Lyden af OL i 8K er Object Baseret

Vi er sikkert et par stykker det går og glæder os til at det bliver sommer 2020.

Ikke kun fordi det bliver varmere end det begyndende efterår.

Men fordi at det jo så er tid til the Tokyo 2020 Olympics, der – som bekendt – bliver verdens første 8K transmitterede OL.

I den forbindelse er der – vel sagtens – et par stykker, der har tænkt over hvad der blev af lyden i det her stadig vildere billede univers.

Den har såmænd fået en på hatten.

OBS vælger at producere OL2020 lyden som Objekt Baseret lyd - det er helt nyt for alle

Så meget at dem der kan ( og det er nok meget få ) kan komme til at høre OL eller the Tokyo 2020 Olympics i ( Object Baseret ) 5.1.4 lyd.

En ( lyd) optageform, der vil blive håndhævet på alle 45 venues.

Bag tiltaget finder du host broadcasteren,  Olympic Broadcasting Services, der sammen med the Olympic Broadcasting Services (OBS), står foran at skabe enorme mængder af sport, der både optages og sendes i 8K, suppleret af en lydside der nu er “oppe på” 5.1.4 Object Baseret lyd.

OBS der som pointeret er på vej med ultra-high definition (UHD) der – ikke – er UHD ( 4K ) men derimod Ultra HD, der er 8K. i herlig HDR suppleret med en lyd der kræver en stue fuld af højtalere.

Dog ikke så mange som oprindeligt planlagt (?) der da vist var 22:2.

Læs også  Eurosport køber svømning

Nuno Duarte, OBS senior manager, audio forklarer:

 -Immersive audio has to move forward, starter han og fortsætter.

 -But someone must take a step forward, so that’s what we’re doing, slutter han.

OBS vælger at producere OL2020 lyden som Objekt Baseret lyd - det er helt nyt for alle

Problemerne med lyd – og i princippet også med billederne – er at disse bliver solgt i forskellig “kvalitet” til forskellige markder.

De RHBs, der er kort for Rights Holding Broadcasters, der har tilkøbt retten til 5.1.4 Object Baseret lyd kan naturligvis transmittere lyden i denne “kvalitet”.

Det forventer Nuno Duarte, dog ikke at der er mange der vil betale for, hvorfor vi her i Europa ( for os der kigger med via EBU stationer ) kan se frem til at høre lyden i MPEG-H 3D.

Duarte fortsætter:

 -Audio can be delivered to distribution platforms in Dolby Atmos or MPEG-H 3D Audio, starter han og fortsætter.

 -North America has adopted Dolby Atmos as part of the ATSC 3.0 broadcast standard, but in Brazil, China, South Korea and the European Broadcast Union (EBU) countries, MPEG-H 3D Audio is specified, forklarer han videre.

 -We need to be completely agnostic, so OBS will offer the immersive audio feed as discrete channels: five on the lower listening plane, a sub-bass and four overhead, slutter han. ( 5.1.4 )

OBS vælger at producere OL2020 lyden som Objekt Baseret lyd - det er helt nyt for alle

OBS, der også står for at producere the Paralympic Games, står foran at producere på – op til – 45 – mere eller mindre samtidige – venues.

Læs også  Magewells nye NDI Hardware Decoder

Konkret vil der – løbende – under OL være 85 separate 5.1.4 audio feeds, som broadcasterne kan bruge.

For overhovedet at kunne skabe et 5.1.4 “lydbillede” har Duarte/OBS valgt at indlede et samarbejde med en ( ikke defineret ) “major microphone manufacturer”.  ( der kunne være DPA, der ser ud til at beskæftige sig med Object Baseret lyd )

Han forklarer:

 -I worked closely with the manufacturer on some concepts and ideas for the development of immersive ( Object-Based audio) microphones to capture audio for the broadcast, starter han og fortsætter og “immersive audio”, der på dansk kan oversættes til Object Baseret lyd.

 -Immersive audio is so new in television broadcast—apart from a few premium sports competitions on a handful of platforms, such as the English Premier League of soccer, boxing title fights and NHRA drag racing—that audio crews generally have limited experience with the format, too. And while much of that experience is with Dolby Atmos, Tokyo 2020 is not the place to generate audio feeds in that specific format, slutter han og løfter dermed sløret for OL 2020s næste udfordring på lyden:

 -We can’t have 85 Dolby Atmos encoders. We don’t have 120 A1s ( chefen for lydafdelingen på det enkelte venue ) trained for Dolby Atmos. Maybe after the Los Angeles Games in 2028 we can be ambitious and do that. But for now, people first need to understand the sound design, what objects are, what the workflows are, slutter han og understreger at Tokyo 2020, bliver en slags “eksperiment” med Dolby Atmos og MPEG-H hvor lydfolket lærer både codec, Object Baseret lyd og Dolby Atmos at kende.

Læs også  DRK kaster sig ud i Retro TV

Når det er på plads er der også enkelte “fysiske” problemer, som Nuno Duarte pointerer det.

 -There are currently no mixing consoles that offer a complete immersive audio feature set, starter han og fortsætter.

 -There is no 3D pan. We don’t have 5.1.4 meters, and there is no noise reduction for 5.1.4, slutter han.

Ganske morsomt har de i Tokyo valgt at bruge Alibaba Cloud, der har udviklet et system til OBS, så de kan flytte data – og lyd – over denne tjeneste, under hele OL, hvorfor denne del af tjenesten skifter navn til “the OBS Cloud” for en kort periode.

Læs mere om Olympic Broadcasting Services her

Det er ukendt om Lawo ( igen ) har lyden ( pulte ) på OL 2020, som de havde det i 2016. Har de det, kan det være at de er på vej med en række Object Baserede features/udvidelse til deres største pulte.