Panasonic ude med Gen2 RCP ideer til LT og EVA1

Folk der har holdt øje med hvad Panasonic pludselig viste frem – engang sidste år – har længe været klar over at Panasonic satser på S35 multi-kamera produktions området.

Et område hvor der – som eksempel – kan produceres musik, eller andet, der skal “se mere cinematisk ud”, og som derfor optages med en kortere DOF.

Indtil videre et marked Sony og andre B4 mount / 2/3del tomme kamera producenter ikke har kigget meget på.

Panasonic håbede på at deres god pris på deres VariCam resulterede i et  mersalg til multikamera produktion

Omvendt er der her i landet blevet optaget en del multi kamera S35, da der – simpelthen – er en masse Sony FS7 eller C300 kameraer derude.

Og selv om at de ikke har et “bagstykke” der kan bruges til at remote styre kameraets farver, iris og andet, har produktionerne “bare” arbejdet som var der tale om EFP, og optages lokalt eller/og centralt.

For et års tid siden introducerede Panasonic så ellers deres første version af “CineLive”, der – på det tidspunkt “bare” var at de åbnede op for at deres VariCam og EVA1 kunne RCP styres fra et panel, der startede med at hedde Cyanview eller Skaarhoj, der begge – tidligt – var ude med hardware der kunne styre et VariCam eller et  – eller flere – EVA1 kameraer.

Læs også  Specs ude på Lumix S1R og Lumix S1

En god ide, da det – på den måde – pludselig er muligt at bruge VariCams ( LTere som vi forstår det ) og/ eller EVA1’ere i et studie, og der producere på en moderne måde, med et look der er “spændende og nyt”.

Panasonic håbede på at deres god pris på deres VariCam resulterede i et  mersalg til multikamera produktion

Sidste nyt i den forbindelse er at Panasonic nu er fremme med CineLive, der – i princippet – er generation 2 af det oprindelige tiltag.

Og nu hvor det fortsat er Luc Bara – der er europæisk produkt chef på området – der står bag tiltaget, må man formode at Panasonic er friske på at gå videre med konceptet og måske endda udvikle mere på det.

Ideen er – uanset dette – at Panasonic fortsat satser på hvad de kalder for et “cinematic look” til “live productions”, hvilket – indtil videre – ser ud til at have betydet at folk putter store ( og lange ) cine optikker på S35 kameraer, og arbejder ved høje blænder.

Det giver en herlig dejlig dyb dybdeskarphed, så det rent faktisk er muligt at stille skarpt i en part på en postjerne der løber rundt på en stor scene.

Desværre betyder den lange DOF at look’et bliver stadig mindre cinematisk.

Et bud herfra kunne være – og det kan være at det er sådan Panasonic tænker – at der skulle lejes en del flere kameraer ind, tages flere chancer ( der kunne reddes med de flere kameraer ) mod at der blev arbejdet med ekstrem korte dybdeskarphedder.

Læs også  Specs på den nye iMac Pro
Panasonic håbede på at deres god pris på deres VariCam resulterede i et  mersalg til multikamera produktion

Det ville nemlig give det Cine look, mange higer efter.

Her en snak om emnet, fra IBC 2019, der understreger at funktionerne kom med FirmWare update v6 til VariCam LTeren.

LTeren i baggrunden løfter – måske – sløret for hvad det var Panasonic håbede på ville ske da de satte prisen ned på deres LTere. ( frem til den 30. september )
Nemlig at en række større selskaber købte 5-10 stykker hver, så de kunne producere i 4K med Cine Look.