DR Streaming viser tænder

DR har netop besluttet sig for at vi alle skal til at kende de såkaldte “streaming-tal” fremover.

Og selv om at det jo er “noget andet” end “sidste uges seertal”, er det faktisk nogle endog meget sjove tal.

Som eksempel har DR netop sluppet deres seer og stream -tal for september måned.

Dermed, har dem der streamer haft tid til at streame – på et eller andet tidspunkt – hvilket de så ellers har gjort.

Som eksempel havde “Gift ved første blik” “kun” 565K lineære seere.

Men det gjorde ikke så meget, da 438K andre valgte at streame det format.

Dermed er der fortsat flere der ser med lineært.

De unge formater bliver nu streamet mere end de bliver set lineært

Bare ikke nær så mange som man kunne tro.

Igen.

Der er fortsat formater der – stort set – ikke bliver streamet.

Formater som “Kender du typen” og “Alle mod 1”, er åbenbart ikke størrelser som seerne streamer.

Der er således bare 22 procent der streamede “Kender du typen” og bare 3 procent der streamede “Alle mod 1”.

DR er ydermere også så venlige at de er ude med et par kendte men pænt oversete sandheder, nemlig at hele 32 procent af de 15-29 årige end ikke har et TV apparat og at 85 procent af denne gruppe “streamer ugentligt”.

Læs også  TV2s største succes fylder 15 år

Dermed skulle man tro at det er op af bakke for DR.

Det ser dog ikke ud til at være tilfældet.

En del af deres “unge”  formater, og ikke “ultra folkelige, med fokus på bedstefar” formater, bliver nu streamet mere end de bliver set lineært.

Programmer sim “Mirakler på Riget” har således 124K lineære seere og 102K streamere der ser med når det passer dem, og som det passer dem.

“Min far er Rocker”, og “Barndom på Bistand” er begge egentlige “stream formater”, der bliver set langt mere som stream end lineært.

Og så har “Koden til kærligheden” nærmest ingen seere.

Til gengæld streamer 76 procent af dem der ser programmet det.

Kigges der ned over listen, er der dog en del tal der springer i øjnene.

Hovedparten af de ældre formater, der målrettet den “meget voksne” seergruppe, bliver stort set ikke streamet.

Aktualitet og “dokumentarer”, bliver dermed – tæt på – 100 procent ignoreret af streamerne, der stadig ser ud til at være “de unge”, der er “på forkant” med udviklingen.

Det sjove er uanset at vi nu kan se disse “streaming-tal”, formodentligt hver måned, som en del af DRs nye strategi “Sammen om det vigtige”, hvor fokus for DR ikke længere er høje seertal men “den værdi, danskerne oplever ved DR’s indhold”.

Læs også  Netflix måske med reklamer

En del af det mål er ydermere at få bedre kontakt til befolkningen.

Som det er nu, bruger bare 6 ud af 10  de”digitale tilbud fra DR”, mens under “4 ud af 10 benytter DRTV” om ugen.

I begge tilfælde tal DR håber vokser.

Håbet er at 8 ud af 10 i 2023 bruger “DR’s digitale tilbud i løbet af en uge”, mens “6 ud af 10 ser DRTV”, igen i løbet af en uge.

Tal der bliver svære at efterleve i takt med at DR lukker fra stadig flere af deres “Unge” ( eller yngre ) tilbud, som DR3 og DR Ultra, der begge død som flowkanaler og i stedet “konverteres” til ” digitale indholdstilbud på DRTV”.

Det er ikke helt sikkert, men en del tyder på at DR har planer om at slippe deres streamtal hver måned.

Ganske interessant, da det så snart bliver muligt at sammenligne tal på tværs af tid og segmenter.

Du finder de nyeste tal her

https://www.dr.dk/static/documents/2019/10/11/tsr_september_2019_c576d94e.pdf

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.