Seerne løber skrigende væk

Det er altid lidt af en positiv oplevelse når andre end DR1 og TV2 er til at finde på sidste uges top tyve, over de mest sete programmer.

Der er dog – et eller andet – med de der seere, der er lidt morsomt.

Bevares, de kan godt lide at se landskamp, hvorfor de – naturligvis – finder den kanal der sender “Danmark – Schweiz”.

Derfor var der flotte 691.000 der så kampen på Discoverys hovedkanal.

Seerne var dog – for at sige det mildt – på ingen måde interesserede i at se det såkaldte “nedlæg” efter kampen, hvor værterne diskuterer målene, kampen og alt det andet.

Seerne elsker formater de kender - stadig vælger dog noget andet end lineært TV

Typisk med eksperter i studiet.

Det mente seerne ikke var relevant, hvorfor seertallede droppede som en stem i vandet, til 181.000 i sekunderne efter at kampen blev fløjtet af.

Man kunne mene at det er pænt dyre lærepenge til den broadcaster.

Tilbage på listen, er det som – altid – de faste formater der hitter hos seerne.

Formater der ofte har 20 og flere år bag sig.

Det forhindrer dog ikke seerne i at elske dem, hvilket vel sagtens er derfor broadcasterne sender dem.

Marginalt overraskende var det dog i sidste uge “Den store bagedyst” og ikke “VMD”, der var det mest sete format.

Læs også  TV2 har overtaget DRs seriesucces

Igen.

Der var 896.000 seere der kiggede på bageriet, mens 885.000 seere så på (? ) gejleriet. ( afgørelsen )

De næste placeringer gik ydermere til mere af det samme.

Forstået sådan at hovedprogrammet til VMD, nu har færre seere end afgørelsen, konkret 874.000 seere, mens “Gift ved første blik 6” havde flotte 702.000 seere på en torsdag.

Det er med andre ord blevet efterår, hvorfor seerne flokkes foran den lille kasse der – her på det sidste – er vokset voldsomt.

helt uden at broadcasterne er fulgt med.

For eksempel i fohold til opløsning og båndbredde.

De – reelt elendige – seertal på hovedkanalerne betød at Kanal 5 endte på en fin 5 plads med deres landskamp.

Og da det er foran “Alle mod 1”, var det en kamp seerne ikke ville gå glip af.

Noget 1,2 millioner husstande fortsat ser ud til at gøre fra årsskiftet.

Resten – helt uden undtagelser – af listen, er så ellers formater, der har levet længe på de store hovedkanaler.

Man kunne altså vælge at tro at seerne derfor er tilfredse, når de nu flokkedes omkring alt fra “Beliggenhed, Beliggenhed, Beliggenhed” ( 601K seere ) til “Kender du typen” ( 586K seere ) eller “Landmand søger kærlighed”, der havde 563.000 seere.

Det er bare ikke helt tilfældet.

Læs også  Så kom DRs efterår

Sidste uges mindst sete format, var en omgang kongehus, der denne gang handlede om kongehus og klima ( der var meget få af kongehusets V12’ere, V8’ere eller 4hjuls trækkere i billedet, ganske som skibet der sviner mere end 100 lastbiler sikkert heller ikke var der ).

Formatet løb med 390K seere, hvilket sikket er fint for landets store broadcastere.

Detaljen er bare at DR – som eksempel – havde hele 17 programmer ( når deres streamere medregnes ) i september der havde flere seere end sidste uges top 20.

Af de mest sete formater, der havde mange streamere, var der hele 11 formater der havde over 100.000 streams.

Det begynder altså at blive svært ikke at påstår at streaming ( reelt forskudt sening ) ikke spiser seerne.

Et bud herfra, er at det stadig kun er i den spæde opstarts fase, og at de seere, der fortsat ser lineært TV, – langsomt men sikkert – begynder at streame stadig mere.

I den forbindelse, kunne man jo forestille sig at de “unge” kanaler, har bemærket denne trend.

“Robinson Ekspeditionen” havde således 221.000 lineære seere i sidste uge.

Et gæt herfra er at formatet ville kravle pænt langt op af “Top Tyve listen”, hvis Nent oplyste deres streamtal.

Gjorde det det, ville et par broadcastere også kunne konstatere at det er “der” seerne er “gået hen”.

Læs også  Sidste uge er seernormalen

Discovery, der – mildt sagt – er lidt udfordret for tiden, havde blot et enkelte program med over 200K seere.

Landskampen.