Biografkæde i USA lancerer egen VoD tjeneste

Der er sikkert flere der kan huske fortidens snuskede video udlejnings butikker, hvor det var muligt at hente alt fra VHS bånd til DVDer, lige indtil Internettet kom.

Det ser AMC Theatres, der er en biografkæde i USA, dog ikke som et problem.

De er nemlig på vej med en “loyalty plan”, der – mere eller mindre – betyder at AMC Stubs ( som tjenesten kommer til at hedde ) giver kunder adgang til ( at leje ) omkring 2000 af de mest populære film, som AMC har vist i deres biografer.

Bedst af alt, er planen – udelukkende – at tilbyde kunder adgang til titlerne ( lineært ) via såkaldte mobile, connected devices eller Smart TV, hvilket – cirka – betyder at det er muligt at styre brugen af tjenesten, hvilket Hollywood ser ud til at kræve.

Sammenhængen mellem AMC Stubs og de store studier i Hollywood er pænt konkret, hvorfor ny kunder i den butik får adgang til at købe en sprit nye film fra Lionsgate eller Paramount Pictures, til en specielt heldig pris som velkomst hilsen, til nye kunder.

Adam Aron, CEO and President, AMC Theatres forklarer:

 -The addition of AMC Theatres On Demand, which extends our movie offerings for AMC Stubs members into their homes, makes perfect sense for AMC Theatres, for our studio partners and for our millions of movie-loving guests, starter han og fortsætter.

Læs også  OTT overtager box office

 -With more than 20 million AMC Stubs households, and with our web site and smartphone apps already being visited hundreds of millions of times annually by movie fans, AMC Theatres is in a unique position to promote specific movies with greater personalisation than has ever been possible before. Through the launch of AMC Theatres On Demand, we can reach movie lovers directly and make it easy for them to access films digitally, slutter han.

Som vi forstår det, er der primært tale om netop en loyalitets tjeneste, så dem der “går i biografen” får muligheden for at købe mere indhold til “relevante” priser og så ( typisk ) gen-se film hjemme i stuen.

AMC selv har i den forbindelse etableret aftaler med alle de store “Hollywood studios”, hvilket ligner det “gennembrud” på udlejnings markedet af nye biograffilm, markedet/Hollywood længe har håbet på.

Det er lettere uklart hvor tidligt de nyeste film, vil være til at se derhjemme.

Formuleringen er at AMC vil tilbyde at leje film ud, samtidig med at de kan købes, hvilket skal holdes op imod at pænt mange af de store blockbusters faktisk først kan købes – et godt stykke tid – efter biografpremieren.

Ganske som herhjemme er det – med andre ord – det såkaldte “vindue” fra biograf premiere til “video premiere” der bliver arbejdet med her.

Læs også  Vinderne af årets TV-priser

Uanset dette, er det oplagt at indsatsen i forhold til det publikum der allerede går i biografen, er relevant.

Som eksempel kunne danske biografkæder overveje at gøre det samme.

Ed Carroll, chief operating officer of AMC Networks siger:

 -This is a great opportunity for us to both make our film titles available to movie customers and also increase awareness of our growing streaming services, which are all focused on specific genres and content categories fans are passionate about, starter han og fortsætter.

 -If you are a fan of horror, or British drama, that interest translates to the television screen, the movie theatre, the phone or anywhere anyone can consume content today. We look forward to working with AMC Theatres to make their new in-home movie service even more appealing to fans through access to our film libraries and also raise awareness of our hyper-focused streaming services among their millions of customers, slutter han.

Tjenesten går naturligvis også den anden vej, så hver gang der lejes en film til stuen, giver det point og dermed rabat nede i biografen.

Her en AMC promo, hvor de – lige – har inviteret hovedrollen i studiet til at tale om filmen.

s