SvoD skifter spor

De fleste har sikkert end ikke bemærket det.

Men der sker altså ting og sager på SVoD markdet.

Alle kender – naturligvis – Netflix, der – fortsat – overfylder markedet med stadig mindre relevante produktioner, der nu snart ikke har haft hverken manus eller instruktør inde over.

Alle historier er nu – stort set – udelukkende baseret på brugervaner, at det – igen og nærmest – er blevet til en selvforstærkende virkelighed.

Noget man kunne forestille sig at efteråret – nye – spillere på “streaming” markedet er på vej til at gøre noget ved.

Som eksempel kunne Apple sagtens vise sig at være et relevant eksempel.

De nye streamere ser ud til at have en plan - at vinde over Netflix - HBO Max ApplePlus DisneyPlus og BETPlus på vej med en masse originalt indhold

De fleste kalder fortsat Apples TV+ tiltag for “endnu en streamer”.

Herfra ser det bare ikke sådan ud.

Apple har – indtil videre – blot sluppet nyt om få og – relativt spændende ( potentielt ) serier – der – omvendt, virker anderledes målrettet et helt andet publikum end – for eksempel – Netflix.

List som at du på netflix finder “historier” der er bløde, ikke generer en eneste på hele kloden, samt selv når de gode skyde de onde i hovedet, indeholder forbløffende lidt blod.

Som vi oplever det, er der slet ikke noget blot, og – formodentligt – meget lidt “action” med i Apples første “pakke” af film og serier.

Hvad der derimod ser ud til at være er “intellektuelt krævende” serier, hvor kvinder – intrigerer -mens mænd prøver at fremstå begavede.

Bevares, det kan være en “over fortolkning”.

Det er bare det samme der sker hos Facebook Watch, hvor denne tjeneste også ser ud til at være på vej med betalt indhold, der måske bliver gratis, men som stadig er originalt Facebook indhold.

Og så er der Disney+

De ser – indtil videre – “bare” ud til at være på vej med lidt Star Wars og alt det vi kender i forvejen.

De nye streamere ser ud til at have en plan - at vinde over Netflix - HBO Max ApplePlus DisneyPlus og BETPlus på vej med en masse originalt indhold

Deres “production value” befinder sig bare i en “helt anden verden”.

Her handler det ikke om at give produktionsmiljøet i Indien muligheden for skabe indhold der er relevant, lokalt.

Her ( til Disney+ ) produceres der indhold som hele verden – formodentligt – finder netop så interessant at de vælger at investere i Disney+.

Selv om at det på ingen måde er tilfældet endnu, kunne formuleringen være at Netflix “has been”, mens Disney og Apple “is new”.

Læs også  20 film festivaler flytter ind på YouTube

Noget der – ganske morsomt – også gælder en del andre tjenester, der alle kommer dette efterår, og/eller næste år.

Til forskel fra lokale tjenester her i landet og NF, har de planer om at tilbyde nyt og fedt indhold der er “godt nok” til at du gider betale for det.

Og det på et marked, der allerede er overfyldt med streamere og andre ikke lineære tilbud.

Ampere Analysis har i den forbindelse kigget på “de nye”.

Og som om at der ikke er nok “Hollywood tænker for dig” ude hos streamerne, er hele 4 ud af de kommende 6 streamere, rent faktisk såkaldte “studier”, der har besluttet sig for at beholde deres indhold for sig selv og  – vel sagtens – trække deres bagkatalog tilbage, så ingen andre kan få glæde af det, som Disney har gjort det i forhold til Netflix.

De fire nye “studie streamere” er således “Disney+”, “BET+” ( Viacom ), “HBO Max” ( WarnerMedia ) og endelig “The NBCU streaming service”.

Dermed står Apple TV+ og “Quibi” alene og bliver derfor nødt til at producere alt deres indhold selv, og det helst med kant nok til at de ikke drukner i strømmen af streamere.

Et hurtigt kig på egenproduktionen ser i den forbindelse ud til at understrege at Disney+ “fører” med mest ( lovet ) egen/original ny produktion.

Disney+ har således 61 kommende serier på vej, der suppleres af bagkataloget, og nye sæsoner af eksisterende serier og film ( med et nummer ).

Blandt de tiltag der er værd at holde øje med er – oplagt nok – deres “TV spin-offs” af spillefilm, der har solgt en masse billetter.

Quibi har i den forbindelse en anderledes tilgang til stream markedet.

De er nemlig på vej med en masse “short-form” indhold.

Indhold der passer rigtigt godt til det mobile liv, som vi alle jo lever stadig mere.

I den forbindelse er det – slet ikke tilfældigt – at Quibi eksklusivt lever på mobilen og ingen andre steder.

Det betyder som eksempel at der nu endeligt kommer eksklusivt indhold på mobilen.

Indhold du kun finder der.

