Belgisk PBS TV går 4K med DaVinci Resolve Studio

Nu er det jo ikke kun private producenter der har brug for at kunne efterarbejde i 4

Også helt almindelige broadcastere har ind imellem brug for at kunne noget sådan.

Og da VRT gik og ledte efter en løsning der både er realistisk og til at betale, i forbindelse med etableringen af en 4K post produktions afdeling, faldt valget på DaVinci Resolve Studio.

I bedste stil er broadcastere jo lidt i en anden “liga” end små private producenter.

Derfor valgte de også at få installeret et DaVinci Resolve Advanced Panel og et – supplerende – Resolve Mini Panel, i deres nye “inhouse color correction and finishing system across all of its original content production”.

VRT skal med andre ord til at producere en masse i 4K, nu hvor det begynder at ligne fremtidens format, der forresten også er smart at optage i, så den enkelte produktion kan gemmes i en del år og findes frem igen.

Formodentligt i den kvalitet/opløsning der er normal om et par år.

Broadcasteren der holder til i det flamske område at landet producerer allerede indhold til hele 3 lineære TV kanaler og en enkelt online platform, så der skal en masse igennem den nye installation.

Bart Snoeks, TV solutions architect at VP Media Solutions siger:

 -VRT’s program output is incredibly varied, from documentaries to lifestyle studio shows, and its post production team has to work as efficiently as possible, starter han og fortsætter.

Læs også  TV2 satser på mere digitalt

 -When VRT decided to review its color correction workflow, we identified that DaVinci Resolve’s node structure would help the team to handle complex grades and keep its busy production schedule running smoothly, slutter han.

Skiftet fra et tidligere – ikke navngivet – system, skulle – delvist – hænge sammen med at det nu er muligt at tilkøbe Resolve Mini Panelet og det Advanced Panel, suppleret af et voksende behov for netop at kunne producere og efterarbejde i 4K, selv om at det meste output fortsat vil bliver “outputtet” i HD, de nærmeste par år.

Igen.

Deres første 4K produktion “Tik Tak”, der er en serie til før-skole-børn, blev optaget på et URSA Mini Pro 4.6K, og kan således redigeres i “native” 4K og gemmes i en 4K og en HD version, der er den version der bliver sendt.

Bart Snoeks fortsætter:

 -Grading in 4K allows VRT to maximize the vibrancy and sharpness, exactly what you want for kids’ content, but it also means that the show will continue to look fresh for years to come, fortsætter han.

 -The workflow between the URSA Mini Pro and Resolve is smooth, and the system also handles more complex format packages, for example, for a studio show like Factcheckers, Resolve manages a range of different camera formats and codecs, as well as archived footage or news clippings, and delivers a professional final look, slutter han.

Læs også  OB flåderne og fodbold

Det er ikke kendt om vi her i landet har Post afdelinger hos vores PBS broadcastere der ligeledes er overgået til DaVinci Resolve. 

Vi har fundet noget der ligner en promo for TV stationen

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.