X Factor får flere til at se TV nyheder

En række forskere har netop målt sig frem til at “X Factor” ( og anden underholdning på TV ) fik flere til at se TV nyheder fra 2008 og frem til 2016.

Tallene de er kommet frem til, er gemt bag en betalingsmur her

hvor du for bare 36 dollars kan læse hvordan de har brugt TV meter data til at komme frem til denne – pudseløjerlige – konstatering.

Flere har jo – i et stykke tid – været angste for at de mange timers underholdning der bliver sendt på de fleste TV kanaler har fået seerne til at se mindre nyheder, og mere underholdning.

Igen.

Forskere har målt på X factor der får flere til at se nyheder

Det kan sagtens være tilfældet, nu hvor Kim Andersen, Morten Skovsgaard, Rasmus T. Pedersen har analyseret på det meste.

Vi har desværre ikke lige haft tid til at investere i artiklen, hvorfor vi blot gætter på at de tre forskere – som antydet – er nået frem til at der – statistisk – er flere der har set nyheder fra 2008 og frem til 2016, fordi “X factor” konceptet blev sendt.

Vi har – selv om at vi ikke har investeret – fundet to grafer, der – med stor tydelighed ser ud til at vise at der er flere der har set nyheder efter at TV stationerne begyndte at sende formater som “X factor”.

Læs også  Og vinderne at TV priserne 2018 er

Og nu hvor flere seere betyder at flere ser nyhederne, der blev sendt midt i formatet, kan forskerne altså konstatere at flere så nyheder i perioden.

Vel og mærke i følge tal fra TV meter.

Forskerne er selv inde på at TV er en del af et såkaldt “high-choice media environments”, hvor netop nyheder kæmper med – blandt andet “X factor”, der igen kæmper med mange andre faktorer.

Og da “this development” har forledet flere til at tro at færre så nyheder mens flere så underholdning, satte forskerne sig altså for at modbevise dette.

Dermed er der nu empirisk belæg for at påstå at “X factor” får flere til at se nyheder.

I hvert fald der i 2008 og frem til 2016, hvor størrelser som Netflix jo nærmest ingen betydning havde for forbrugernes seervaner.

Forskere har målt på X factor der får flere til at se nyheder

Specielt den interessante “grab” og “wrap” effect som underholdning har, viser sig – i følge TV meter – at være specielt høj blandt unge mennesker.

Og nu hvor den blev stærkere over tid, må man da håbe på at TV2 nyheder, der – mangler flere hundrede tusind seere – ser frem til at de kommer tilbage, de dage hvor hovedkanalen sender “X factor”.

Det er nemlig kun de dage hvor den enkelte broadcaster sender “X factor”, at der er flere der ser nyheder.

Læs også  FlowTV er udfordret

Resten af ugen, og resten af året er seertallene til nyheder – som bekendt droppet som en asteroide på vej mod en planet uden atmosfære.

Vil du læse analysen, der er en “akademisk artikel” kan du købe adgang her.