DFI bag ny YouGov analyse

Der kan vist ingen tvivl herske om at vi nu alle streamer så meget at de eksisterende medier burde være bange.

Heldigvis er de ikke det, og nu hvor der – reelt – heller ikke er voldsomt mange der streamer, kan de jo også godt slappe lidt af.

DFI har i den forbindelse sat sig for at analysere vores vaner.

Og som tidligere, tager de udgangspunkt i “om året”, hvilket – måske – er statistisk relevant, men mindre ude i virkeligheden.

Det er svært at overse at SVoD eller streamtjenesterner har stor succes

Netop derfor ( fordi de adspurgte bliver spurgt om de streamer en gang om året eller mere ) ser tallene voldsomme ud.

Der er således 8 ud af ti der ser film på TV, mens der “kun” er 7 ud af ti der ser film på streamtjenester.

Havde det været om måneden, kunne man konstatere at streamtjenesterne som langt færre har adgang til, er ved at løbe fra TV.

Det er svært at overse at SVoD eller streamtjenesterner har stor succes

Men nu hvor det “bare” er en gang om året, er det vel svært at forestille sig at de fleste ikke lige tager en gratis uge med en eller anden streamtjeneste indimellem, når de bliver træt af deres 180 TV kanaler.

Et eller andet sted, tyder en dl dog på at streaming er ved at overhale TV.

76 procent ser fortsat serier “på TV”, mens bare 65 procent ser disse som SVoD.

Læs også  Dansk fiktion hitter i Norden

Igen.

Der er 3-5 streamtjenester og 30-50 TV kanaler, der sender serier 24 timer i døgnet.

Det er svært at overse at SVoD eller streamtjenesterner har stor succes

Og nu hvor flere millioner husstande har adgang til mange TV kanaler der sender serier, mens langt færre har adgang til streamtjenesterne, kan der vist ikke længere herske tvivl.

Der bliver streamet en hulens masse flere film og serier som SVoD end på TV.

I den forbindelse ser det ud til at biografen ( der jo er DFIs favorit barn ) klarer sig rigtigt godt.

Der er således ligeså mange der ser film i biografen, som der er danskere der ser film som SVoD.

Et morsomt tal, der løfter sløret for at “en gang om året”, ikke er den mest præcise måde at måle vaner på.

Omvendt ser det jo ud som om at 7 ud af ti danskere ser deres film i biografen, hvilket bør overraske mange.

Ellers viser den nye YouGov DFI analyse at streamtjenesterne er vokset, om muligt endnu voldsommere end de fleste troede.

Det er svært at overse at SVoD eller streamtjenesterner har stor succes

56 procent ser således Netflix, hvilket – pludseligt – ikke målet som “en gang om året”, men “i det hele taget”.

Og nu hvor DR TV dermed er blevet overhalet, da der kun er 51 procent der streamer noget fra dem, har du gættet det.

Streaming er rent faktisk voldsomt i vækst.

De tre store, der ikke hedder Netflix, er i den forbindelse vokset til 30 procent af forbrugerne, hvilket betyder af 3 ud af ti ( målt på alle ) nu streamer Viaplay, HBO og TV2 Play.

Læs også  Drenge spiller og piger leger med dukker

Amazon er fortsat en meget hemmelig tjeneste, som bare 5 procent bruger.

Mindre end Xee App, der på kort tid har fået hele 7 procent af forbrugerne til at kigge med. ( igen har du YouSee kan du se med, og det har 1,xx millioner husstande )

Det er svært at overse at SVoD eller streamtjenesterner har stor succes

En overraskelse – og forklaringen på (?) hvorfor YouSee vælger denne tjeneste, er C More, der har 15 procent af seernes interesse.

Det er næsten en fordobling siden 2017, hvilket ser ud til at understrege at specielt denne SVoD tjeneste rammer der hvor kunderne er.

I forhold til forbruget, så er det også eksploderet.

Eller rettere.

Det kigger DFI ikke på.

Hvad de derimod kigger på, er hvor mange tjenester den enkelte person har adgang til.

Og her viser de unge under 25 år, at de totalt har droppet TV, og i stedet har adgang til – i snit – 4,5 tjenester, der er vokset fra 4,1, hvilket er en pænt heftig vækst siden 2017.

Et bud er at Disney og Apple + hæver antallet, til november, med 2 tjenester til.

De kommercielt interessante seere, har – for de 36-49 åriges vedkommende – adgang til 3,7 tjenester, der – igen – er vokset fra 3,2 tjenester.

Igen en heftig vækst, der understreger at streaming ikke længere er et fænomen hos de unge.

Læs også  S10 af The Walking Dead - overalt

De 50-65 årige, der er med blandt de kommercielt interessante seere i TV2 universet, ser – i den forbindelse – også film og serier som SVoD nu.

De er gået fra at have adgang til 2 tjenester ( der kunne være DR og TV2 Play ) i 2017, til idag at have adgang til 2,7 tjenester i snit, hvilket – formodentligt – betyder at det er denne aldersgruppe der har købt sig adgang til flest nye tjenester siden 2017.

DFI har dog kigget på andre frekvenser end “hvert år”, i forhold til film streaming.

Og nu hvor det viser sig at hele 62 procent af alle streamer film hvert kvartal, begynder der at tegne sig et billede.

Der er nemlig ikke nær så mange ( procent ) der går i biografen hvert kvartal.

Og går vi tallene efter, “inden for de sidste 12 måneder”, viser det sig at 45 procent af alle har været forbi HBO og Viaplay de sidste 12 måneder, mens bare 39 procent har været forbi TV2 Play.

81 procent har været forbi Netflix, mens 60 procent har kigget på DR TV.

Tallene baserer sig på omkring 2500 internetinterviews med 15-79-årige, hvilket burde betyde at det er pænt præcist.