eSports måles nu af Nielsen

Hvis du ikke kender “Nielsen”, er det dem der står bag vores lokale TV Meter, der måler hvor mange der ser TV.

Og jo der var 885K der så “VMD” mens 640K så “Alle mod 1”, i sidste uge.

Discovery havde ingen programmer med 200K seere mens Nent Group havde et enkelt format ( Robinson ) der havde 217K seere.

Ugens mindst sete format på top tyve have 400.000 seere, hvilket er en heftig stigning, og en understregning af at seerne er tilbage foran deres TV.

Tilbage hos Nielsen har de netop indgået en aftale med MTG om at de skal til at måle på eSports, så MTGs selskaber som ESL Gaming og DreamHack kan begynde at tjene nogle annoncekroner, baseret på tal leveret af netop Nielsen. 

Aftalen der – reelt – professionaliserer eSports, giver ydermere alle aktører på dette marked muligheden for at følge udviklingen af eSport markedet.

Desuden bliver det lettere at gennemskue hvor der er mere omsætning at hente, når der begynder at komme målinger ind af brugernes vaner og mere.

Modern Times Group, er dermed på vej ind i fase “2” af deres sats på eSport.

ESL og DreamHack kan derfor se frem til at det bliver muligt at identificere og “tracke” brugere, ganske som det bliver muligt at etablere egentlige “Media & Sponsor Valuation”, og dermed prissætte adgang til de unge brugere, der ser eSport som var det lineært TV.

Læs også  DR2 viser vejen med nyt program om familien

Slutteligt bliver det – reelt – muligt at sidestille eSport med ( lineært ) TV og dermed sælge reklameplads til eSports arrangementer som en del af en medieplan.

Lidt mere konkret, vil ESL og DreamHack nu blive en del af Nielsen’s Quality Index (QI) Media methodology, hvilket betyder at globale mediebureauer kan placere annoncer på eSports arrangementer, og “garantere” at annoncekronerne ikke er “spildte”.

Jørgen Madsen Lindemann, President and CEO of MTG siger:

 -Standardised reliable data measured by an independent company like Nielsen is something that has been widely requested from brand partners, advertisers and broadcasters as we have worked to increase monetisation of media and sponsorship rights in eSports, starter han og fortsætter.

 -This exciting new agreement represents an important step to lowering the threshold for media buyers and sponsors to fully commit their investments to eSports, for instance via the introduction of KPI’s like Average Minute Audience (AMA), something that traditional sports have provided for years”, slutter han og bliver suppleret af Nicole Pike, Managing Director, Nielsen Esports.

Han siger:

 -Sponsors and advertisers can understand and confidently transact upon the global brand exposure metrics we are providing to ESL and DreamHack, starter han og fortsætter.

 -We are pleased that MTG, ESL and DreamHack have placed their trust in Nielsen and is helping us lead efforts in supporting industry-wide standards for reporting viewership and media value, slutter han.

Læs også  Næsten danske Golden Globes

De første tal Nielsen leverer er hvor mange der ser ESL Pro Tour’en, der forbinder mere end 20 Counter-Strike: Global Offensive tournaments og en række leagues fra ESL og DreamHack.

eSport er med andre ord ved at blive en pænt voksen branche.

Her i landet har vi – som vi er orienteret – en enkelt udlejer der er dybt involveret i eSport, nemlig BBH, eller Best Broadcast Hire, der har en stor udstyrs-pakke, der turnerer med en eller flere eSports turneringer.