAW er nået ud i verden

 -These new models are an incredible improvement and incorporate all the lessons we have learnt from our customers in Hollywood. They have brighter LCD screens, 12G-SDI, Blackmagic RAW, better focus assist tools, presets, 3D LUTS and much more! They are so nice and it’s very exciting!, slutter han.

Blackmagic havde masser af nyt med på IBC2019

Det er dog ikke den eneste nyhed fra Blackmagic på dette IBC.

Deres ATEM Mini er således blevet opdateret til en “ATEM Mini switcher”, der bliver suppleret med en “Videohub Smart Control Pro”, en “Videohub Master Pro router” og den omtalte ATEM Mini, der er en fysisk billedmikser til YT generationen.

Den kan “billedmikse”, og hvis du kan finde den rigtige knap, streamer den direkte til YouTube, Twitch eller Skype. 

Prisen skulle ende på 295 dollars, hvilket ærligt talt er urimeligt billigt.

Den omtalte “Videohub Master Control”, er som navnet antyder en enhed, der kan forbindes til de mange dimser der kan levere billeder.

Og nu hvor der er flere knapper der kan drejes på, kan YT generationen dreje på dem, mens andre blot kan konstatere at de har sparet en hulens masse penge, hvis de vælger en sådan løsning.

Ideen med produktet er at tilbyde kunder en – særdeles budget orienteret – “Videohub”, der fungerer som en slags “router af video”, der allerede i hardwaren, kan sendes forskellige steder hen.

Læs også  Blackmagic brager igennem lydmuren igen

Vi gætter på at “spin knobben”, kan bruges til at “scrolle igennem kilder”, der så kan ses på en lille skærm.

Bedst af alt er der 40 knapper der kan lyse.

Og til bare 695 dollars, er det billigt for en “router” der rent faktisk fungerer.

Desværre må du vente til november, med at investere.

Blackmagic RAW, eller BRAW, nåede på IBC til v1.5, der – som vi tidligere har været inde på det – nu også fungerer på Adobe Premiere Pro og på Avid Media Composeren, forudsat du liiige installerer et par “plugins”.

Når det er på plads, kan du – også – optage et Panasonic EVA1 eller en Canon C300 Mark II som BRAW, og klippe det hele i Davinci.

Slutteligt kommer der en update af URSA Broadcast kameraet.

Når denne kommer, er der support for Blackmagic RAW i et URSA Broadcast, hvilket burde betyde at du kan sende (?) RAW ud af dette kamera i stedet for video.

Ret smart til tungere produktioner, der har brug for at ( for eksempel ) blive sendt live i 4K og som efterfølgende skal klippes i HDR Rec 2020 ( igen bare som eksempel ).

Denne opdatering kommer ligeledes til november.  

Her det hele på Grant ( aussie accent )