Deres indhold er typisk under 10 minutter langt.

Omkring 40 procent af deres indhold er ikke scripted, målrettet et ungt publikum.

Læs også  YouSee kunder får gratis data

Apple TV+ har til en hvis grad samme udfordring som Quibi.

De har heller intet bagkatalog, og får stadig sværere ved at få fingre i noget, da studierne nu for alvor er på vej med egne tilbud.

Som pointeret satser Apple TV+ derfor på hvad Ampere Analysis kalder for “extremely high-budget” eller “big name flagship scripted series” som “The Morning Show” med Jennifer Aniston.

Hovedparten af Apple indholdet ( konkret over 87 procent ) er scripted.

HBO Max som vi end ikke ved om kommer andre steder end i USA, er også primært scripted indhold.

Det er meget lidt der er kendt om det indhold denne størrelse er på vej med.

Således er det – indtil videre – kun to ikke scriptede serier der er sat i søen.

NBCUs tjeneste har fortsat ikke et navn.

Lidt er dog kendt om indholdet.

De er således på vej med 5 originals, der er “catalogue-focused”, hvilket betyder at denne streamtjenesete er på vej med nye sæsoner af eksisterende serier og andet der ( typisk ) bliver sendt på TV på NBC.

100 procent af det indhold de er på vej med ( som vi kender til ) er scripted.

BET+ er også på vej med en kombination af serier vi allerede kender ( fra Viacom ) der enten er slukkede, eller som bare flytter over på en anden betalings tjeneste.

BET+ har indtil videre også blot annonceret op imod 5 serier, der hovedsageligt er TV serier der allerede kører eller som er blevet slukket på lineært TV.

Fred Black, Analyst at Ampere Analysis siger:

 -Several of the services are setting out to target specific audiences, starter han og fortsætter.

 -Disney+ is focused particularly on family content, with nothing higher than a 13-years age rating, with more mature content left to the bundle-able platforms Hulu and ESPN+. Quibi’s mobile-only short-form strategy is designed to target teenagers and young adults in the 16-40 years age bracket, while BET+ will be hoping to target the same African American audience as the successful linear equivalent. WarnerMedia, having decided to use the HBO brand name, will similarly be aiming to convert some of that linear audience to streaming subscribers, slutter han.

Som noget nyt er flere af de nye på vej med Reality, doks og “unscripted indhold”.

Læs også  TV2 Play streamer målrettet til kvinder

Disney+ og Apple TV+ er på vej med tunge og dyre doks. Disney fordi de ejer National Geographic og Apple som en del af deres strategi.

Ampere har ydermere kigget lidt hvor de fremtidige “originaler” kommer fra.

Næsten 7 ud af alle nye Disney+ ting, bliver således “baseret på kataloget”, altså TV versioner af kendte film eller remakes af film eller andet,  etc.

Apple TV+ er ikke meget bedre med ( kun ) 47 procent nyt, hvilket kun 43 procent ( af det kendte ) HBO Max indhold bliver.

Apple TV+ er som eksempel på vej med ( en bog ) Stephen King’s “Lisey’s Story”, mens HBO Max prøver med Alissa Nutting’s Sci-Fi drama “Made for Love”.

De mange tjenester har i den forbindelse en vinder, nemlig slutbrugeren.

Altså forudsat at du er vild med Sci-Fi, Fantasy og Crime, samt “Thrillers”.

Hele 27 procent af det lovede indhold bliver således Sci-Fi og Fantasy, mens Crime og Thriller står for 21 procent af indholdet.

Og her det så at de store nye, kunne tænkes at kigge mod Netflix og Amazon, der begge har en lignende fordeling af indholdsproduktion.

Igen.

Det er svært nu hvor HBO Max allerede har rettighederne til Gremlins ( der nu bliver til et spin-off “Secrets of the Mogwai”, mens Disney+, ejer Marvel.

HBO Max satser i den forbindelse på “seje kvinder”, mens Disney+’s kunne siges at fokusere ( mest ) på spin-offs og reboots/remakes af ældre titler.

Fred Black fortsætter:

 -Across the six platforms, the two most popular genres for commissioners have been Sci-Fi & Fantasy and Crime & Thriller, showing a willingness from the new players to take on Amazon and Netflix’s original content head-to-head, starter han og fortsætter.

 -This is particularly the case for Quibi, HBO Max and Apple, with the two genres accounting for over half of scripted commissions for each platform. Disney+ is pursuing a more family-centric approach, with nearly half of scripted originals in the Children & Family genre, although a raft of Marvel commissions propels Sci-Fi & Fantasy into second place, slutter han.

Det er ukendt hvor mange af de nye tjenester ( ud over Apple og Disney ) vi får her i landet.

Alle tjenester åbner uanset hvad i dette efterår eller næste forår.

Her et par promoer